Re: Dinant: 13 Maart

Ik denk ook aan een geweldloze testcase. De daders waren aan hun proefstuk toe. Indien dit niet zo was, dan zou Catai het niet meer hebben kunnen navertellen.

22 (edited by K& 16-05-2013 12:09)

Re: Dinant: 13 Maart

De terugslag is hevig maar de lange loop maakt dit wapen onbruikbaar voor overvallen.

23

Re: Dinant: 13 Maart

dim wrote:

maar of de prijs in verhouding stond met zoveel brutaliteit?

Het was niet echt een moeilijke overval, gewoon binnen en buiten. Zonder al te veel problemen een wapen rijker, dat er toch wel vrij indrukwekkend uitziet. Dat zal je vrienden wel verbazen en de onschuldige klanten van de plaatselijke Delhaize schrikken zich bijna dood als je daarmee afkomt.

LuckyOne wrote:

Hoeveel was het waard geweest?

Geen idee, misschien proberen te informeren bij mensen die iets van wapens kennen (en dan vooral zo'n type). Ik betwijfel of dit een testcase of oefening was. Volgens mij eerder een impulsieve daad. Niet alle acties van de Bende maken deel uit van een gigantisch plan.

K& wrote:

De terugslag is hevig maar de lange loop maakt dit wapen onbruikbaar voor overvallen

Misschien wisten ze dit, maar hebben ze het toch gekozen omdat ze hoopten er nooit een schot mee te moeten afvuren. Ze hoopten misschien dat de psychologische impact groot genoeg zou zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

24

Re: Dinant: 13 Maart

Het wapen ziet er indrukwekkend uit door zijn lopen met grote diameter, dit steunt de gedachte dat de daders dachten dat het gewoon tonen ervan de slachtoffers al tot medewerking zou brengen. Misschien kan je er dus vanuit gaan dat ze niet wilden doden. Maar dan heb je een ander type bende dan in '85.

Re: Dinant: 13 Maart

Ik neem aan dat het wapen dat ernaast stond en 195.000 frank koste, wat in die tijd een enorm bedrag was, ofwel een heel speciaal jachtgeweer (bv. met gravures, parelmoerinleg, deels handgemaakt). Ik denk echter zelf eerder aan een vrij duur grendelgeweer, daar gaan de prijzen van 500 tot ja 5.000 euro, maar dan hebt ge al een vrij duur wapen vast, iets dat extreem accuraat schiet, en zo goed als custombuild zal zijn, een Mauser kost tegenwoordig een 3.000$ een Steyer kan oplopen tot een kleine 5.000 dollar, dat zijn extreem accurate wapens, die sluipschutters gebruiken, je gaat daar geen supermarkt mee overvallen, tenzij je er een handlanger mee zou gaan bewapenen die buiten een oogje houd op wat er gebeurt.

Riot guns in die dagen waren zo goed als vrij te koop en ik denk dat ge er voor 10.000 ballen al een had, als je nu een riotgun wil, dan ga je die zeker vinden in de prijsklasse 500 tot 1.000 euro. Wat ze nu specifiek met zo een eendenroer wilden gaan aanvangen? Ja indruk maken misschien het zou in elk geval niet mijn wapen zijn, want maar 2 schoten. Als je kijkt naar wat er in de periode beschikbaar was, de HK-submachine gun kwam toen op de markt (die gestolen zijn van Diane, want extreem duur) of en dat was ook relatief makkelijk beschikbaar, de UZI.

Re: Dinant: 13 Maart

K& wrote:

Je kunt er dus twintig ganzen mee afknallen maar geen mensen mee doden. De terugslag is hevig maar de lange loop maakt dit wapen onbruikbaar voor overvallen, vandaar dat indien de daders dezelfde waren ze zijn overgeschakeld op pomp jachtgeweren met zwaarder kaliber loodbollen.

Met het einde van de eerste zin, ben ik het helemaal niet eens. Naar mijn mening is een jachtgeweer kaliber 10, zoals de Centaur, wel degelijk dodelijk voor mensen. Uiteraard beweer ik niet dat dit het ideale aanvalswapen is, dat is het ook helemaal niet. Het heeft inderdaad een zware lange loop, maar houd er wel rekening mee dat deze door de gangsters werd ingekort door hem (onprofessioneel) af te zagen, van de lange loop hadden ze dan geen last meer.

Uiteraard blijven er tal van nadelen aan het wapen verbonden tegenover bijvoorbeeld de riot gun, maar ik denk ook eerder dat het wapen bedoeld was als intimidatiemiddel: het maakt denk ik wel indruk als je in de loop van zulks een "kanon" staart, en als er binnenshuis een patroon word afgevuurd is het ook allemaal een indrukwekkend en hels tafereel.

Re: Dinant: 13 Maart

Hebben ze dat wapen overigens ooit gebruikt bij een overval?

28

Re: Dinant: 13 Maart

Herr Flick wrote:

Hebben ze dat wapen overigens ooit gebruikt bij een overval?

Klik

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

29 (edited by Boemerang 25-09-2010 23:57)

Re: Dinant: 13 Maart

In het register van Bouhouche worden een tiental wapens gevonden die genoteerd stonden als aangekocht van Willy Pourtois. Het onderzoek wijst uit dat de wapens in feite afkomstig zijn van Mendez. Volgens Bouhouche vroeg Mendez hem zijn naam niet als verkoper te vermelden in het register, maar wel die van Pourtois. Waarom? Een bevredigend antwoord op deze vraag kwam er nooit. Wel voert Bouhouche in zijn verklaringen Pourtois bij herhaling op als een informant van de Staatsveiligheid. Ook wijst het onderzoek uit dat Daniël Dekaise op erg vriendschappelijke voet stond met ex-BOB'er Madani Bouhouche.

Nog een verontrustend detail, Pourtois was dus afgevaardigde van het kleine Luikse familiebedrijf Centaure gelegen aan de Rue Trappé. De kaliber 10 die door de speurders in Ronquières werd ontdekt, werd geproduceerd door Centaure. Wapenhandelaar Jospeh Cataï uit Dinant had het in depôt gekregen van de firma ter gelegenheid van een bijzondere tentoonstelling. Het was dit moorddadig tweeloops jachtgeweer dat door de Bende wed gebruikt bij de overval op zaak van Daniël Dekaise in Waver. Dekaise zelf herkende het wapen formeel als het gehanteerde overvalwapen.

Bron: De Bende en co. Hugo gijssels

Deze Pourtois blijkt verder een betaalde informant voor de sectie B4 (contra-spionage) van Staatsveiligheid te zijn (tenminste in de jaren `70) en ook wordt hij in verband gebracht met Temse.

Re: Dinant: 13 Maart

Kan iemand mij vertellen wat het huisnummer is van de wapenhandelaar op de Rue Adolphe sax en waar de daders hun voertuig hebben geparkeerd. Het is mij niet duidelijk waar het voertuig van de daders precies heeft gestaan.