Re: Nog een theorie

fenix wrote:

Ja en neen
Kan jij mij bijvoorbeeld uitleggen waarom de overval van de Ratz kazerne in Viesalm, de wapenroof in de kazerne van Etterbeek, de aanslag op majoor Vernaillen geen bendefeiten waren maar de overval op een kruidenierswinkel in Maubeuge wel. En laat ons de wapens vergeten die deze feiten linken want daarvan is achteraf gebleken dat de analyses niet klopten.

Er zijn niet enkel de wapens, ook de wagens (vb. Maubeuge).

Eén van de vele vragen die ik me stel (en waar ik dus geen antwoord op heb) is hoe het komt dat de wapens van bij het SIE die zoals we nu weten door Bouhouche en co gepikt werden nooit voor zover we weten gebruikt werden bij de 'klassieke' bendefeiten (ik maak effe abstractie van de MP5SD-tekening uit Aalst).  Als ik zou moeten kiezen tussen een quasi onbruikbare Ingram en een MP5, ik zou het wel weten.

Waar ik persoonlijk van overtuigd ben is dat er niet zoiets was als één 'bende'.  Hoogstens zijn er clusters van feiten.  Meest raadselachtig vind ik persoonlijk nog steeds de overval bij Dekaise.  Beersel en Anderlues waren m.i. afleidingsmanoeuvres.

En inderdaad, we weten niet hoeveel feiten er misschien nog waren die niet op het conto van 'de bende' staan maar waar dezelfde personen en/of wapens bij betrokken waren maar misschien geen doden vielen of niemand betrapt werd bij de inbraak.

Re: Nog een theorie

Ieder zijn (bende) mening maar één ding valt niet te ontkennen; dat enkele misdaden uit de periode van de eerste helft van de jaren '80 van dichtbij of van veraf te maken hadden met potjes die naar de buitenwereld toe gedekt moesten en moeten blijven. Wie dat ontkent kan ik -met alle respect- met betrekking tot dit onderwerp niet serieus nemen. Dat wil niet zeggen dat de koning of de president van Amerika erachter schuil gaat, maar dat er iets aan de hand was naast het gewone banditisme lijkt me duidelijk.

Op dit forum doen we aan Sisyfusarbeid, we proberen iets bloot te leggen wat eens ontbloot opnieuw zal toegedekt worden. Eddy Vos verwoordde het treffend met zijn uitspraak dat met dit dossier geen eer valt te behalen. We kunnen het niet helpen, het is een onderwerp dat ons intrigeert en bezig houdt, al zijn in de loop der jaren reeds veel mensen afgehaakt op dit forum. Misschien hebben ze het nutteloze van onze bezigheden ingezien. 

Wie of wat ik moet geloven weet ik ook al lang niet meer. Ik lees nu Fort Chabrol, een boek over een piste die door forum leden destijds als des duivels werd bestempeld en nu door diezelfde forumleden wordt aanbevolen. In dit verhaal is niets zeker en niets is wat het lijkt.

Voor mij zeer interessant : de getuigenissen afgelegd vlak na de feiten. Het topic rond de wapenvondst en Alfons Baeyens is daarvan een goed voorbeeld, jammer dat dergelijk topic dan een stille dood sterft. Als er toch nog domino steentjes kunnen vallen, dan wel met dat soort tegenstrijdigheden aan de hand van eerstehandsregistraties. Het is daar dat de factor manipulatie nog tot een minimum te herleiden valt, een zeldzaamheid in dit dossier.

Vanuit een hedendaags perspectief gedragsanalyse van de daders vind ik ook een grote meerwaarde. Als daders opdrachten geven in het Frans of Nederlands, maar getuigen horen hen onderling een 'vreemde' taal spreken; dat zegt wel iets. Dat zijn eveneens waardevolle registraties.

Re: Nog een theorie

Ik heb Fort Chabrol ook gelezen. Het is een interessante these, maar niet de mijne. Maar ik kan het boek zeker aanbevelen.

Over één zaak ben ik het roerend eens: dit was geen 'gewoon' banditisme (toch niet de feiten na 1983). Wat het dan wél was en wat er achter zat, da's iets anders ...

Spectator Of Life wrote:

Voor mij zeer interessant: de getuigenissen afgelegd vlak na de feiten. Het topic rond de wapenvondst en Alfons Baeyens is daarvan een goed voorbeeld, jammer dat dergelijk topic dan een stille dood sterft. Als er toch nog domino steentjes kunnen vallen, dan wel met dat soort tegenstrijdigheden aan de hand van eerstehandsregistraties. Het is daar dat de factor manipulatie nog tot een minimum te herleiden valt, een zeldzaamheid in dit dossier.

Ik heb de vraag gesteld. Die persoon heeft ander dringend werk momenteel maar heeft me gezegd het op te volgen.  Zodra ik nieuws heb ...

54

Re: Nog een theorie

Wat Fons Bayens betreft. Ik snap eigenlijk niet dat men de mening van die man ging vragen aangezien hij heel dicht bij een aantal hoofdrolspelers stond. Ik kan mij vergissen maar in mijn herinnering is op een gegeven moment uitgekomen dat het vinden van die wapens of dat wapen geruime tijd voor de overval was (ik kan mij zelfs herinneren dat iemand uitriep "Zijn er dan twee keren wapens of een wapen gevonden!). Zal het nog eens navragen.

