1,131

Re: Aalst: Proloog

Wat betreft de Staatsveiligheid. Niet vergeten dat Joël Lhost, vakbondsman, geronseld werd door de staatsveiligheid als informant.

Re: Aalst: Proloog

Niet vergeten dat dat verhaal van Lhost een verhaal is zoals er nogal wat circuleren. We weten niet of dat juist is of niet. Over Aalst weten we wel specifieke dingen en het lijkt me handiger om daarop voort te bouwen.

Je kan toch moeilijk geloven dat staatsveiligheid rechtsreeks opdracht heeft gegeven tot dat ongezien bloedbad in Aalst? Dat staatsveiligheid beslist kind X moet je dood schieten en kind Y mag blijven leven? Want zo was het wel, in Aalst. Dan heb ik het nog niet over het feit dat Staatsveiligheid niet de gewoonte heeft spelletjes te spelen op de radio.

Nogmaals:

Bedenk dat het mogelijk is dat de rechtstreekse en respectievelijke opdrachtgevers van bende feiten aan de logistieke dienst en de de organisatie die de logistieke dienst in stand hield, twee verschillende entiteiten kunnen zijn.

+

Het is niet omdat je weet dat iets staat te gebeuren dat je in die gebeurtenis de actieve hand hebt. Uiteraard was Staatsveiligheid op de hoogte van de voorspelling van de Nederlandse premiejager, het omgekeerde zou straf zijn. Dan is het niet onlogisch dat je jouw dierbaren de raad geeft om uit te kijken en niet naar Delhaizes te gaan op vrijdag - of zaterdagavond.

1,133

Re: Aalst: Proloog

De Staatsveiligheid ... altijd hommeles met die gasten. Ik heb hierboven bewust van "het leger" gesproken omdat ik er van uitging dat de Staatsveiligheid in de jaren 80 nog steeds onder het "Ministerie van Defensie viel. Deze inlichtingendienst was de op één na (het Vaticaan) de oudste veiligheidsdienst van de wereld. Je zou dus een zeer goed gestructureerde dienst mogen verwachten in de jaren 80 EN met de nodige controle. Niets was minder waar. Ik hoor Toback nog altijd zeggen dat zelfs de CIA verantwoording moest afleggen. In de jaren 80 waren zij nog steeds God in eigen land. Ik had het over de bewegingen of/en verschuivingen bij het leger in bovenstaande post. Ook bij de Staatsveiligheid was er beweging en verschuiving. En een zeer belangrijke zelfs.

Als de werking van de rijkswacht in de jaren 80 soms op de kolderbrigade leek dan leek de staatsveiligheid op Jansen en Janssens (waarbij de 2de Janssens een informant was). En dacht dé topspeurder van de Bende dat hij in Miami Vice speelde.

Spectator of Life wrote:

Dan heb ik het nog niet over het feit dat Staatsveiligheid niet de gewoonte heeft spelletjes te spelen op de radio.

Ah neen?

"PS-senator Moureaux ziet volgens de krant alvast geen graten in het voorstel van Landuyt. "Ik ben destijds als minister van Justitie verantwoordelijk geweest voor de instelling. Veel respect heb ik nooit voor die mensen gehad", zegt hij. "Ze werken vaak op basis van geruchten en zijn altijd spelletjes aan het spelen."

1,134

Re: Aalst: Proloog

Het was de Staatsveiligheid die J. Lhost in contact bracht met hoge officieren van SHAPE en D.I.A. (US Defence Intelligence Agency) .

1,135

Re: Aalst: Proloog

Bwa, da's allemaal niet waar Leo.

1,136

Re: Aalst: Proloog

Glimlach ...

1,137

Re: Aalst: Proloog

Trojan wrote:

Wie kan meer vertellen over karateleraar Reka Vaid?

Het is maar een detail, eentje dat sommigen maar al te graag opnieuw zullen herleiden tot fantasme.

Maar Vaäid Reka ('Vaid; schrijft voor de meesten wat makkelijker blijkbaar) was een lid van de Staatsveiligheid. Als agent van de Staatsveiligheid was deze Vaäid Reka een zwendel in dure maar valse horloges (waaronder Cartier) op het spoor gekomen ...

1,138

Re: Aalst: Proloog

Tiens wrote:

Het is maar een detail, eentje dat sommigen maar al te graag opnieuw zullen herleiden tot fantasme.

Maar Vaäid Reka ('Vaid; schrijft voor de meesten wat makkelijker blijkbaar) was een lid van de Staatsveiligheid. Als agent van de Staatsveiligheid was deze Vaäid Reka een zwendel in dure maar valse horloges (waaronder Cartier) op het spoor gekomen ...

Rare naam voor een lid van de Staatsveiligheid. Was hij beëdigd ambtenaar of was hij informant? Doet niet terzake hoor, maar mooie poging om het onderwerp te ondermijnen!

1,139

Re: Aalst: Proloog

Vooral de link met een zekere Mertens uit de Osbroeckstraat zou interessant kunnen zijn. Met de nadruk op zou.

Robert Beijer kwam blijkbaar meer in Aalst dan we dachten. Ik blijf trouwens ook de broer van Bonno geloven die beweerde dat Beijer kind aan huis was bij hun thuis.

1,140

Re: Aalst: Proloog

LEO wrote:

Rare naam voor een lid van de Staatsveiligheid . Was hij beëdigd ambtenaar of was hij informant? Doet niet terzake hoor, maar mooie poging om het onderwerp te ondermijnen !

Voor de begrijpende lezer: Informatie die je niet aan staat proberen belachelijk te maken…

Lukt dat niet of kan je dit alweer niet weerleggen, dan probeer je maar de poster ervan te belagen.

Duidelijk.