Topic: Nog een theorie

Ik volg het forum af en aan al een hele tijd en heb veel gelezen over de zaak en in mijn vrije tijd een aantal locaties geassocieerd met ‘de Bende’ bezocht, niet omdat ik dacht het eventjes snel te gaan oplossen maar om te trachten een idee te krijgen van de omgeving waar eea gebeurde.

Mijn hypothese is niet meer dan dat: een theorietje. Ik heb geen ‘inside knowledge’, geen toegang tot het dossier en het dichtste dat ik bij een potentieel betrokkene geweest ben bij mijn weten was als jongetje van 10 toen wijlen mijn vader me ooit eens vertelde dat een paar personen waar we net tevoren naast stonden uit de familie De Staerke kwamen en ik best met een grote boog om hen heen zou gaan, dat moet in 1982 of 1983 geweest zijn, in Vlezenbeek.

Volgens mij is er niet zoiets als ‘de’ bende. Wat de feiten linkt zijn de wapens, niet de modus operandi en m.i. ook niet de daders.

Ik vermoed dat er een soort ‘logistieke cel’ was waarvan de kern gevormd werd door (ex)rijkswachters uit het bureau drugs. Die zijn met een paar ‘externen’ die ze kenden uit hun vorige job afgegleden in de criminaliteit en vormden een criminele organisatie waarvan het doel gewoon was: winst maken. Daarbij zaten m.i. Bouhouche, Beijer en nog een paar anderen. De boel is gestart met de zaak Zwarts en ik vermoed dat ook de aanslag op Maj. Vernaillen (rancune), de diefstal bij Diane, diefstal van de vesten in Temse en mogelijk de overval bij Dekaise op hun conto kunnen geschreven worden.

Die zijn een soort ‘uitleendienst’ begonnen aan zware criminelen aan wie wapens, voertuigen en mogelijk zelfs ‘doelselectie’ en expertise ter beschikking werden gesteld, tegen vergoeding. Tussen ‘jobs’ in werden de wapens en voertuigen opgeslagen in garageboxen.

De modus operandi tussen de aan ‘de bende’ toegeschreven feiten verschilde radicaal. Mijn persoonlijke theorie is dat de moorden in Beersel en de zaak Angelou zich mogelijk situeren rond een kwestie van gokschulden en er een toen in Sint-Pieters-Leeuw wonende familie bij betrokken was die van van alles verdacht wordt in het bendedossier maar zonder dat er harde bewijzen zijn.

De andere feiten, meer bepaald de warenhuisovervallen waarbij doden vielen waren m.i. het werk van een andere groep uitvoerders, mogelijk met actieve ondersteuning van de ‘logistieke cel’. Dat alles stopt na Aalst. Misschien omdat de ‘killer’ toen zwaar gewond raakte en moest worden geliquideerd en omdat de ‘logistiek’ tot de conclusie kwam dat de boel totaal uit de hand aan het lopen was en ze bij een lek voor de rest van hun dagen achter tralies gingen belanden. Dus: liquidatie en laten verdwijnen van bewijsmateriaal en wapens.

In Aalst werd De Staerke opgemerkt in de Delhaize, vóór de aanslag. Die had daar niets te zoeken maar was ook niet zo’n ezel dat hij daar net tevoren zou gaan rondhangen met zijn bekende kop. Hoe komt hij er terecht? Misschien een ‘tip’ gekregen van de ‘logistiek’ bij wie ook fotografisch materiaal over de locatie gevonden werd maar dei de zaak bij meerdere potentiële ‘klanten’ uitzette?

Wat gebeurde in de maanden en jaren na Aalst (Mendez, Vandeuren…) was m.i. ‘opkuis’ van personen die dreigden te gaan praten of die het domme idee hadden om te trachten betrokkenen af te persen.

Waar ik niet in geloof is één of ander mega-complot. Daarvoor gebeurden er teveel stommiteiten zoals Bouhouche en Beijer die na Zwarts exclusieve horloges gaven aan hun echtgenotes. Welke gangster die op vrije voeten wil blijven doet zoiets?

Dat er nog een doorbraak komt daar geloof ik niet in, of het zou moeten zijn dat een betrokkene na diens dood een pakketje laat bezorgen aan één of andere krant of politicus ofwel dat er een mirakel gebeurt en men aangetroffen DNA kan matchen aan (familie) van een dader en daar geen andere logische uitleg voor is.

Re: Nog een theorie

Ik vind dit een zeer doordachte en waardevolle post. Hopelijk veel reacties van de mede-forumleden!

Re: Nog een theorie

Interessante post, Xeno.

Re: Nog een theorie

Interessant, maar ik blijf dan toch met wat vraagtekens zitten.

