11

Re: Nog een theorie

Zoals dus te lezen hier op de website.

De manier waarop de Bende-professoren de affaire in Temse hebben behandeld, werpt een zware schaduw over hun werk. Het wordt nu de vraag of de rest van hun onderzoek net zo hard rammelt. Hun verslag is in elk geval van een verbijsterende slordigheid. Namen worden systematisch verkeerd gespeld. De uitgeschreven teksten van de mensen die voor de commissie zijn komen getuigen, zijn abominabel neergeschreven, veel zinnen zitten zo gruwelijk in elkaar dat je gewoon niet weet wat men bedoelt, en als de man die de verklaringen moest neerschrijven niet begreep waar de getuige het over had, liet hij gewoon gaten vallen, waardoor vaak hele passages onbegrijpelijk of hoogst onduidelijk worden. Hoe je daar serieuze conclusies uit kunt trekken is ons een raadsel.

Gelukkig dat de Franse tekst ernaast staat. Het parkeermeterschandaal in Luik heet in het Frans “l’affaire des horodateurs”, de vertaler van dienst maakt er vrolijk “De zaak van de dagstempels” van. De Banque Copine wordt in het Nederlands “de Bevriende Bank”, de Cosa Nostra wordt de “Causa Nostra”, en een “pool” van onderzoekers wordt een “poule”, Frans voor kieken. Je vraagt je echt af of de professoren hun eigen verslag wel gelezen, laat staan geschreven hebben. Het feit dat Cyrille Fijnaut een groot deel van de tijd die hij geacht werd aan de Bende te besteden in de Verenigde Staten heeft doorgebracht, is duidelijk merkbaar op zowat elke pagina van het verslag.

Dus Fijnaut-Verdurmen (ex-lid van de cel GAMMA) versus HUMO.
Wie zet er zijn geloofwaardigheid op het spel?
Waarom werd er ook hier weer heel wat gelogen en verzwegen, wat nadien toch deels weerlegd kon worden?

En finally… wie heeft er nu eigenlijk gelijk?

Re: Nog een theorie

Tiens wrote:

En finally… wie heeft er nu eigenlijk gelijk?

Dat weten we niet.  Ik denk dat mag aangenomen worden dat de uitleg van de proffen (en dus ook van de Rijkswacht) rammelt.  Dat wil niet zeggen dat de lezing van Humo klopt hoewel ik persoonlijk geneigd ben hen te geloven.

Overigens, ik heb heel veel knullige vertaalfouten gelezen in het verslag van de 2e bendecommissie.

13

Re: Nog een theorie

En dat telt dus voor enorm veel zaken, zoals ik net nog zei in het topic Finné over de krant die hij persé nog na 19u sluitingstijd nog zou willen kopen hebben of bv het diepzeeduiken van Danny op 18 augustus 1985.

Als je nauwgezet de feiten van 1981 tot 1989 opnieuw gaat bekijken, en met een gom door 3/4 van de inhoud gaat die pure zever is (zoals laatst nog de grijze haarkleur  (!!!) die vader Van de Steen plotseling zou gekregen hebben) én met de recentste geverifieerde aanvullingen, dan krijg je een heel andere inhoud.

Dat beseffen is (of zou moeten) al voldoende om elke hypothese te weerleggen die stelt dat ‘dit’ eenvoudige gangsters waren, te stom om een deftige overval te plegen ondanks het niets ontziende en schijnbaar zinloze geweld.

Re: Nog een theorie

Dat van die grijze haarkleur was misselijkmakend, daar was iedereen het over eens. Ik moest spontaan denken aan de Instagram 'grap' een paar maanden geleden. Echter, is het puur zever/zeer slechte humor, of leert het de goede verstaander iets over 9 november '85?

Re: Nog een theorie

Xenophon wrote:

In Aalst werd De Staerke opgemerkt in de Delhaize, vóór de aanslag. Die had daar niets te zoeken maar was ook niet zo’n ezel dat hij daar net tevoren zou gaan rondhangen met zijn bekende kop. Hoe komt hij er terecht?

