1,021

Re: Nijvel: 17 September

Voor wat het waard is, in de 'ballistische verbandstabel' die door Boemerang werd opgesteld gebaseerd op een document dat ooit aan de nabestaanden werd getoond staat als opmerking bij de huls 9x19 die gevonden werd op de parking 'Deze huls zou zijn aangetroffen in de kleding van een slachtoffer.' Merk de voorwaardelijke wijs op. Dat gezegd zijnde, zowel de kogel als de huls stemt volgens de tabel overeen met materiaal in 9x19 (kogels, hulzen) van '9 mm nr 1' die bij diverse andere feiten werd gebruikt.

Voor de .357 is weinig zeker want het gebruikte wapen was een revolver, die werpt zijn hulzen uiteraard niet uit na een schot.

1,022

Re: Nijvel: 17 September

Hier nog een quote uit de post van forumlid Wolf op het Franstalige forum (post 842 onder dit topic op dit forum)

«AS». Ayant entendu la fusillade, un habitant dénommé S w habitant dans une des villas situées entre le cabaret « le diable amoureux « et le carrefour du Cosmos, sort avec une arme de poing de calibre 38 et tire six fois en direction d’un individu qui embarque dans la Saab. Monsieur Sw affirme avoir touché le véhicule à l’arrière droit juste derrière la portière,"

Een getuige die vlakbij woonde vuurde enkele schoten met een kaliber 38 handvuurwapen op een gestalte die naar de Saab toeliep. Behalve in de getuigenis van Wolf, die verbazend goed op de hoogte lijkt van de feiten vind ik dit element nergens anders terug.

1,023

Re: Nijvel: 17 September

Gewoon bullshit. Dit feit vinden we in geen enkele PV terug. Het vuurgevecht tussen de daders en de politie heeft mogelijk maximaal 20 seconden geduurd. Maar ondanks deze zeer korte tijd kwam een buurman, die toevallig een P38 bezat, zijn huis uit om drie gewapende jongens neer te schieten, zonder de feiten te kennen. Allo?

Nogmaals, zoals zoveel dingen, hier en daar op de forums geschreven worden zonder enig bewijs, en die door anderen worden overgenomen en met de tijd waarheden worden.

1,024

Re: Nijvel: 17 September

Ik ben akkoord dat het zeer onwaarschijnlijk is en ik volg de redenering van gloacoster (en ik zou niet graag wonen in de buurt van een maniak die na het horen van schoten wakker wordt, op 20 seconden tijd zijn pyama aanschiet, zijn revolver pakt, naar buiten stormt en begint te knallen op een voertuig waarover hij niets weet).

Dus nee, ik geloof dat niet. Die 'WOLF' is een raar geval: enerzijds weet hij zaken die je enkel kan kennen indien je dicht bij het dossier zit (of bij de daders), anderzijds zegt hij ook dingen die radicaal in strijd zijn met wat in pv's kan worden gevonden en met common sense. Je zou denken dat hij een politieambtenaar is, maar het niveau van zijn Frans is zeer slecht, zowel grammaticaal als qua vocabularium en ik heb niet de idee dat hij doet alsof of eigenlijk Nederlandstalig is. Feit is dat zelfs forumlid B.R. (Beijer) hem met fluwelen handschoentjes aanpakt.

Re: Nijvel: 17 September

WOLF weet inderdaad bepaalde zaken, dus ik zou deze getuigenis niet meteen weg gooien. Ik verwijs nogmaals naar de passage in het boek van Van Nieuwenborgh waar wordt vermeld dat er veel bloedsporen aanwezig waren in de Saab. Misschien gaat de auteur voorbij aan het feit dat ze van Morue kunnen zijn, anderzijds is het toch ook geen vaststaand feit dat de sporen niet van een gewonde gangster kunnen zijn?

Stel dat de hypothese van WOLF wel zou kloppen, het zou wel een verklaring bieden waarom ze zo nodig met een klapband naar een bepaalde plaats moesten rijden. Moest iemand worden verzorgd of afgemaakt? En moesten ze daarom naar hun 'thuisbasis' Eigenbrakel rijden? Was het toevallig ook niet WOLF die destijds verklaarde dat Eigenbrakel de cruciale plaats was in het Bende verhaal, althans voor '83?

1,026

Re: Nijvel: 17 September

Bestaat er een categorie mensen die op straat mag schieten zonder dat dit in een PV staat?

1,027

Re: Nijvel: 17 September

Er zijn nog wel zaken uit het dossier die niet zo algemeen gekend zijn. Feit is dat Wolf insider info heeft. De namen die hij onafhankelijk van Deprêtre noemde stemmen grotendeels overeen.

1,028

Re: Nijvel: 17 September

Wat me op dat punt deels over de streep heeft getrokken en laat denken dat het niet allemaal onzin is, is dat 'WOLF' namen genoemd heeft die Deprêtre in zijn afscheidsinterview ook noemde (enfin, de initialen van gaf). Alleen noemde 'WOLF' die vóórdat Deprêtre ermee aan kwam.

