21 (edited by club_le-happy-few 19-08-2010 20:18)

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Wat me opvalt na het lezen van het Franse forum, heb ik ook al uit de "plaatselijke volksmond" (kennissen) uit Braine gehoord. Je kan het vergelijken met Aalst. Net zoals in Aalst liepen er destijds zware jongens rond. Waarvan iedereen wist dat ze bij zware feiten betrokken waren. Net zoals in Aalst, heeft Braine zo'n iedereen kent iedereen mentaliteit. Mensen weten dingen, maar verzwijgen ze uit vrees voor repressailles. Om één of andere reden, trokken beide steden destijds veel "slechte mensen" aan. En nu nog.

Weet niet of het nu nog zo is, maar destijds had je ook zo'n soort bendes uit die regio (Braine-Le-Comte, Tubize, ...) die rondtrokken om ambras te maken op feesten, fuiven, discotheken in heel de regio (tot Halle en Doornik). Het was niet gewoon de boel afbreken, maar ook gewelddadig. Je kan iemand gewoon in elkaar slaan, maar dat was voor die gasten niet genoeg. Ze moesten iemand kunnen toetakelen ... zodat hij rest van leven hen nog zou herinneren (mes, glas snijden in gezicht etc. sadisme).

De vrouwen bijvoorbeeld werden lastiggevallen en betast op intieme plaatsen. Als ze dan zien wie de vriend, echtgenoot, ... is, pakken ze hem met 4-5 man tegelijk aan met alles wat je kan denken. Tot bierglazen op iemand kapotslaan toe (wat dodelijk zou kunnen aflopen, maar daar zitten ze niet mee). Als ze een zaak binnen geweest waren, bleef er niets van het interieur over. Mensen uit de regio weten dat ze moe(s)ten vertrekken als die mannen aankwamen. En als politie vermoedde dat het om deze gasten ging, bleven ze lang genoeg weg tot ze weer vertrokken waren.

22

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Club, dat zijn toch die "sudistes" waarvan sprake is?

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Er was hier toch zo'n topic over deze bende? Forum » Sudistes

24

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Onze Franstalige vrienden schrijven dat die Michel Wojda de enige toegangsweg tot het huis verspert heeft met aarde, waarschijnlijk om de toegang van de hulpdiensten te versperren. Daarna zou hij zelf het huis in brand gestoken hebben.

Michel Wojda is gekend in Braine voor auto's die niet in orde zijn, zwartwerk, en crapuleuze activiteiten. Blijkt nu ook een moordenaar te zijn. Ik kan niet begrijpen dat Eddy Vos in de Humo zegt "we hebben de eigenaars nagetrokken, zonder resultaat". Dit is volgens mij een concreet spoor, men zou beter rond het huis eens gaan graven!

25 (edited by club_le-happy-few 21-08-2010 12:07)

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Raf, dit zijn volgens mij nog anderen dan de Sudistes (droegen zeker niet het logo). Er is trouwens nog steeds een Bende die rondtrekt (met auto's). Personen tussen 30 en 45 jaar (regio Waals-Brabant en Henegouwen). Dat zijn regelrechte psychopaten. Mensen die geen enkele binding meer hebben met de maatschappij. Wat kunnen ze hun nog doen? Ze kunnen hun niks afpakken, want meestal hebben ze niets. Hun praktijken zijn wel idem aan Sudistes en bepaalde motorbendes. Gewoon ergens binnenstormen, mensen op (sadistische manier) toetakelen. Ongeacht of het (zwangere) vrouwen, mannen of kinderen zijn.

Waar ik van spreek, was privé-feestje n.a.v. verjaardag ergens in een klein bijzaaltje van taverne/danscafé. De zaak was officieel dicht (afgehuurd), verlichting brandde niet enzo. Er stonden wel wat auto's op de parking en wat verjaardagsversiering. Ze moeten binnen geraakt zijn. Er was trouwens eentje bij die in securitysector en als portier werkte en onmiddellijk uitgeschakeld werd met stukken van de decoratie en glas.

Dan is men naar een vrouw gegaan. Haar vriend/man was net naar de toog om drank (enkele stappen verder). Eén van hen is naar de vriendin toegestapt, en betaste haar borsten en met zijn andere hand (in haar broek of kleed). Ondertussen werd de vriend omsingeld. Hij wilde zijn vriendin beschermen maar kreeg glazen op zijn gezicht en schedel geslagen (veel hechtingen, op ei zo na z'n oog kwijt). Aangezien hij dicht bij de toog stond, heeft in een snelle reflex twee glazen kunnen nemen en naar hen smijten en zijn ze kunnen vluchten, net zoals meeste mensen in de zaak.

Ze zagen er erg stoned en dronken uit. En hadden idd beangstigende ogen, hetgeen waar ze me bezig waren deed hen gewoon niets. Waar ik van spreek is in de zomer van 2004 voorgevallen. Dit kan je toch niet als een ordinaire ruzie op een fuif ofzo zien na wat te veel drank. Dit is echt toekomen om de boel te vernielen met voorbedachte rade.

26

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Gisteren het huis bezocht. Het bevind zich op een 150 meter van de plaats waar getuigen in de nacht na overval van Aalst de Golf zagen met daarvoor een lichaam. Het huis is vanaf de straat niet zichtbaar.

Ondanks de beschrijvingen op de Franstalige websites heb ik een hele poos nodig gehad om het terug te vinden. Spijtig genoeg door een opkomend onweer vroegtijdig moeten vertrekken, maar ik bezoek dit nog opnieuw en zal foto's nemen.

27

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Zou je speciaal kunnen letten op een verklaring waarom ze een mededader net op die bosweg executeerden (als de hypothese effectief zou kloppen), in plaats van naast de woning, waar minder potentiële pottenkijkers waren?

28

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Dat huis lijkt mij interessanter dan het kanaal, de eerste keer dat ik er iets over lees. Was dit huis bewoonbaar in november 1985? En was die Michel Wojda de bewoner en/of eigenaar?

29

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Dit huis was volgens mij bewoond in de jaren 1980-1985. De tegels in de badkamer zijn typisch seventies. Ook de overblijvende elektrische inbouwtoestellen in de keuken zijn van die datum. Door de op verschillende plaatsen zeer grote hoogteverschillen in het bos en de dichte begroeiing is het bijna niet terug te vinden. Michel W was de bewoner/eigenaar. Ik zou zeer graag willen weten wanneer de brand heeft plaatsgevonden, en onder welke omstandigheden dit gebeurt is. Er zal in elk geval een verslag van brandweer-politie over bestaan.

30

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Enkele foto's » Forum

Met dank aan Trisch van het Franstalige forum. Ik vergat nog te melden dat het bouwjaar van de woning ergens eind jaren '30 tot '50 moet zijn. Echter zij er (naar mijn schatting) eind jaren '70 verbouwingswerken uitgevoerd. Nieuwe keuken en badkamer, en wat binnenmuren veranderd. Het is alleszins een hele tijd geleden dat hier nog iemand gewoond heeft. Ook te zien aan de weelderige begroeiing, denkelijk meer dan 20 jaar.