1 (edited by CleverTrevor 02-08-2010 13:04)

Topic: Zoekactie Ronquières: 2010

Er stond van het weekend een interview met Eddy Vos in de Standaard. Daarin maakt hij een paar interessante statements:

  • De speurders beschikken over aanwijzingen die doen hopen een doorbraak, maar die Vos niet wil onthullen.

  • Vos stelt dat er zeven profielen zijn van daders, terwijl wij gewone stervelingen er slechts drie kennen (killer, ouwe, reus).

  • Vos bevestigt dat het Noord-Franse gangstermilieu als spoor ernstig wordt genomen, maar wil daar geen details over geven.

  • Het Bois d'Hourpes in Lobbes wordt beschouwd als de comfortzone van de eerste reeks misdrijven.

  • De meeste van de tips die de speurders na de reconstructie binnenkregen zijn volgens Vos "geen onzin" en worden serieus genomen.

  • Vos wil dat het onderzoek doorgaat zelfs als er bij verjaring van de feiten nog niemand is gevat, zodat in ieder geval de kans bestaat dat de waarheid ooit bovenkomt.

Morgen beginnen de speurders weer te zoeken in het kanaal Brussel-Charleroi. Dit keer met apparatuur die twintig jaar geleden niet bestond. Vos heeft er hoge verwachtingen van en zegde er zijn eigen vakantie voor af.

Dit laatste doet bij mij vermoeden dat er een tip is binnengekomen die erop duidt dat er nog wat in het kanaal ligt. Nu hebben we al vaker gezien dat tips niets opleveren, maar toch. Hoop doet leven.

Nieuwsdossier » Zoekactie Ronquières

2

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Vanaf morgen beginnen de speurders van de Cel Waals Brabant een nieuwe zoektocht in het kanaal Brussel-Charleroi in de hoop sporen te vinden die ze kunnen linken aan de Bende van Nijvel. Vanaf morgen zal het nieuws over deze nieuwe ontwikkelingen op de website te vinden zijn. De discussie hierover zal hier gevoerd worden (daarom heb ik de naam ook aangepast).

CleverTrevor wrote:

Vos wil dat het onderzoek doorgaat zelfs als er bij verjaring van de feiten nog niemand is gevat, zodat in ieder geval de kans bestaat dat de waarheid ooit bovenkomt.

Vandaag staat er in de Gazet van Antwerpen het resultaat van een kleine poll waarin staat dat 96% van de deelnemers vind, dat zware misdrijven nooit mogen verjaren. In totaal hebben iets meer dan 1700 mensen meegedaan aan die poll. Het blijkt dus dat de publieke opinie deze gedachte steunt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Vanaf morgen 14u00 begint de zoektocht. Volg het nieuws via het nieuwsdossier » Zoekactie Ronquières

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Het eerste sfeerbeeld is aangekomen :

http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.837855!image/1645159296.jpg_gen/derivatives/landscape470/1645159296.jpg
Bron » De Redactie

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Alé, ik hoop dat ze iets vinden, laten we hopen!

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Ook De Morgen zit er soms naast. Volgens dit artikeltje van vandaag leverde de eerdere zoektocht in het kanaal niets op. De auteur weet kennelijk niet dat destijds zowat alle materiële bewijzen die aan de Bende van Nijvel zijn gerelateerd uit het kanaal werden gevist » Zoekactie Ronquières

Laten we hopen dat er dit keer minstens zoveel boven water komt. De manier waarop men zich de laatste jaren met de overval in Aalst en de nasleep ervan heeft beziggehouden doet vermoeden dat er aanwijzingen zijn waarvan het grote publiek geen weet heeft, maar die de speurders wel consequent in een bepaalde richting duwen. Ik bedoel, men had zich ook met een van de 20+ andere feiten kunnen bezighouden maar men komt steeds terug bij Aalst en wat er nadien gebeurde. Het lijkt soms of men een hypothese heeft op basis van recente aanwijzingen, maar dat er nog steeds één stukje bewijs ontbreekt om de zaak rond te krijgen. Ik weet dat niet, het is wel een gevoel dat ik begin te krijgen.

7

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

CleverTrevor wrote:

Volgens dit artikeltje van vandaag leverde de eerdere zoektocht in het kanaal niets op. De auteur weet kennelijk niet dat destijds zowat alle materiële bewijzen die aan de Bende van Nijvel zijn gerelateerd uit het kanaal werden gevist

Misschien bedoelt hij de eerste zoektocht van de onderzoekers in Nijvel. Die hebben niets gevonden, maar de onderzoekers van Dendermonde vonden een jaar later wel zakken die aan de Bende gelinkt konden worden.

