Re: Juan Mendez

Het zou interessant zijn te weten wanneer het conflict tussen Podevijn en Mendez is ontstaan, waarover Geens gewag maakt, zodat we dit element aan de tijdlijn kunnen toevoegen.

Even een (opfris) vraag, als Mendez naar zijn Practical Shooting Club belt in België; is dit het clubje van Bultot, club in het Aalsterse of nog een andere club?

Re: Juan Mendez

Hij had geen zuiver geweten.

Re: Juan Mendez

Hij wordt altijd voorgesteld als een halve heilige. Is dat wel zo? In de wapenwereld zitten volgens mij geen softies.

Re: Juan Mendez

De FN had een slechte reputatie. Daar moest de weg van de Heer meer dan elders een zeer smalle weg zijn. De jaren '80 waren die van overproductie.

415

Re: Juan Mendez

Spectator Of Life wrote:

Het zou interessant zijn te weten wanneer het conflict tussen Podevijn en Mendez is ontstaan, waarover Geens gewag maakt, zodat we dit element aan de tijdlijn kunnen toevoegen.

Heb je een bron van dit conflict? Want ik vind het niet direct terug.

etge wrote:

Voor zover ik weet kon men toen (1985) anoniem in een wapenhandel riot guns kopen, dus Mendez was al helemaal niet nodig om leverancier te zijn.

Ik beschouw Mendez ook niet per sé als leverancier van bv. de riot guns. Daar verwijs ik ook niet naar in mijn tijdlijn. Wat voor mij het meest belangrijke element uit die tijdlijn is, is het bewuste telefoongesprek dat Mendez heeft gehad met - voor zover we weten - zijn vrouw en hetgeen hij toen ontdekt heeft.

Etienne1420 wrote:

Hij had geen zuiver geweten.

club_le-happy-few wrote:

Hij wordt altijd voorgesteld als een halve heilige. Is dat wel zo?

Hij had geen zuiver geweten en hij is absoluut geen heilige. Hij stal wapens van zijn werkgever, dat lijkt me al een zeer sterke aanwijzing om te twijfelen aan zijn geweten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

416

Re: Juan Mendez

Ben wrote:

Op een bepaald moment is Mendez thuis geschreven wegens ziekte. Vanaf wanneer is het ziekteverlof ingegaan?

Zijn ziekteverlof zou ingegaan zijn op 6 december 1985 en eindigde op 6 januari 1986. Er is wel sprake van het feit dat hij in december 1985 nog een (zaken)reis heeft gemaakt naar de VS maar daar moet ik bevestiging over vinden.

Een ander vreemd aspect aan de zaak-Mendez zijn de wapens van Mendez die na zijn dood overal opduiken. Het eerste wapen wordt gevonden op 9 januari 1986 en men blijft wapens vinden tot 1989. Op dit moment kom ik tot volgend overzicht:

  • Op 9 januari 1986 vinden speurders in het bureau van Mendez (bij hem thuis) 4 GP 9mm-pistolen, gestolen bij FN.

  • Op 10 januari 1986 brengt de weduwe van Mendez een aantal wapens binnen bij de BOB van Waver: 9 pistolen en revolvers, 2 oorlogsgeweren, 2 mitrailleurs en munitie
. Deze wapens waren door Mendez ondergebracht bij zijn broer José en zijn zus Flora. Eén van die wapens was een HK, waarschijnlijk gestolen bij de Groep Diane.

  • Op 12 juni 1986 brengt de weduwe van Mendez nog eens tien wapens binnen bij de BOB van Waver, die ze gevonden had in haar huis.

  • Daarnaast werd er een pistool GP gevonden in de auto van Mendez door de nieuwe eigenaar van die auto.

  • Een jachtgeweer van FN, kaliber 12, die door Mendez aan een buurman was gegeven.

  • Een UZI, die in stukken werd gevonden bij Flora, de zus van Mendez, op 8 september 1989. Ze zegt dat haar broer dit in haar slaapkamer heeft verborgen zonder dat zij het wist.

  • In een metalen doos die Mendez in bewaring heeft gegeven aan de oom van zijn vrouw, Willy Verlinden, werd een machinegeweer en een grote voorraad wapenonderdelen en munitie gevonden.

  • ...

Een buurman, de oom van zijn vrouw, zijn broer, zijn zus, ... ze vinden allemaal wapens van Mendez. Waarom - in hemelsnaam - deed Juan Mendez dit?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

417

Re: Juan Mendez

Zou hij misschien nerveus geworden zijn omdat hij een patroon herkende onder bepaalde slachtoffers en leek hij te beseffen dat hij moest vrezen voor eenzelfde lot?

Of besefte hij dat hij op een bepaal moment overbodig is geworden in een bepaald verhaal?

Als je er naar kijkt met wat we er over weten lijkt het alsof hij een risicofactor moet zijn geweest. Maar zou het kunnen dat hij is vermoord om een bepaalde laag of piste toe te voegen?

418

Re: Juan Mendez

Het waren niet enkel wapens die Mendez her en der verstopte.

"Bovendien hebben de speurders in de tuin van Mendez grote (!) hoeveelheden explosieven opgegraven."

Eind oktober 1994 getuigde de weduwe van de vermoorde Mendez vanop het 'proces Beijer-Bouhouche':

"...dat het niet de gewoonte van haar man was, om een pistool te verstoppen op een plaats (linnenmand in de badkamer) die zo toegankelijk was voor de kinderen."

Bij die uitspraak kan je je ook weer vragen stellen, vermits er op den duur in en rond het huis (tot in de wagens toe) géén plek meer overbleef waar er geen wapen lag, of geen explosief verborgen lag...

Re: Juan Mendez

De precieze bron van het Mendez-Podevijn conflict moet ik even schuldig blijven, vermits Het complot van de stilte is uitgeleend. Het staat ergens na pagina 300; de naam Podevijn wordt ook niet expliciet genoemd maar voor de goede verstaander is het duidelijk om wie het gaat.

420

Re: Juan Mendez

Etienne1420 wrote:

Hij had geen zuiver geweten.

Vergeet ook niet dat één van de twee rijkswachters die betrokken waren in de shootout op de publieke weg in de nasleep van de overval op Dekaise niet alleen Bouhouche maar ook Mendez herkend had.

Hoe betrouwbaar zo'n herkenning is? Ik weet het niet maar... ze stonden naar verluid wel heel dicht bij elkaar tijdens de schietpartij en een rijkswachter is toch heel wat beter getrained in het herkennen van gezichten als de gemiddelde burger.