Topic: Verbrande handen

Beste mensen,

Ik lees en volg dit forum nu al geruime tijd en met ontzettend veel belangstelling. Ben geboren in Aalst, liep school in Aalst en was tijdens de loden jaren een teenager. Toen de bende toesloeg in Aalst kwam deze horror plots heel dicht bij. Veel van mijn leeftijdsgenootjes kende wel iemand die bij de zwaar getroffen families en slachtoffers behoorden. De afgelopen 38 jaar is de interesse in deze gebeurtenissen nooit helemaal weggeweest.

Als jonge man ben ik een paar jaar de buurman geweest van Herman Vernaillen zijn broer, er werd dan al eens gepraat over de jaren 80 en de donkere periode daar aan verbonden. Moet jullie helaas teleurstellen want ik ben ook niet slimmer geworden van die gesprekken, het waren geen grote onthullingen maar wel verbijstering en bitterheid over wat zijn Broer en gezin is overkomen in een democratische rechtsstaat.

Intussen heb ik de meeste boeken over de bende al 5 x herlezen en tracht telkens iets nieuws te vinden of ergens iets te begrijpen wat kan verklaren waarom 28 moorden al 38 jaar onbestraft blijven in een West Europese democratische samenleving. Of mijn hypothese een echte hypothese is weet ik niet. Ga het in ieder geval proberen.

Mijn inziens kan je er niet omheen dat er een aantal gesjeesde rijkswachters hebben deel uitgemaakt van deze gebeurtenissen. Ook toeval kent zijn grenzen en er zijn zo een miljoen toevalligheden gepasseerd. Al deze toevalligheden en toevallige personen zijn hier op het forum al uitgebreid besproken. Dat de uitvoerders meedogenloze moordenaars waren en een ongeziene arrogantie hadden tov de ordediensten zijn na 38 jaar duidelijk.

Welk doel had deze horror in een klein hoekje van West Europa? Wie waren de opdrachtgevers en wat was hun drijfveer? Vele pistes, verbanden en hypotheses staan hier beschreven op het forum. Het zou allemaal wel eens kunnen, misschien linken vele hypotheses met elkaar tot een groter geheel van corruptie en vuiligheid die boven onze hoofden afspeelden in de loden jaren. Waar ik wel van overtuigd ben, en dat is dan ook een stukje mijn hypothese.

De Magistratuur is het op een bepaald ogenblik zo hard in zijn broek beginnen doen dat ze onrechtmatig een onderzoek heeft weggehaald van Vlaanderen naar Wallonië. Er moet iemand of meerderen in bepaalde hogere kringen keihard hun handen hebben verbrand dat zelfs een minister de opdrachtgever is om een dossier te verhuizen als een mogelijke doorbraak nabij is. Hoe er is gesold met speurders en onderzoeksrechters is degoutant. Ik kan mij niet inbeelden dat marginale moordende psychopaten in staat zijn om de Magistratuur, Rijkswacht en GP zo hard te manipuleren dat deze gruwelijke misdaden al 38 jaar onbestraft kunnen blijven.

Magistraten en Generalisimos hebben iets te hard hun best gedaan om dit dossier keihard de nek om te draaien. En dan kijken we vooral naar Franstalige kant van het land. Demanet, Hennuy en als klapper ... Whatelet. Zij moeten een agenda hebben gehad om te doen wat ze hebben gedaan. Bepaalde kringen zijn om een of andere reden in verband gebracht met deze misdaden. Ofwel en misschien heel goed mogelijk ... onvrijwillig, door corruptie of losbandigheid verbonden aan de onschendbaarheid van het mandaat. Het moet in ieder geval heel explosief zijn geweest en waarschijnlijk nog steeds, om de rechtsgang en geloofwaardigheid van België op het spel te zetten.

Om het met de woorden van wijlen mijn vader te zeggen “jongen, er is iets dat ze in Brussel in de schuif hebben gestoken wat het werkvolk nooit zal mogen weten".

Met vriendelijke groeten
Spitfire

2

Re: Verbrande handen

Een tocht door de krochten van Brussel dus... Heel waarschijnlijk! Brussel is het spinnenweb, maar wie is de spin? Of is het gewoon een enorme stofnet, waar de grootste vuiligheid van Brussel zicht ophoopte? Ik denk het laatste...

Re: Verbrande handen

Dat is het probleem juist: een hoop toevallige vuiligheid OF een orkestmeester OF beiden tezamen?

BTW Welcome Spitfire!

Re: Verbrande handen

dankuwel thomas2

Wat ik nog kwijt wil: Sinds de jaren-80 werken de Cosa Nostra, de Camorra, de 'Ndrangheta en de Sacra Corona Unita in vrijwel volmaakte symbiose samen. De maffia is in Italië, maar ook in andere landen in de politiek geïnfiltreerd. Zo beheerst zij vele stemmen en heeft zij soms zelfs eigen kandidaten die aan verkiezingen meedoen.

Zou mij dan ook niet verwonderen dat de feiten in 82 en 83 huurmoorden waren en dat ze in 85 iemand of meerderen een kloot hebben willen afdraaien die zijn of haar afspraken niet meer nakwam. Ik vergelijk het met de moord op JFK... waren het geheime diensten of was het de maffia.

Re: Verbrande handen

Het bleef in de familie.

