41

Re: Nog een theorie

fenix wrote:

Krijg de link hier niet. Maar tik in de zoekfunctie kolonel Remy in

» Forum

fenix wrote:

Heb zelden of nooit psychopaten in groep weten opereren.

Het hoeven niet per sé psychopaten te zijn, drugs kan bv. ook een rol gespeeld hebben. Denk bv. aan de Einsatzgruppen of het bloedbad van Mỹ Lai tijdens de Vietnam-oorlog. Dat waren groepen mensen die zich te goed deden aan de meest gruwelijke misdaden.

fenix wrote:

Tenzij we het misschien over huurlingen hebben. Of beter, sommige huurlingen.

Dat is zeker een (heel grote) optie. Het aantal huurlingen dat na hun terugkeer in de criminaliteit belandt, is ontzettend groot. En ik denk dat we niet willen weten wat voor gruwelijke misdaden die tijdens hun missies hebben begaan.

LEO wrote:

Dat er in die richting niet gezocht werd bewijst niet dat die buitenlandse inmenging er niet was.

Er is wel in die richting gezocht.

LEO wrote:

de hermetisch afgesloten "US Air Base" Chievrès

Ik hoop voor de Amerikanen dat al hun militaire basissen hermetisch afgesloten zijn. wink

LEO wrote:

Als je alle feiten bekijkt vanaf Vielsalm, de verkenningsritjes van Lhost, de connecties met SHAPE, het spoorloos verdwijnen na de feiten

Het is niet omdat er zaken tijdens een bepaalde periode gebeuren dat ze ook aan elkaar gelinkt zijn. Dat is één van de probleem met dit dossier. Er wordt zoveel gelinkt aan dit dossier dat de pure feiten verloren geraken.

Wat weten van Vielsalm? We weten niet wie het gedaan heeft. We weten wel waar de wapens beland zijn; bij linkse terreurgroepen en niet bij bv. de Bende van Nijvel. Dus als we kijken naar de feiten van de Bende van Nijvel dan heeft de overval in Vielsalm er niets mee te maken.

Er is geen enkel bewijs dat Lhost verkenningen heeft uitgevoerd, en ze zelfs als hij dat wel heeft gedaan - wat ik ten zeerste betwijfel (ongeacht die confrontatie) - dan is er nog geen enkel bewijs dat dit iets te maken heeft met de Bende van Nijvel.

En als je kijkt naar andere criminele feiten dan zul je merken dat veel gangsters spoorloos verdwijnen na de feiten. wink Dat de Bende van Nijvel hier ook in slaagde, is heel normaal.

LEO wrote:

En ja, neem er gerust de toenmalige NATO basis Kester ook maar bij als tussenstop op de vluchtroute vanuit Aalst.

Ik zal het simpel houden: Kester heeft niets, maar dan ook niets, te maken met de Bende van Nijvel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nog een theorie

Fenix, het enige wat ik hier op de site vind is een tekst die vertaald werd uit het Frans. De oorspronkelijke versie staat er onder.

Er staat o.a. volgende zin in: 'Médor publie ci-dessous une partie des auditions judiciaires de l’agent secret Joël Lhost'.

Wanneer ik zoek op 'Médor' vind ik dit » medor.coop

Ik kan het basisartikel niet consulteren zonder te betalen en denk dat ik m'n credit card op zak ga houden hiervoor. Voor mij is dit gewoon een theorie zoals er hier op de site zovelen rondzweven. Ik lees geen bewijs of onafhankelijke bevestiging, enkel een verhaal zoals iedereen dat kan schrijven.

SDRA-8 bestond, daarover geen discussie. Ze hebben burgers gerecruteerd voor (in België) niet militaire en ongewapende taken, dat is onbetwist. Dat was in het kader van 'stay-behind' netwerken actief tussen 1950 en 1990. 

Zie o.a. dit artikel » Nieuws

Wat ik niet zie, op geen enkele manier, is een harde link met de bende of zelfs maar een begin van bewijs. Alles wordt op een hoop gegooid en gemengd, daarna wordt er een verhaal over geweven. De bottom line is dat, zoals bij religie, je de theorie ofwel gelooft, ofwel niet. Maar weten doe je niets.

Het enige wat ik als common sense argument kan zeggen is dat een inlichtingendienst, als ze daarbij betrokken waren, nooit ofte nooit de daders van zoiets bij hen zouden laten binnenrijden bij wijze van spreken.

Re: Nog een theorie

Oei, Ben is me voor. smile

44

Re: Nog een theorie

Xeonophon wrote:

Oei, Ben is me voor.

Great minds ... smile

Maar even serieus, na al die jaren heb ik één ding geleerd: wees heel kritisch. Er lopen in dit dossier voldoende "getuigen" rond die denken dat ze de waarheid kennen; omdat ze denken snel rijk te kunnen worden, omdat ze graag aandacht krijgen, ... Redenen genoeg te verzinnen.