Toen de warenhuizen Colruyt en Delhaize op de proppen kwamen met een premie van tien miljoen frank als beloning stond de telefoons niet stil. Alle inlichtingen werden op papiertjes genoteerd. De politiediensten in Halle hadden niet eens een bandopnemer om de tips te tapen. Colruyt had dat wel en de afspraak was dat de telefoons daar zouden aankomen.

Een BOB'er: "Eén van de bellers was een kleine gangster, één van de vele meelopers uit de Bende De Staerke. Hij wilde ons onmiddellijk naar Ronquières brengen, waar de clan volgens hem de Bendewapens in het kanaal had gedumpt. Maar het was een hectische tijd, en we konden niet zomaar alles laten vallen om met die informant mee te gaan. Die man heeft zich toen verschrikkelijk boos gemaakt en wilde nadien niet meer meewerken. Hij leeft nog altijd (in 2005), zo heb ik horen zeggen, en hij is erg verbitterd. In ieder geval moest hij meer afweten van de eerste overvallen van de Bende van Nijvel, maar ik heb geen idee of er in Jumet nog iets met zijn inlichtingen is gebeurd."

Dit verhaal speelt zich af in 1983, pas in 1986 zullen speurders van de Delta-cel zakken met wapens vinden die er in 1985 werden gedumpt. De vraag is : zijn er nu nog zaken in het kanaal Brussel-Charleroi die nog niet gevonden zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8 (edited by CleverTrevor 03-08-2010 15:55)

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Ik hoorde op tv zeggen dat er aanwijzingen zijn dat er meer in het kanaal is te vinden. Dat zou dus betekenen dat er niet op goed geluk wordt gedregd, maar op basis van een concrete tip of een ander gegeven. Misschien is het die kleine gangster wel uit het getuigenis van de BOB'er.

Eddy Vos suggereerde dat misschien wel de Mercedes die in Aalst werd gebruikt in het kanaal is beland en hij spreekt dan over een wagen met Nederlandse nummerplaten. Eerder werd steeds geopperd dat de wagen Nederlandse óf Franse platen had. Het zou wel vreemd zijn mocht men in 1986 een complete Mercedes over het hoofd hebben gezien.

9

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

CleverTrevor wrote:

Eddy Vos suggereerde dat misschien wel de Mercedes die in Aalst werd gebruikt in het kanaal is beland en hij spreekt dan over een wagen met Nederlandse nummerplaten.

Als hij dat denkt, dan moet die wagen er na 1986 in beland zijn. Anders hadden ze hem wel de eerste of tweede keer gevonden. Een wagen kan je nogal moeilijk negeren als je over de bodem van kanaal zwemt of wandelt.

Al de hele dag hoor ik op de radio hoe ze dat kanaal onderzoeken : ze spannen een koord van de ene kant van het kanaal naar de andere kant en een duiker gaat met zijn hand over de bodem. Als hij iets verdacht vind, halen ze er het 'moderne' materiaal bij. Hoe deden ze dat vroeger dan, in bijvoorbeeld 1986 en 1985? Zo:

"Je spant een touw over het kanaal, van de ene naar de andere oever, en schuift dat systematisch vooruit over het gebied dat je wil bestrijken, terwijl een kikvorsman heen en weer langs het touw loopt. Op die manier kun je onmogelijk een plekje overslaan. Er is niets gesofisticeerd aan."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Ben wrote:

"Je spant een touw over het kanaal, van de ene naar de andere oever, en schuift dat systematisch vooruit over het gebied dat je wil bestrijken, terwijl een kikvorsman heen en weer langs het touw loopt. Op die manier kun je onmogelijk een plekje overslaan. Er is niets gesofisticeerd aan."

Dat je desondanks een plekje kunt overslaan bleek wel in 1985 toen de eerste zoektocht werd gehouden en er niets werd gevonden, in tegenstelling tot een jaar later. Ook kunnen spullen door bewegingen in het water onder slib worden begraven maar even goed kan dit slib worden verplaatst en kan iets weer tevoorschijn komen.

Ik geef toe, dit lijkt een enigszins wanhopige actie, maar zoals ik al zei, ik zou niet verbaasd zijn dat ze redenen hebben om dit nog eens over te doen die wij mogelijk niet kennen. Als speurders in het openbaar iets zeggen of de medewerking van het publiek vragen zoals bij de reconstructie, dan geven ze heel bewust bepaalde informatie vrij, maar houden ze ook heel bewust bepaalde informatie achter.