6

Re: Verbrande handen

Beste Spitfire, welkom op ons forum. Ook wij zoeken reeds jarenlang naar een oplossing om deze slachtpartijen te ontrafelen. Wat me overigens het meest verbaasd in de vele topics is het grote wantrouwen wanneer er overzeese buitenlandse betrokkenheid ten sprake komt. De tragedie en de nasleep (organisatie & vluchtroutes) kan niet alleen binnenlands georganiseerd zijn. De afkeer om hierop verder te brainstormen is overweldigend. Ik tracht niet om een medestander te ronselen, maar hou het even in je achterhoofd bij je analyses.

7

Re: Verbrande handen

Welkom.

Spitfire wrote:

Er moet iemand of meerderen in bepaalde hogere kringen keihard hun handen hebben verbrand dat zelfs een minister de opdrachtgever is om een dossier te verhuizen als een mogelijke doorbraak nabij is.

Dat denk ik niet. De centralisatie van het onderzoek was een besliste afspraak en de beste manier om het onderzoek te voeren. Daarnaast stonden ze in Dendermonde helemaal niet op het punt om de Bende van Nijvel op te rollen.

Spitfire wrote:

Wie waren de opdrachtgevers en wat was hun drijfveer?

Dan ga je er al van uit dat er opdrachtgevers waren. Maar misschien waren die er helemaal niet.

Spitfire wrote:

Bepaalde kringen zijn om een of andere reden in verband gebracht met deze misdaden. Ofwel en misschien heel goed mogelijk ... onvrijwillig, door corruptie of losbandigheid verbonden aan de onschendbaarheid van het mandaat.

Dit kan wel geloven. Het onderzoek van de Bende van Nijvel ging alle kanten uit. Het kan heel goed zijn dat op verschillende momenten zaken werden ontdekt die niets met de Bende van Nijvel te maken hadden, maar wel heel nadelig waren voor sommige personen en dat die er alle belang bij hadden om dat aspect van het onderzoek af te stoppen.

Spitfire wrote:

Ik vergelijk het met de moord op JFK... waren het geheime diensten of was het de maffia.

Of misschien was het gewoon Lee Harvey Oswald. wink

LEO wrote:

Wat me overigens het meest verbaasd in de vele topics is het grote wantrouwen wanneer er overzeese buitenlandse betrokkenheid ten sprake komt

Ik heb eerlijk gezegd nog niets gemerkt van dat wantrouwen. Maar er is een verschil tussen kritisch staan tegenover een bepaald idee en wantrouwen. Dat zijn twee verschillende woorden.

LEO wrote:

De tragedie en de nasleep (organisatie & vluchtroutes) kan niet alleen binnenlands georganiseerd zijn.

Ik zie geen enkele reden waarom dit niet alleen binnenlands georganiseerd kan zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Verbrande handen

Spitfire wrote:

dankuwel thomas2

Zou mij dan ook niet verwonderen dat de feiten in 82 en 83 huurmoorden waren en dat ze in 85 iemand of meerderen een kloot hebben willen afdraaien die zijn of haar afspraken niet meer nakwam. Ik vergelijk het met de moord op JFK... waren het geheime diensten of was het de maffia.

Als de maffia of beroepscriminelen iemand uit de weg willen ruimen dan sturen ze een paar kerels naar diens adres en *bang* probleem opgelost. Als je zwaar bewaakt wordt dan begraven ze desnoods een ton explosieven om je te krijgen wanneer je voorbij rijdt. Maar ze moorden niet voor niets (niet uit menselijkheid maar uit risico/geld overwegingen), maken het ook niet moeilijker dan nodig en vooral: ze willen dat iedereen weet van waar de wind waait, pour encourager les autres.

Professionals stelen geen tweeloop, beroven geen voedingswinkel en schieten geen taxichauffeurs neer. Ze gaan ook niet op hun gemak pintelieren en schransen in een restaurant waar ze net de conciërge vermoord hebben en ze pikken geen waardeloze kitschborden mee want een bord van 5 euro zou kunnen leiden tot een leven achter tralies indien het gevonden wordt.

Toegegeven, Dekaise is minder evident (voor mij). Als je kijkt naar de gebeurtenissen in 1985 en zegt dat de aanslagen toen kaderden in een afpersingsstrategie en door professionals gerund werden, dat is een andere kwestie.

Waar ik de zaken wel enigszins zie zoals jij is voor wat betreft de rijkswacht (die m.i. zo bang waren dat er eigen volk bij betrokken kon zijn dat ze proactief alles deden wat ze konden om elk onderzoek in die richting te stoppen) en de VSSE die niet zeker waren dat ze de lont niet hadden aangestoken door hun domme stoten ivm WNP (Christian Smets heeft niet lang voor z'n overlijden zelf nog gezegd dat hij liefst alles had kunnen uitleggen en zijn gepruts op tafel leggen maar dat zijn baas en de minister van justitie het hem verboden). Dat soort toestanden trok aandacht, leek op sabotage van het onderzoek terwijl de diensten zelf waarschijnlijk helemaal niets met de bendefeiten te maken hadden. Maar ze bereikten net het omgekeerde van wat ze beoogden.

Ik zit met de idee - maar kan er niets van bewijzen, het is niet meer dan een gevoel - dat de waarheid wel eens veel simpeler zou kunnen zijn.

Re: Verbrande handen

En zou u dat gevoel ivm de simpele waarheid dan met ons kunnen delen Xenophon?

Re: Verbrande handen

Er zijn eenvoudige verhalen verteld, maar die spreken niet aan. Ze worden minder aangenaam naarmate de tijd verstrijkt.
Het kon niet eenvoudig zijn. Wij zijn toch niet zo dom.