Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Wat ik nou wel een beetje vreemd vind is dat 3 van de 4 duikers er de vorige keer ook bij waren. Waarom zou je de zelfde duikers nemen? Kennelijk omdat er geen anderen zijn. Ik zoek er zeker niks achter. Maar op 1 of andere manier is dit toch een Belgische manier van doen.

22

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

CleverTrevor wrote:

Het kan niet door deze zaak zijn geïnspireerd want tot de zoekactie was al lang besloten voordat deze 27 jaar oude verdwijningszaak werd opgelost.

Dat weet ik, mijn reactie was eerder ironisch bedoeld.

HeaDHuNTeR wrote:

dus ik kan mij voorstellen dat een bendelid die de feiten op zijn cv heeft, enorm veel macht en aanzien zou kunnen krijgen in het crimineel milieu.

Of net niet. Dankzij de Bende was het gewone beroep van gangster bijna onmogelijk geworden. Er was te veel politie, warenhuizen werden bewaakt, overal stonden wegversperringen, ... Ik denk dat er in het traditionele gangstermilieu heel veel woede was tegenover de Bende. Ze hielden zich ook niet aan de misdaadregels (voor zover die al bestaan) : schiet niet op vrouwen en kinderen en schiet niet op politie.

noorderling wrote:

Waarom zou je de zelfde duikers nemen? Kennelijk omdat er geen anderen zijn.

Er zullen er wel andere zijn, maar deze hebben gewoon de meeste ervaring.

Hieronder nog een sfeerbeeld :

http://i39.servimg.com/u/f39/11/19/56/48/005_re10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

23

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Ik ben vandaag aan het kanaal geweest. Vraag mij af waarom men het steeds heeft over die nieuwe methodes. Het is gewoon dezelfde tactiek als de jaren '80. Men haalt af en toe wel wat rommel zoals een vislijn naar boven, maar veel meer gebeurt er niet.

24

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Die nieuwe methodes komen pas in actie als er door middel van de oude methode iets gevonden wordt. Stel dat de duiker een wapen vind, dan wordt er een soort van superstofzuiger naar de bodem gebracht die op die plaats alles opzuigt. Dat wordt dan gefilterd en zo vind je misschien nog zaken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Raf wrote:

Ik ben vandaag aan het kanaal geweest. Vraag mij af waarom men het steeds heeft over die nieuwe methodes. Het is gewoon dezelfde tactiek als de jaren '80. Men haalt af en toe wel wat rommel zoals een vislijn naar boven, maar veel meer gebeurt er niet.

Het verschil met vroeger is de megastofzuiger en de nieuwe methode om DNA te testen. Het duiken zelf is hetzelfde gebleven, maar stond 25 jaar geleden nog in de kinderschoenen terwijl de duikers nu meer ervaring hebben met dit soort zoekwerk.

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Ik zie op national geographic en discovery channel regelmatig peperdure apparaten die de hele bodem scannen. Dat gaat met verschillende soorten technieken. Kennelijk moet het hier dan toch met de hand. Ik vertrouw die speurders niet echt. Dit haalt idd het nieuws.

Maar gewoon het idee dat deze zoektocht zolang van tevoren wordt aangekondigd, doet mij het ergste vrezen. Het gaat hier om een media show.

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Ik snap niet dat er geen nieuwere technieken hiervoor bestaan: een soort scanner dat de bodem onderzoekt. Vissers gebruiken zelfs zo'n soort scanner (of sonar) om scholen vis op te sporen.

Men kan tegenwoordig naar Mars vliegen, ge gaat mij toch niet vertellen dat er geen apparaat bestaat dat een bodem kan afspeuren en onregelmatig kan detecteren. Of hoe een paar meter water alles kan tegenhouden! En zeker als er metaal ligt (auto's, wapens, kogels, ...) moet dit toch perfect af te scannen zijn.

28

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Het is niet zo moeilijk om een naald in een hooiberg vinden: gebruik een magneet. Een metaaldetector helpt ook.

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

noordeling wrote:

Maar gewoon het idee dat deze zoektocht zolang van tevoren wordt aangekondigd, doet mij het ergste vrezen. Het gaat hier om een media show.

Ook al het feit dat die 2 duikers die er 25 jaar geleden al bij waren bijzonder negatief klonken en het gaf mij de indruk dat ze het tegen hun zin opnieuw moesten doen. Ze waren zeker van hun stuk dat alles perfect is onderzocht indertijd. Vos klonk toch opgewekter dan de duikers.

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

echogain wrote:

Het is niet zo moeilijk om een naald in een hooiberg vinden: gebruik een magneet. Een metaaldetector helpt ook.

De Mythbusters hebben het al geprobeerd » YouTube