Re: Vingerafdrukken

Niet braken op een plaats delict.

Re: Vingerafdrukken

Er zat in de eerste periode dus iemand bij die honger kreeg van te moorden. Die moord in Bornival moet bijna ook zijn werk zijn. Welke normale persoon gaat op z'n gemak een wafel of pak chips eten na zulke daden. + iemand uit de horeca (resto, bars,...).

33

Re: Vingerafdrukken

Waarom denk je dat het de moordenaar was van Elise Dewit en/of (al dan niet dezelfde) moordenaar van Jacques Fourez en/of (al dan niet dezelfde) moordenaar van Marcel Moreu NA het moorden deze chips gegeten zou hebben?

Het eten van de chips gebeurde voor het moorden, niet erna. Het staat niet vast of de moordenaar(s) deze chips at(en). Het terug vinden van het zakje hiervan, leidde tot een vingerafdruk van een verachte want aanwezig op het plaats verdict.

34

Re: Vingerafdrukken

Paprika of gezouten chips. Barbecue, Pickles en dergelijke meer bestonden toen nog niet. Welk merk had het zakje? Flying chips?

Re: Vingerafdrukken

Voor zover mij bekend zijn er in 'Nijvel' een aantal vingerafdrukken gevonden, echter allemaal fragmenten met onvoldoende vergelijkingspunten om als bewijs te kunnen worden gebruikt. Die werden echter wel degelijk manueel vergeleken door een hele ploeg die zelfs tijdens de weekends en eindejaar opkwamen ervoor, titanenwerk want niet geïnformatiseerd.

Geen resultaat. Daarna werden de originelen op de griffie gedeponeerd en daar zouden ze verloren zijn gegaan.

36

Re: Vingerafdrukken

Xeno, alles, maar dan ook alles wat wij vroeger deden was titanenwerk. En sommigen werkten met veel plezier in de WE 's of 's nachts en of de feestdagen. Welk verhaal klopt zullen we nooit weten. Maar dat die vingerafdrukken finaal verloren geraakt zijn schijnt wel te kloppen. Bij mijn weten is er trouwens veel kritiek gekomen op de manier waarop die vingerafdrukken gelezen zijn. Om volledig compatibel te zijn moest je denk ik 12 herkenningspunten hebben. Maar had je bijvoorbeeld slechts 6 punten dan kon je daar al heel wat mee uitsluiten. Het was zelfs mogelijk te bepalen hoe oud sommige vingerafdrukken waren. En indien ze die apparatuur niet hadden, hadden ze het aan bevriende labo's kunnen vragen.

Als dat kon wat betreft drugs of bijvoorbeeld een leugendetector dan kon dat ook met vingerafdrukken. En in plaats van stage te gaan doen in die drugsgerelateerde labo's hadden ze beter stage gaan doen om een systeem aan te leren ivm het bewaren van monsters of stalen. Zoals jij beweerde dat er van verloven in gevangenissen altijd een spoor moet terug te vinden zijn kan ik je garanderen dat monsters of stalen ook niet gewoon verloren kunnen gaan in labo's.

Dus neen, ook geloof niet in het sprookje van verloren bewijsstukken. Het kunnen daar toch niet allemaal klungelende Klingers geweest zijn.

Re: Vingerafdrukken

Fenix, volgens Walter Keyenberg die destijds aan het hoofd stond van de afdeling gerechtelijke identificatie zijn alle gevonden (deel)afdrukken wel degelijk opgeladen geraakt in het systeem* en worden ze tot op de dag van vandaag automatisch vergeleken met nieuwe afdrukken die ingevoerd worden. Tot dusver zonder bewijskrachtig resultaat.

*Indertijd waren er twee systemen, één voor 'volledige' afdrukken (vb. genomen in het kader van een gerechtelijke vrijheidsberoving) dat 'déca' heette en één voor 'partials' vanop plaatsen delict dat 'mono' heette. Als ik het goed heb zitten beiden tegenwoordig in één database. Die van de mogelijke daders zouden toen in dat tweede systeem ingevoerd geweest zijn. Wat verloren ging op de griffie (maar dat had nooit mogen gebeuren, da's duidelijk, net zoals veel andere zaken nooit hadden mogen gebeuren) is de 'hardcopy' in origineel.

Wat slordigheid was en wat sabotage, dat laat ik aan mensen met een betere kristallen bol dan de mijne. Het was toen ook een andere tijd, dat overtuigingsstukken nu zo zouden behandeld worden is ondenkbaar.

Re: Vingerafdrukken

» Nieuws

39

Re: Vingerafdrukken

Bedankt voor je (interessante) antwoord. Ben oprecht blij dat ik door mijn nogal ferme standpunt ivm die stalen (vingerafdrukken) reactie "uitgelokt" heb. Mijn theorie dat de resultaten van die onderzoeken niet zomaar pif poef paf kunnen verdwijnen klopt dus. Voor dat ik aan dit thema begon had ik wat literatuur (?!) nagelezen ivm de gevonden vingerafdrukken na Nijvel. Ik heb jammer genoeg geen twee keer hetzelfde kunnen lezen, behalve dan dat de door jou genoemde "hardcore in origineel" verloren was geraakt.

Hetgeen je hierboven schrijft kan ik perfect aannemen ( met of zonder kristallen bol ) en stond reeds op het forum, weliswaar onder "DNA"

We kunnen ons dus grote vragen stellen bij wat er in de pers verschenen is over die vingerafdrukken en mogelijke resultaten.

Dank zij jou is het verhaal wat genuanceerder geworden. Het was toen inderdaad een andere tijd. Maar sommige zaken uit die tijd kan ik mij nog perfect herinneren. Ik weet hoeveel systemen er ook toen al bestonden om te verhinderen dat iets verloren zou gaan ( in een labo bijvoorbeeld. )

40

Re: Vingerafdrukken

Welke was de oorspronkelijke lijst met Bendefeiten? Welke feiten zijn er nadien van de lijst verwenen en waarom? (Is dat ergens terug te vinden in't Evangelie Ben?) Vonden ze toch wel geen match van een vingerafdruk mbt Bendefeiten zeker ... en pief poef paf ... dat feit werd van de lijst gehaald.

Ben wrote:

"Maar in een dossier in Doornik hadden we een persoon geïdentificeerd op basis van zijn vingerafdrukken. Het misdrijf waarom het ging, stond op de lijst van bendefeiten. Wel, toen de dader via de Printrak-computer werd gevonden, werd de zaak geschrapt uit die 'bendelijst'." Keyenberg herinnerde zich niet om welk feit het ging.

Ik durf het hier bijna niet uitspreken, maar ik ben er nog altijd niet achter gekomen wie deze lijst samen stelde en op basis van hoeveel criteria. Ik kan mij best voorstellen dat deze lijst geen statische lijst is en dat er zoiets als vootschrijdend inzicht bestaat.

Tot dusver: motieven onbekend, daders onbekend, aantal feiten onbekend (een paar feiten te weinig en een paar feiten die dan toch geen "bendefeiten" waren). En toch wou men ons wijs maken dat de feiten gepleegd werden door de oude, de reus en de killer. En men is er nog redelijk goed in geslaagd ook. Volgens mij hebben ze zich hiervoor daadwerkelijk geïnspireerd op het evangelie. De vader, de zoon en de Heilige Geest. Maria Onbevlekt Ontvangen.