Is de tijd die we hier in dit forum steken nutteloos? Bwa, ik kan morgen of overmorgen kruiswoordraadsel gaan oplossen of gaan toneelspelen bij wijze van spreken. Ik heb altijd al veel gelezen dus in die zin is mijn leven niet veel veranderd. En "zoeken" heb ik beroepshalve ook veel gedaan. Waarschijnlijk heb ik met dit onderwerp mensen leren kennen die ik anders nooit zou leren kennen hebben. Het voornaamste dat ik hier geleerd heb is dat justitie door zijn onkunde of onwil of corruptie heel wat mensenlevens bepaald en grotendeels verwoest heeft. Dat zij van de mensen die zij berechten schuldinzicht verwachten maar dat ze zelf blijkbaar nooit zover geraakt zijn.

Als de koning zijn spijt kan gaan uitdrukken in Kongo of Zaire waarom kan justitie dan door haar geniale perswoordvoerder geen sorry laten zeggen. Naar ik vernomen heb zijn de slachtoffers van de laatste terro aanval finaal tamelijk tevreden over justitie. In tegenstelling tot de slachtoffers van de Bende die nog nergens staan. Moeten zij hun soms erg dure advocaten blijven betalen of niet? Komt er nog een proces of niet? Ik denk zelfs dat ze niet eens weten waar de cel mee bezig is. En dat na de uitspraak van den Douglas ... het is gedaan ... Misschien moeten we het hem eens op de man af vragen ... Douglas, is het echt gedaan?

Re: Nog een theorie

Fenix, zie hier » Forum

56

Re: Nog een theorie

Heel erg bedankt. Ik lees blijkbaar niet alles. Ben alweer naar mijn slotklooster vertrokken zonder pc kabel. En op die rottelefoon zie ik maar de helft. En boven de 25 graden werkt mijn verstand ook maar voor de helft. Ik ben dus echt klaar om een echte speurder te worden. Het enige wat ik nog moet doen is een vaste telefoonlijn installeren ... zodat ik niet bereikbaar ben. Hadden de speurders, zeker in de beginperiode, genoeg middelen? Ik weet zeker van niet. Was ook dat een middel om de boel te saboteren?

Re: Nog een theorie

Zelfs tegen 25% bent u niet klaar om een speurder te zijn omdat u zoekt waar het mogelijk is een dader te vinden.

58

Re: Nog een theorie

Da s een goeie Etienne.

59

Re: Nog een theorie

fenix wrote:

Is dat een reden om mensen die bereid waren te spreken leugenaars te noemen?

Je stelt de verkeerde vraag. Je moet jezelf afvragen: is het omdat mensen bereid zijn te praten, dat ze daarom ook de waarheid spreken?

fenix wrote:

Kan jij mij bijvoorbeeld uitleggen waarom de overval van de Ratz kazerne in Viesalm, de wapenroof in de kazerne van Etterbeek, de aanslag op majoor Vernaillen geen bendefeiten waren maar de overval op een kruidenierswinkel in Maubeuge wel. En laat ons de wapens vergeten die deze feiten linken want daarvan is achteraf gebleken dat de analyses niet klopten.

Omdat een gerechtelijk onderzoek geen roman is maar gebaseerd is op beschikbare bewijzen: welke wapens zijn gebruikt, wat was de modus operandi, welke wagen gebruikten de gangsters, met hoeveel waren ze, hoe zagen de gangsters er uit, … Al die elementen leggen de speurders samen om te zien welke feiten gelinkt kunnen worden aan bende x of bende y. Op basis daarvan hebben de speurders zeer sterke aanwijzingen dat de overval in Maubeuge wel degelijk in de lijst van overvallen van de Bende van Nijvel hoort. En wees maar zeker dat wij absoluut niet al die aanwijzingen kennen.

LEO wrote:

Er waren dus tekenen van 'speciale training’.

Dat klopt, maar hoe concreet waren die tekenen? En het was vooral deze vraag die ik het meest belangrijk vind: En wijst dit speciaal militair gedrag op special forces of kon dit aangeleerd zijn op andere momenten, bv. tijdens de dienstplicht of tijdens een carrière als huurling in Congo?

LEO wrote:

Chièvres was/is de hub voor US Special Operations in Europe!

Dat kan, - en sorry dat ik hierover doorboom smile - maar Chièvres heeft niets met de Bende van Nijvel te maken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nog een theorie

Het onderbouwen van stellingen als X of Y hebben met zekerheid niets met de Bende te maken, zou wel worden geapprecieerd (idem de discussie mbt wapenvondst Aalst trouwens). Door te stellen dat iets juist of onjuist is, zonder enige argumentatie, gebruik je dezelfde quiz/schoolmeester techniek waaraan je je bij anderen heel erg stoort. Een houding van 'het is zo, en niet anders' doodt elke discussie en biedt geen ruimte om dingen in vraag te stellen. Ik denk dat iedereen vol interesse is, teneinde nog steeds geen enkel feit is opgelost, waarom je zo zeker bent van bepaalde zaken.