Volgens zijn uitleg (die ik hieronder weergeef zonder er zelf stelling over in te nemen):

  • Waren de daders (uitvoerders) van de feiten te Nijvel deels borains, deels 'sudistes'

  • Speelde het café 'Le 421' een centrale rol in heel het gebeuren, evenals een paar locaties in de onmiddellijke omgeving.

  • Ging het om afpersing en was het van meetaf aan de bedoeling dat het aantal slachtoffers crescendo ging zolang niet betaald werd, na 'Aalst' zou de Delhaize in Lokeren het volgende doek geweest zijn, met 13 doden als streefdoel

  • Ging het om een organisatie die een top had, een soort 'interimkantoor' voor de selectie, een aantal logistieke medewerkers (garages, wapens, bijhouden, snijbrander voor Nijvel stelen en bijhouden, wagens regelen en na de feiten 'opruimen') en dan de uitvoerders. De 'logistici' zouden ten laatste begin 1986 allen geliquideerd geweest zijn en het 'interimkantoor' wist niet wie de finale opdrachtgevers waren.

  • Ging het bij de opdrachtgevers niet over de figuren die nu geassocieerd worden met het gekende afpersingsplan warenhuizen.

  • Zijn sommige medewerkers van de CWB te vertrouwen maar lopen er op hoger niveau ook wolven in schaapsvacht rond en worden onderzoekers die teveel in de juiste richting gaan, opzij geschoven.

Wat ik ervan onthoud is dat hij sommige zaken ongetwijfeld weet, met zekerheid reeds werd verhoord door de CWB, goede connecties heeft in het criminele milieu en Braine l'Alleud zéér goed kent. Zijn stelling is 'Tout commence et tout se termine à Braine l'Alleud'. Ik heb een vermoeden wie hij zou kunnen zijn, in 67 posts geeft hij toch wel dingen prijs en sommige zaken zijn vrij specifiek. Maar ik kan het niet aantonen en eigenlijk maakt het niet uit.

Dat voor wat het waard is. Hij slaat soms ook lelijk de bal mis en over veel aspecten spreekt hij in raadsels, wat meestal een teken is van improvisatie en gebrek aan harde info. Zijn grote theorie over de organisatie lijkt me ook niet meer dan dat: een complot zoals er al veel geschreven werden.

1,029

Re: Nijvel: 17 September

Zelf werd ik door de cel geïnterviewd voor een persoonlijke hypothese met namen van mensen die nooit in de dossiers waren genoemd. Bepaalde details in verschillende feiten van de bende leken overeen te komen met discussies die ik willekeurig van een bistrobalie had gehoord.

Ondanks de kleine kans dat mijn hypothese juist zou zijn geweest, was ik verrast in hoeverre de cel een a priori negatieve aanwijzing onderzocht. Toen we in onderling overleg besloten dat mijn hypothese niet de juiste was, heb ik toch nog een leuk gesprek met de onderzoeker kunnen voeren.

Ik vroeg onder meer wat hij vond van de ‘wolf’-beweringen en de Chronos-theorie. Over "wolf" was het een grote pffffffffffff, vergeet het maar. Wat Chronos betreft, vertelde hij me dat hij nog nooit iemand had gezien die zoveel kennis van het dossier had, maar zonder zijn hypothese volledig te ondersteunen.

1,030

Re: Nijvel: 17 September

Ik weet niet in hoeverre je de theorie van Chronos hebt gevolgd op de Franstalige site. Ik was er te laat bij want ben dit dossier pas sedert begin dit jaar serieus beginnen researchen. Het eerste deel staat er nog en ik ben onder de indruk van zijn analyse en de manier waarop hij die onderbouwt. M.i. valt er weinig op af te dingen, tenminste vanuit het perspectief van iemand die het dossier niet heeft. Persoonlijk vind ik dat het met voorsprong de sterkst onderbouwde theorie is die ik al heb gelezen.

Daarna is hij vanuit die theorie begonnen met 'daderidentificatie' en ingevolge een klacht van een advocaat heeft Michel op grote schaal alle berichten die daar op één of andere manier naar verwezen, verwijderd.

Maar met wat gepuzzel was het mogelijk één en ander te reconstrueren (het huis in de Rue Spaak te Elsene, de tekening op de garage). Met nog veel meer gepuzzel heb ik ook de naam van zijn verdachte voor de rol van 'killer' gevonden, een zekere A.R., momenteel wonend in Frankrijk (Ben, als je dit leest en weet wie bedoeld wordt, ik zou het graag bij initialen houden). Vanaf het adres kunnen ook de twee anderen geïdentificeerd worden. De redenering van Chronos is op zich gezond maar na een boel gespit (je wil niet weten hoeveel uur) ben ik op een element gestoten dat zijn identificatie m.i. onderuit haalt. Er is een probleem met de tijdslijn, laat me het daarop houden. En als die niet consistent is, sneuvelt zijn identificatie.

Maar ik herhaal: zijn analyse is m.i. formidabel en ik betreur het dat hij niet meer actief is. Hij kon zeer cassant zijn maar ik kan leven met cassant als de rest van wat hij zegt steek houdt. Alleen lijkt niemand zijn theorie te willen horen: te simpel.