Het voordeel is dat de politie die getuigenissen moet onderzoeken en dat de verhalen dan vrij snel in elkaar storten (wegens onmogelijk, leugens, ... noem maar op). Het is dan voor de getuige achteraf gemakkelijk om op een publiek forum te komen zeggen dat hij de waarheid kent en dat de politie hem niet wilt geloven.

LEO wrote:

Het gebruik van special militair gedrag.

Wat is het verschil tussen "speciaal militair gedrag" en "gewoon militair gedrag"? En vooral; welk speciaal militair gedrag hebben de daders gebruikt? En wijst dit speciaal militair gedrag op special forces of kon dit aangeleerd zijn op andere momenten, bv. tijdens de dienstplicht of tijdens een carrière als huurling in Congo?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

45

Re: Nog een theorie

Xenophon wrote:

Fenix, het enige wat ik hier op de site vind is een tekst die vertaald werd uit het Frans. De oorspronkelijke versie staat er onder.

Er staat o.a. volgende zin in: 'Médor publie ci-dessous une partie des auditions judiciaires de l’agent secret Joël Lhost'.

Wanneer ik zoek op 'Médor' vind ik dit » medor.coop

Ik kan het basisartikel niet consulteren zonder te betalen en denk dat ik m'n credit card op zak ga houden hiervoor. Voor mij is dit gewoon een theorie zoals er hier op de site zovelen rondzweven. Ik lees geen bewijs of onafhankelijke bevestiging, enkel een verhaal zoals iedereen dat kan schrijven.

SDRA-8 bestond, daarover geen discussie. Ze hebben burgers gerecruteerd voor (in België) niet militaire en ongewapende taken, dat is onbetwist. Dat was in het kader van 'stay-behind' netwerken actief tussen 1950 en 1990. 

Zie o.a. dit artikel » Nieuws

Wat ik niet zie, op geen enkele manier, is een harde link met de bende of zelfs maar een begin van bewijs. Alles wordt op een hoop gegooid en gemengd, daarna wordt er een verhaal over geweven. De bottom line is dat, zoals bij religie, je de theorie ofwel gelooft, ofwel niet. Maar weten doe je niets.

Het enige wat ik als common sense argument kan zeggen is dat een inlichtingendienst, als ze daarbij betrokken waren, nooit ofte nooit de daders van zoiets bij hen zouden laten binnenrijden bij wijze van spreken.

Betreft de laatste alinea : ...Tenzij het hun eigen jongens waren die binnenreden ! De dag van vandaag weet iedereen tot welke daden ze bereid zijn om onrust en destabilisatie te veroorzaken .

46

Re: Nog een theorie

Juist Leo, heel juist. En dat we uiteindelijk niets zeker weten is ook juist. We dwalen al 40 jaar rond in een doolhof waarin een kat zelfs haar eigen jongen niet zou terugvinden. X schreef hier dat hij ivm het verhoor en de confrontatie van Joël met Ullens de Schoten (kolonel Remy) geen harde link zag met de Bende of zelfs maar een begin van bewijs. En dat is zeker zo als je de andere delen van de puzzel er niet naast legt. Kan er mij hier trouwens iemand een definitie geven van hetgeen wij de Bende noemen? Zijn alle zogenaamde Bendefeiten ook echt feiten die je aan die bende kan toeschrijven? Zijn er andere feiten die niet aan de lijst toegevoegd zijn? Kennen we opdrachtgevers? Uitvoerders? Motieven?

Op de meeste van die vragen kennen we geen antwoorden. Toch geen antwoorden met bewijskracht.

Is dat een reden om mensen die bereid waren te spreken leugenaars te noemen? Liegen alle gangsters? Spreken alle magistraten of speurders de waarheid? Lieg je omdat je onder de categorie "aan lager wal geraakt" valt?

Hieronder een stuk tekst van een man waarvan ik met grote zekerheid weet dat hij Eric Lammers inderdaad een tiental keren ontmoet heeft.

"J'ai rencontré un dizaines de fois Eric Lammers pour les tueries de 1985 ce n'étaient pas les magasins qui était prévus mais des crèches. Eric a dit non et ont la dénoncé pour la pastorale."

Ik zal dit soort verhalen blijven vertellen of doorgeven. Omdat ik hoop en blijf hopen dat dit een klein deeltje van een puzzelstukje is dat bij een of andere lezer een lampje doet branden. We zijn nog altijd op zoek naar dat ene dobbelsteentje dat een kettingreactie kan veroorzaken. Zolang Lammers nog in leven is is er hoop. (Al is de kans 0.001 % dat hij ooit de waarheid spreekt.)

47

Re: Nog een theorie

Bedoel je dat:

  1. De "bendefeiten" eigenlijk een afleidingsmanoeuvre waren om de "echte" feiten uit de openbaarheid te houden, welke deze ook waren?

  2. De zogenaamde daders/uitvoerders - namen die hier al lang circuleren - eigenlijk niets met het dossier "Bende van Nijvel" te maken hebben maar enkel dienen om jan en alleman om de tuin te leiden?