Dat werd ondertussen op deskundige wijze weerlegd door fenix die stelt dat Yvette dit jaar verklaarde dat zij helemaal niet in Aalst geweest waren maar dat de speurders haar gedwongen hebben dit te zeggen en haar bedreigden haar dochter te plaatsen. Zie Zie deze Post

Re: Nog een theorie

Ik weet niet of het weerlegd is.  Ik verklaar me nader:  tijdens de reconstructie van haar verklaring werden zij en haar dochter naar de Delhaize gebracht.  De 11-jarige dochter heeft toen een verklaring afgelegd die bevestigd werd door de uitbater.  Dat ging over een element dat ze onmogelijk kon weten zonder locatiekennis.

Dus ofwel haalde ze die kennis uit een ander bezoek, ofwel was de verklaring indertijd wél correct maar werd 'Yvette' overtuigd haar versie te veranderen.  Ik heb het elders al uiteengezet maar zelfs in die tijd zou een verhoorder een echte ezel moeten geweest zijn om haar op die manier 'vast te zetten'.  Zo bouw je geen zaak, zo schiet je jezelf in de voet.

Re: Nog een theorie

Xenophon wrote:

De 11-jarige dochter heeft toen een verklaring afgelegd die bevestigd werd door de uitbater.  Dat ging over een element dat ze onmogelijk kon weten zonder locatiekennis.

Dat is goed mogelijk maar de hamvraag is of dat Philippe De Staerke in de Delhaize van Aalst is geweest kort voor de overval.
Het is niet omdat men niet weet WIE het heeft gedaan dat men zomaar een onschuldige mag aanwijzen als zijnde de dader. Click Hier

Re: Nog een theorie

Mijn favoriete componisten zijn al minstens 200 jaar dood, bespaar me aub die youtube-onzin.

Het punt is dat beiden toen verklaarden dat ze er waren MET Philippe en zelfs zegden wat hij exact deed ter plekke.  Dat de dochter de plek kende staat m.i. niet ernstig ter discussie.  Dat een 11-jarige zou kunnen beïnvloed worden om iets te zeggen, ok, kan ik inkomen.  Maar hoe kende ze die details over de locatie?

Waarom verklaart Yvette indertijd X, trekt ze daarna haar verklaring in?  Druk van speurders?  Dom en m.i. moeilijk aanneembaar maar ok, laat ons aannemen dat ze loog toen en nu de zuivere waarheid spreekt.

Tijdens datzelfde verhoor legde ze ook een verklaring af over een koffer waar Philippe mee aan het zeulen was, die hij de avond van de aanslag naar Anderlecht bracht, de volgende dag ophaalde samen met Yvette en daarna ging begraven in Pepingen.  Dat konden speurders haar niet ingefluisterd hebben want ze wisten het niet en het werd later bevestigd door andere getuigen en zelfs door Philippe zelf, nadat duidelijk werd dat hij klem zat en met iets moest komen.  Hoe sporen die 2 stukken?

Ik zeg niet dat De Staerke een dader was in Aalst, dat weet ik niet, maar op zijn minst zijn er ernstige aanwijzingen dat hij er wel degelijk was langsgegaan.

Enig probleem:   de dochter wenst nu NIETS meer te verklaren, in de ene of de andere zin.  Ze heeft dat recht uiteraard.

Re: Nog een theorie

Xenophon wrote:

Mijn favoriete componisten zijn al minstens 200 jaar dood, bespaar me aub die youtube-onzin.
Enig probleem:   de dochter wenst nu NIETS meer te verklaren, in de ene of de andere zin.  Ze heeft dat recht uiteraard.

AI heeft Beethoven weer tot leven proberen te wekken. Geweldige intro maar die werd dan ook door Beethoven zelf grotendeels op papier gezet. Vooral het tromgeroffel is subliem. Luister zelf maar eens hier » YouTube

Voor de rest denk ik eerder dat de dochter niets meer mag verklaren en dat dat zijn reden wel zal hebben.

Re: Nog een theorie

Theoretisch past Johnny niet in de mal.
Istvan daarentegen...
Hoe dan ook...