Als geld het hoofddoel was, waarom blijkt dit dan helemaal geen prioriteit te zijn geweest bij enkele wapenfeiten van de bende? (Bv. de moord op het koppel Fourez-Dewit. Elise Dewit had juwelen aan die niet zijn geroofd. Minstens een aantal van de aanslagen uit de eerste golf lijken mij toch liquidaties te zijn geweest en - althans niet rechtstreeks - geldgewin als motief hadden.)

Waarom zou de gekwetste "killer" na Aalst een beletsel vormen voor de bende, als we ervan uitgaan dat "de bende" niet bestaat en er wisselende samenstellingen waren waarin werd geopereerd?

In die tijd kon veel meer geld buitgemaakt worden in bankinstellingen dan in warenhuizen, waarom dan geen bank overvallen als geldgewin het hoofddoel is?

Re: Nog een theorie

Phileas wrote:

Interessant, maar ik blijf dan toch met wat vraagtekens zitten.

Als geld het hoofddoel was, waarom blijkt dit dan helemaal geen prioriteit te zijn geweest bij enkele wapenfeiten van de bende? (Bvb de moord op het koppel Fourez-Dewit. Elise Dewit had juwelen aan die niet zijn geroofd. Minstens een aantal van de aanslagen uit de eerste golf lijken mij toch liquidaties te zijn geweest en - althans niet rechtstreeks - geldgewin als motief hadden.)

Omdat geld het hoofddoel was van de 'logistieke' kerels. Ik bekijk die als een soort dienstverstrekkers/consultants en hun klanten waren andere criminelen die mogelijk andere doelstellingen hadden of die maar wat aanklooiden maar wel betaalden voor het gebruik van de 'infrastructuur'. Als ik me de zaak goed herinner hadden Fourez-Dewit de pech aan te komen bij een -vrij amateuristische- inbraakpoging en werden ze genadeloos neergeschoten. Voor zover geweten zijn zij het die beslist hebben te gaan tanken op die bewuste plek en dat moment. Als het een liquidatie was dan houdt dat geen steek, zoiets regelen is quasi onmogelijk. Er zijn makkelijker manieren. Idem met bv. Finné. Die is doodgeschoten aan de winkel waar hij zijn krant ging halen. Zijn dochter stelde onlangs nog dat het volgens haar toeval was. Als je hem wil liquideren en hij is het doel, waarom dan niet zoals bij Vernaillen die vermoedelijk enkel gered werd door het late uur en zijn training? Aanbellen en als de deur opent, bang, bang en weg. Met een wapen als een .22 is de kans zelfs groot dat de buurt niet in rep en roer zou staan. Waarom hebben ze het geld en de juwelen niet meegenomen? Omdat het prutsers met weinig scrupules waren die zaten in te breken om wat goederen te pikken en zich daar niet op ingesteld hadden. Vermoedelijk zal de stress ook wel snel gestegen zijn en wilden ze er niet heel lang blijven plakken.

Phileas wrote:

Waarom zou de gekwetste "killer" na Aalst een beletsel vormen voor de bende, als we ervan uitgaan dat "de bende" niet bestaat en er wisselende samenstellingen waren waarin werd geopereerd?

Omdat je iemand met een kogelwond niet naar een ziekenhuis kan brengen zonder dat vragen worden gesteld dus als het ernstig is zijn er geen 20 opties: gokken dat die niets gaat zeggen (forget it, daarbij, als er 1 geïdentificeerd is valt er wel iets uit de boom als eraan geschud wordt) ofwel die doden en dan hopen dat hij nergens gemist wordt. Wat ook de bedoelingen waren van de daders van Aalst, voor de logistieke cel werden ze een enorm risico want zij wisten allicht wel wie daarin zaten. Heel het land stond op stelten. Nog eens 8 doden erbij. Ik ga ervan uit dat iemand de berekening heeft gemaakt dat het sop de kool niet meer waard was en dat het tijd was om iets anders te gaan doen.

Phileas wrote:

In die tijd kon veel meer geld buitgemaakt worden in bankinstellingen dan in warenhuizen, waarom dan geen bank overvallen als geldgewin het hoofddoel is?

Die waren er dan ook. Alleen: daar eindigde het gelukkig niet in slachtpartijen. Maar we zullen nooit weten of al dan niet dezelfde wapens gebruikt werden.

Ik zeg er direct bij dat ik uiteraard niets van het voorgaande kan bewijzen. Het is enkel een poging om binnen mijn 'theorie' te blijven en een antwoord te bieden op uw opmerkingen.

Re: Nog een theorie

Bedankt om jouw hypothese te delen.

Ik heb ook lang gedacht dat Bouhouche en Beijer de spil waren, met hun detective bureau en chantage trucjes. Voor de periode '82 en '83 is het nog steeds een mogelijkheid, maar voor '85 zijn het imo maar koorknaapjes in verhouding tot de respectievelijke opdrachtgevers van de drie overvallen.

