Re: Robert Beijer

kenza wrote:

En is Thailand uitgezet. Ze zullen hem voor de keuze zetten : beginnen zingen of alles kwijt.

Dat behoort zeker tot de mogelijkheden.

472

Re: Robert Beijer

Is hij al terug naar Thailand?

Re: Robert Beijer

Zouden de Thaise autoriteiten hem al een rechtsgeldige verblijfvergunning hebben toegekend?

Re: Robert Beijer

Ook Beijer zei dat hij Martial Lekeu slechts kort en oppervlakkig(*) had gekend.

(*) Wat met kort en oppervlakkig wordt bedoeld wordt er niet bij verteld.

Bron: Bendecommissie II

475

Re: Robert Beijer

Beijer was ook de vroegere ploegmaat van François Achten bij de BOB van Brussel.

Bron: Het complot van de stilte - Hilde Geens

476

Re: Robert Beijer

Met deze post benoemde Beijer zichzelf als " den baas van 't kot". Beijer als alias Jo Heynen:

"Jean-luc cessez donc de prendre vos rêves pour la réalité svp et d’affirmer ce qui n’est pas. Commençons par un detail de votre affirmation: non, toutes les armes de l’ESI ne sont pas restées en dessous du pont de Vilvorde, seulement quelques unes. Et non ces armes n’ont pas servi de monnaie d’échange pour quoique ce soit. J’ai toujours interdit qu’elles sortent d’une manière ou d’une autre ! Le but du vol ayant été atteint, ces armes étaient destinées à l’oubli."

J' ai toujours interdit ...

Maar van wat was hij dan eigenlijk de baas? Van de wapens?

477

Re: Robert Beijer

Wat hij (als het Beijer effectief is, wat ik natuurlijk niet weet) schrijft is dat hij steeds verboden heeft dat de gestolen SIE wapens 'gebruikt' werden. Wat natuurlijk een rechtstreekse contradictie is met wat hij de zin ervoor schrijft, nl dat ze niet allemaal begraven en 'uit circulatie' waren. Minstens één is opgedoken bij Mendez.

Ik heb me steeds afgevraagd waarom - betrokkenheid van Bouhouche & Beijer bij de bendefeiten veronderstellend - geen van die wapens ooit ingezet werden door daders. Tenminste voor zover we zeker weten.

Een niet zo voorzichtige uitspraak want hij profileert zich als witte ridder maar impliceert tegelijkertijd dat hij controle had over - minstens - Bouhouche.

Om wat duidelijker te zijn: Beijer zijn stelling is dat het doel bereikt was met de diefstal, de rijkswacht vernederen. Wat hem betrof mochten de wapens daarna in saeculum saeculorum wegroesten onder de grond en was het niet de bedoeling dat er nog iets zou mee gebeuren. Tenminste, dat lijkt zijn stelling te zijn.

478

Re: Robert Beijer

Begin 1991 trok onderzoeksrechter Hennart samen met twee speurders van de cel-Mendez naar Thailand om Beijer te ondervragen. Beijer was in januari in Thaise hoofdstad gearresteerd:

Vandaag keren de Nijvelse onderzoeksrechter Luc Lennart en twee rijkswachters van de onderzoekscel Mendez terug naar ons land. Gedurende verscheidene dagen hebben ze in Bangkok de ex-BOB’er Robert Beijer ondervraagd die op 18 januari in de Thaise hoofdstad werd ingerekend. (...)

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

479

Re: Robert Beijer

Mag ik zo vrij zijn aan de mensen die meelezen in dit topic te vragen volgende oefening te maken. Herlees de post waarin ik me afvraag of Beijer de baas van de wapens is. En koppel dit dan hier aan:

"Het waren slechts een handvol personen die de terreur zaaiden. Bovendien opereerden ze in steeds wisselende formaties waardoor ze uiteindelijk ongrijpbaar bleken. Het doel wisselde ook, want als je elk doel op zich bekijkt, kom je telkens op een ander motief uit. De enige personen die wisten waar ze mee bezig waren, waren de lui die het wagenpark beheerden, de gestolen wapens verdeelden. Dat hadden ze geleerd van de stay behind netwerken, die na de oorlog door de Amerikanen in veel Europese landen waren opgezet en in actie moesten komen bij een mogelijke Russische inval. Die netwerken werkten volgens dezelfde principes die de Bende van Nijvel hanteerden. Individuele aansprakelijkheid is daarom zo moeilijk te bewijzen."

Ik herhaal, de mensen die het wagenpark en de wapens beheerden waren de enige twee personen die wisten waar ze mee bezig waren. Laat ons even veronderstellen dat dit Beijer en Bouhouche zouden kunnen geweest zijn. Dan komt nu de cruciale vraag: Was de "bende" een kopie van de stay behind of was het gewoon Stay behind. Ik kies voor het laatste.

Volgens mij heeft Willem Wallyn met zijn 1985 een grote fout gemaakt en dat is dat hij zich geconcentreerd heeft op de rijkswacht terwijl er even goed mensen van de gerechtelijke politie, de rest van het leger etc. ... in deze stay behind zaten. Ook mensen zoals u en ik.

Re: Robert Beijer

Het ergste zou misschien zijn dat Bob en Dani niets met deze moorden te maken hadden.