48

Re: Nog een theorie

Ja en neen. Kan jij mij bijvoorbeeld uitleggen waarom de overval van de Ratz kazerne in Viesalm, de wapenroof in de kazerne van Etterbeek, de aanslag op majoor Vernaillen geen bendefeiten waren maar de overval op een kruidenierswinkel in Maubeuge wel. En laat ons de wapens vergeten die deze feiten linken want daarvan is achteraf gebleken dat de analyses niet klopten.

Waarom heeft bijvoorbeeld Bougerol toegegeven dat hij betrokken was maar "gedekt". En wat de feiten zelf betrof heeft hij nooit over 1985 gesproken. Waarom? En waar is trouwens het testament van Bougerol met uitleg over de feiten? Marlair is zelfs een tijdje voor de dood van Bougerol naar een notaris gereden omdat Bougerol hem absoluut wou tonen bij welke notaris en waar zich dat testament bevond. En geloof mij, Marlair was geen leugenaar. Ook hij werd meerdere malen met de dood bedreigde. Wat deden bijvoorbeeld ex dianers op de filmvoorstelling Tu tueras . Point. buiten achteraf beginnen stoefen over " ik was de laatste die met die wagen gereden had en weet je wie mij moest ondervragen ... Beijer. Wat deden ze daar eigenlijk allemaal als ze niets met die "Bende" te maken hadden. Sommigen van uit het buitenland nota bene.

En neen de pers heeft hier niet over gesproken want er was persverbod (niet door de makers van de film).

Re: Nog een theorie

fenix wrote:

Juist Leo, heel juist. En dat we uiteindelijk niets zeker weten is ook juist. We dwalen al 40 jaar rond in een doolhof waarin een kat zelfs haar eigen jongen niet zou terugvinden. X schreef hier dat hij ivm het verhoor en de confrontatie van Joël met Ullens de Schoten ( kolonel Remy ) geen harde link zag met de Bende of zelfs maar een begin van bewijs. En dat is zeker zo als je de andere delen van de puzzel er niet naast legt. Kan er mij hier trouwens iemand een definitie geven van hetgeen wij de Bende noemen? Zijn alle zogenaamde Bendefeiten ook echt feiten die je aan die bende kan toeschrijven? Zijn er andere feiten die niet aan de lijst toegevoegd zijn? Kennen we opdrachtgevers? Uitvoerders? Motieven?
Op de meeste van die vragen kennen we geen antwoorden. Toch geen antwoorden met bewijskracht.

Is dat een reden om mensen die bereid waren te spreken leugenaars te noemen ? Liegen alle gangsters? Spreken alle magistraten of speurders de waarheid? Lieg je omdat je onder de categorie " aan lager wal geraakt" valt?

Hieronder een stuk text van een man waarvan ik met grote zekerheid weet dat hij Eric Lammers inderdaad een tiental keren ontmoet heeft.
"j' ai rencontré un dizaines de fois eric Lammers pour les tueries de 1985 ce n étaient pas les magasins qui était prévus mais des crèches eric a dit non et ont la dénoncé pour la pastorale"

Ik zal dit soort verhalen blijven vertellen of doorgeven. Omdat ik hoop en blijf hopen dat dit een klein deeltje van een puzzelstukje is dat bij een of andere lezer een lampje doet branden. We zijn nog altijd op zoek naar dat ene dobbelsteentje dat een kettingreactie kan veroorzaken. Zolang Lammers nog in leven is is er hoop. ( Al is de kans 0.001 % dat hij ooit de waarheid spreekt)

We weten het inderdaad niet en ik maak me weinig illusies. Maar als ik mag: ik heb zelf the hard way geleerd dat je geweldig moet opletten met het verbinden van deeltjes van een puzzel waar er geen keihard, materieel bewijs is. Hoe logisch het ook lijkt en hoezeer je er ook van overtuigd bent dat je het onderliggend mechanisme begrijpt. In sommige gevallen zal het kloppen maar je kan er ook lelijk de mist mee ingaan, wat één ding is, maar je moet er vooral voor zorgen dat je er niemand anders door de dieperik instuurt.

Da's één van de redenen waarom ik nogal sceptisch ingesteld ben (vooral als een ingewikkelde uitleg met ongrijpbare machten nodig is om een theorie rond te krijgen) en steeds gaten tracht te schieten in scenario's, inclusief in de mijne.

Wat Lammers betreft: niet alle criminelen liegen over alles, maar zonder materiële elementen geloof ik niks van wat een crimineel zegt. Zeker niet als hij er belang bij heeft te liegen. De juridische waarheid is dat Lammers werd vrijgesproken voor de Pastorale moorden. End of story. Maar hij werd voor genoeg andere zaken veroordeeld en zijn meest recente exploten zijn niet van dien aard dat ik met hem een pint zou willen drinken.

50

Re: Nog een theorie

En wat betreft de 'speciale militaire tactieken' de uitspraak van Arsène Pint, medeoprichter van Dyane : "... Verdomme , het zullen toch de onzen niet geweest zijn ...". Er waren dus tekenen van 'speciale training'. Chièvres was/is de hub voor US Special Operations in Europe!