Echter, voor '82 en '83, is het best plausibel en wat je schrijft, daar is zeker evidentie voor te vinden. Ik ben het met je eens dat de motieven voor deze daden erg uiteenlopend waren, dat lijkt me ook klaar als een klontje. Persoonlijk zou ik deze hypothese wel stop zetten na Anderlues. Eigenbrakel/Overijse en Aalst moeten apart worden bekeken.

Dat De Staerke geen ezel is die zijn kop zomaar zou tonen in Aalst is evident, maar voor mij de enige mogelijkheid dat hij hiertoe werd verplicht. Ik denk ook niet dat hij daar per toeval met vrouw en kind was. Volgens mij één van de vele macabere spelletjes van de opdrachtgevers van Aalst.

En wat als we jouw hypothese nu eens gebruiken om Aalst nog beter te begrijpen? Die foto die bij Beijer werd gevonden? Bouhouche die kort voor de overval werd gesignaleerd in café t Christoffelken? Bouhouche en Beijer zijn ook geen ezels, zou het misschien zo kunnen zijn dat zij net als PDS, Bultot en anderen met hun rug tegen de muur stonden? En dat zou dan meteen betekenen dat ze ook een rol(letje) hadden in Eigenbrakel/Overijse. Over Bouhouche werd gezegd dat hij auto's heeft geprepareerd. En dan het figuur dat samen met Bouhouche in het café werd gesignaleerd? Die is te situeren in het drugs bureau waarover je spreekt en is ook verre van onbesproken.

Je zegt dat er niet echt sprake is van een groot complot, maar ik weet niet wat mensen nog verstaan onder 'groot complot' met betrekking tot dit dossier.

7

Re: Nog een theorie

Spectator Of Life wrote:

Dat De Staerke geen ezel is die zijn kop zomaar zou tonen in Aalst is evident, maar voor mij de enige mogelijkheid dat hij hiertoe werd verplicht. Ik denk ook niet dat hij daar per toeval met vrouw en kind was. Volgens mij één van de vele macabere spelletjes van de opdrachtgevers van Aalst.

Het is goed dat je denkt.

En waarom het macabere spelletje van de 'opdrachtgevers' om Johnny achter hondenvoer te sturen in Aalst. En zeg ook eens tegen 'Bob' dat niet iedereen op vrouwen valt, hoezeer hij "dat met zijn foto's ook trachtte aan te tonen", een stommer alibi om de Delhaize van Aalst als koorknaapje te gaan fotograferen.

Veel succes nog met het denkwerk.

Re: Nog een theorie

Je hebt een tijd geleden toen Bob werd opgepakt ook al iets in die richting geschreven. Ik neem aan dat het gaat over de foto's die hij maakte van de Delhaize in Aalst. Kan je hierover iets meer uitleg geven? Aangezien het gerecht Beijer nog steeds niets kan maken vraag ik me af of het mogelijk is om hem na al die jaren aan de bende te linken hoewel hier toch wel aanwijzingen voor zijn.

9

Re: Nog een theorie

Er zijn nog beelden gemaakt, niet alleen van Delhaize. Beijer zijn uitleg over het waarom hij deze beelden maakte, klopte echter niet. Dat is geen top-secret, eerder hebben enkele journalisten daar ook al over bericht. De rest is aan het gerecht.

Als je je waagt aan een hypothese, moet deze ook passen in al de onderzoeksdaden die al gebeurd zijn om ook de vele details daarin ook te nemen en er rekening mee te houden dat deze al dan niet al weerlegd zijn.

De stelling Fijnaut-Verdurmen vs HUMO inzake Wittock is zo een cruciaal gegeven. Wie heeft er ondertussen gelijk en waarom is dit anno 2023 nog steeds niet (al dan niet publiek) zwart-wit? En waarom zetten de partijen daarin hun neus en geloofwaardigheid tegen elkaar op?

Re: Nog een theorie

Tiens wrote:

De stelling Fijnaut-Verdurmen vs HUMO inzake Wittock is zo een cruciaal gegeven. Wie heeft er ondertussen gelijk en waarom is dit anno 2023 nog steeds niet (al dan niet publiek) zwart-wit? En waarom zetten de partijen daarin hun neus en geloofwaardigheid tegen elkaar op?

Terzijde, maar een opleiding bij de Jezuïeten genoten hebbend en ondertussen goed vertrouwd zijnde met 'cover your ass' ambtenarees waarbij niet zwart op wit gelogen wordt maar ook niet de waarheid gezegd zou mijn onmiddellijke vraag aan Verdurmen geweest zijn: 'U schrijft dat er geen ernstige contacten waren tussen de firma en de Rijkswacht'. Wat bedoelt u met 'ernstig' in deze context en welke contacten waren er dan wel, wanneer, hoe vaak, tussen wie en waarover?