Re: Nog een theorie

Etienne1420 wrote:

Theoretisch past Johnny niet in de mal. Istvan daarentegen... Hoe dan ook...

Ik weet niet of hij niet in de mal past, Etienne. Op basis van veroordelingen, akkoord, dan is Pinta het zware kaliber. Maar er loopt héél veel volk rond dat héél veel schrik heeft van Johnny.

Zaak rond Van Camp: een herbergierster uit de buurt herkent formeel Philippe De Staerke en Mohammed el Barajraji en zegt dat dezen een uur voor de feiten bij haar op café zaten. Op de confrontatie weigert ze te bevestigen. Volgens de eerste bendecommissie was ze bedreigd geweest en haar man had een telefoontje gekregen 'On va venir te casser la gueule si tu parles à la police, tu auras droit à la même chose que l'autre'. Hoe wist 'men' zo snel over haar eerste verklaring? Fredo Godfroid, de GPP-commissaris die toen al crimineel was en later werd veroordeeld, runde het dossier. Ongetwijfeld toeval. Vergelijk met wat Pierre Romeyer aan de hand had na zijn getuigenis in de zaak Dekaise. Amper een paar uur daarna rinkelde zijn telefoon en werd een niet mis te verstane boodschap overgemaakt. Wie kon zo snel aan die info raken behalve iemand die in het onderzoek zat?

Terwijl Johnny vastzit dadelijk na Van Camp gebeurt de overval op de Delhaize te Beersel. De overvallers droppen de achterbank van de Golf gepikt bij Van Camp op de parking. Geen twijfel mogelijk: het was die achterbank. Alleen: volgens de BOB van Halle en de rijkswacht van Beersel lag die bank er niet onmiddellijk na de feiten. Ze zijn daar zeer formeel over. Wie keert er terug om daar een achterbank te droppen, net dat ene stuk dat lijkt te 'bewijzen' dat Johnny niets met Van Camp te maken heeft want 'dezelfden' doen Beersel en op dat moment zat Johnny beslist binnen, en niet bij Bultot? Zie 'beetgenomen', dat wordt daar haarfijn uit de doeken gedaan. Vergelijk wat gebeurde met de borains en Szymusik in Anderlues.

Verklaring van een BOBer van Halle dat iemand uit de familie van Johnny hen kwam melden 'Doe iets aan hem, il a tué je ne sais pas combien de gens'. Familieruzie?

Etc etc, er is nog véél meer. Er gebeurden heel veel zaken rond hem. Allemaal toeval ongetwijfeld. Iedereen (behalve Van Esbroeck maar dat is een chronische raconteur d'histoires en Moussa die toen stijf stond van de coke of plat lag van de hero) is doodsbang. Ik denk niet omdat ze vreesden dat Johnny op zondagochtend aan hun deur het evangelie ging komen lezen.

Maar we zullen het nooit weten want dat spoor werd niet meer gevolgd na de overheveling van het onderzoek.

Re: Nog een theorie

Wie weet welke sporen zijn nu opgevolgd?

Re: Nog een theorie

En toen 10 jaar geleden dat spoor weer werd opgepikt werd het vakkundig door Beijer gesaboteerd

Re: Nog een theorie

Bob, Christian en Alain zijn saboteurs. Theoretisch houden ze van orde, maar het zijn anarchisten.

25

Re: Nog een theorie

Django68 wrote:

En toen 10 jaar geleden dat spoor weer werd opgepikt werd het vakkundig door Beijer gesaboteerd

Het is heel simpel; de personen die de Bende hebben bedacht zijn (ex) Rijkswachters, als het "normale" criminelen waren geweest, was er minstens 1 van de feiten opgelost geweest. Zelfs met de incompetente opsporingsdiensten van de jaren 80 en 90.

Re: Nog een theorie

edd wrote:

Het is heel simpel; de personen die de Bende hebben bedacht zijn (ex) Rijkswachters, als het "normale" criminelen waren geweest, was er minstens 1 van de feiten opgelost geweest. Zelfs met de incompetente opsporingsdiensten van de jaren 80 en 90.

Ja.   Maar wie denkt dat het bij de GP in Brussel beter was vergist zich lelijk.  Godfroid, Reyniers , Marnette (die laatste op een ander vlak maar niet minder riskant) en een tros anderen waren allemaal criminelen. 

Het was quasi onvermijdelijk, bekijk  in de serie '1985' eens de 'carburant' scène in de aflevering 'donnant-donnant' waarin 'Goffinard' aan 'De Vuyst' uitlegt 'hoe het spel hier marcheert'.  Individuele flikken runden criminele informanten, dat is een gegarandeerd recept voor een ramp.  Dan nog alle combines ivm 'beloningen' van verzekeraars indertijd.  Na verloop van tijd werd het onduidelijk of de politie de crimineel runde of andersom.  Wie niet crimineel werd, was chanteerbaar.

Ik heb grenzeloos respect voor personen zoals wachtmeester François Raes en alle anderen die weerstonden aan de lokroep, soms tegen een enorme prijs.  Alle eer aan hen.

27

Re: Nog een theorie

De ganse afpersbare Rijkswachttop werd als hulpje gebruikt door een buitenlandse (agressieve) inlichtingsdienst. Hierdoor kwam het ganse korps in opspraak. Dat Bouhouche en Beijer werden gedegradeerd voor het afluisteren van collega's is pure onzin. Na hun zelfgenomen ontslag waren Bouhouche & Beijer met hun ARI bureau beschikbaar voor gewenste duistere zaken. Ik blijf er in geloven dat destabilisatie van het land het doel van gans de opzet was. En vermoedelijk waren de toenmalige regeringen (van I tot VIII) schuldig door medeweten.

Mijn idee erover hoor.

Re: Nog een theorie

België is niet gedestabiliseerd. Zonder de journalisten had de Bende van Nijvel niet bestaan.

29

Re: Nog een theorie

Het is eigenlijk simpel he. Ik ben in heel mijn leven gedurende een bepaalde periode bang geweest om een warenhuis binnen te gaan. Dat was in de periode Bende en in de corona periode. En ik was in beide perioden echt niet de enige die deze gevoelens had. Noch daarvoor noch daarna kende ik dit soort gevoelens bij het betreden van een warenhuis, terwijl overvallen in warenhuizen er altijd geweest zijn. Alleen door de manier waarop die overvallen gebeurden was alles anders. Ik denk dat elke crimineel of gangster kan beamen dat het doel van een overval is met zo weinig mogelijk geweld zo veel mogelijk buit garanderen. En wat zagen we bij die zogenaamde bende overvallen? Zwaar bewapende mannen die op alles schoten wat bewoog (ook kinderen) om daarna met een kassa met kleingeld te sleuren. Kom mij dan alsjeblieft niet vertellen dat daar geen strategie achter zat.

30

Re: Nog een theorie

Etienne1420 wrote:

België is niet gedestabiliseerd. Zonder de journalisten had de Bende van Nijvel niet bestaan.

België was al gedestabiliseerd (anti-rakettenprotest), maar niet voldoende! En wat de journalisten betreft: Die brachten maar met mondjesmaat berichten die hun toegefluisterd werden. Geen enkele journalist legde vrank en vrij de link met een buitenlandse inmenging.