Re: Eddy Vos

Django68 wrote:

De overige pistes: WNP etc ... zijn veeleer dwaalsporen.

WNP als organisatie was denk ik zwaar overroepen. Zeker gevaarlijk, maar niet zo groot en belangrijk als Libert (en anderen) altijd hebben willen laten uitschijnen via allerlei verhalen en schema's. Maar wat ik niet uitsluit is dat Bouhouche ook bepaalde leden van WNP, waar hij zelf al dan niet officieel lid van was, heeft ingeschakeld. Hij was bevriend met Lammers en Weykamp, hij gaf schietlessen aan Jean-Marie Paul net voor die een racistische moord zou plegen en Latinus had een sleutel van de auto van Al Ajjaz, dezelfde auto die gebruikt werd voor de aanslag op Vernaillen, waar Bouhouche bij betrokken zou zijn. Als Vos' hypothese dat Bouhouche in 1983 een beroep deed op Borains klopt, is de kans ook groot dat hij een beroep deed op anderen. En daar kunnen volgens mij zeker bepaalde WNP'ers bij zijn.

252

Re: Eddy Vos

Ik ben gestopt met lezen toen hij begon over resultaten van leugendetectortests. Er is al lang aangetoond dat die niet betrouwbaar zijn, of de uitkomst nu 'schuld' of 'onschuld' is. Je kan evengoed een muntstuk opwerpen, dat is al tientallen keren wetenschappelijk aangetoond maar toch blijven ze daar - net zoals met getuigenis onder hypnose - mee leuren.

Waarom zouden de borains aangestuurd zijn door Bouhouche om een tweeloop te gaan stelen of in Maubeuge bij een kruidenier in te breken, de Auberge te doen en Angelou te vermoorden? Dat houdt geen steek.

Ik denk persoonlijk (maar het is enkel mijn idee en ik heb 0.0 van bewijzen) dat het is nadat de eerste groep borains in de gevangenis zaten dat 'gemeenschappelijke kennissen' van hen en 'de afpersers' opnieuw het project 'warenhuizen' in leven hebben geblazen en tussentijds nog enkele feiten gepleegd hebben (Anderlues, Beersel) om gevangen kompanen te helpen en betrokkenen uit de wind proberen te zetten.

Voor mij was die 'verpopping' compleet in 1985.

Eddy Vos stelt dat Nijvel het kantelpunt was. Ik zie in Nijvel (Colruyt) enkel een inbraak in de lijn van de eerste feiten in de hoop een kluis te kunnen stelen, waarna de aankomst van Fourez-Dewit en daarna de politie een orkaan van nietsontziend geweld getriggerd heeft. Als 'Nijvel' was gelopen zoals de daders het hadden gepland dan was dat feit nooit op de lijst gekomen. Eddy Vos denkt dat ze de confrontatie met de ordediensten zochten, ik denk dat niet. Voor mij waren het criminelen die een kluis kwamen openbreken, toen verrast werden door Fourez-Dewit, daarna aan het improviseren sloegen en wat voedingswaren meegristen en finaal werden verrast door de politie. Ze hadden geen transportcapaciteit in de Saab en dat de Mercedes in hun handen ging vallen, dat konden ze niet weten. Ik kan me inbeelden dat heel die operatie vanuit hun standpunt een dikke mislukking was.

Voor de globale redenering volg ik hem, maar dit specifieke aspect, dat zie ik niet.

Re: Eddy Vos

Het is toch raar dat ze vroegen aan een ex-verdachte een polygraaf test te laten uitvoeren. Die vent was vrijgesproken. Was de OR op de hoogte?

Re: Eddy Vos

Lors de ce test, Bouaroudj a répété les propos qu’il avait tenus deux ans après son acquittement aux assises en 1988 lorsque venu chercher une indemnité de l’Etat belge pour ses 22 mois de détention "inopérante", il avait "bavardé" avec les enquêteurs au palais de justice de Mons. En "bon prince" il avait reconnu avoir participé en compagnie d’Adriano Vittorio, le "chef" de la filière boraine, à des repérages de magasins pour préparer des vols. Et de désigner les endroits visités: "le Colruyt de Nivelles, le GB à Houdeng-Goegnies et un magasin à Bruxelles".

Eddy Vos, l’ancien chef d’enquête de la cellule "tueries" à Jumet s’est confié récemment au journaliste de la DH, Gilbert Dupont. Dans l’interview la plus récente du samedi 16 septembre, intitulée. "Voici, selon moi l’explication possible des tueries du Brabant", Eddy Vos commence par indiquer que pour lui la véritable raison des tueries doit se trouver dans "la première vague", c’est-à-dire les faits de 1982-1983. Et d’ajouter "je pense surtout au fait qui se démarque, celui du Colruyt de Nivelles. Je pense que les auteurs savaient très bien comment manipuler une enquête judiciaire, lier volontairement les faits et brouiller les pistes". Dans sa précédente interview, Eddy Vos n’hésite pas à dire "que les auteurs ont été plus intelligents que nous". A-t-il en tête un profil particulier?

(...) Eddy Vos connaît bien le dossier judiciaire. Bon nombre de PV de synthèse dans l’enquête portent sa signature: déstabilisation, racket, piste politico-criminelle, extrême droite. Mais arrêtons-nous sur la fin des années 90, lorsqu’il dresse le PV relatif aux déclarations faites par Kaci Bouaroudj, l’un des accusés de la filière boraine après son passage au polygraphe. Une étape de procédure à laquelle pas mal de suspects anciens ou nouveaux ont accepté de se soumettre.

Lors de ce test, Bouaroudj a répété les propos qu’il avait tenus deux ans après son acquittement aux assises en 1988 lorsque venu chercher une indemnité de l’Etat belge pour ses 22 mois de détention "inopérante", il avait "bavardé" avec les enquêteurs au palais de justice de Mons. En "bon prince" il avait reconnu avoir participé en compagnie d’Adriano Vittorio, le "chef" de la filière boraine, à des repérages de magasins pour préparer des vols. Et de désigner les endroits visités: "le Colruyt de Nivelles, le GB à Houdeng-Goegnies et un magasin à Bruxelles".

(...) Bien vite avec quelques précisions supplémentaires, les policiers identifient le Delhaize du Fort Jaco à Uccle. C’est l’unique magasin attaqué avec un escalier qui descend pour les clients vers un sous-sol, comme décrit par Bouaroudj. Mais ce qui intéresse les enquêteurs, ce sont les précisions apportées. Et un détail qui vaut son pesant d’or s’il se révèle exact: "nous sommes restés entre une demi-heure et une heure dans le magasin à Uccle "puis Vittorio lui a demandé de l’attendre au café ‘Jacobs’ proche de ce Delhaize, "le temps pour lui d’aller rendre visite à un détective privé". Et Bouaroudj d’indiquer l’avenue du Fort Jaco jouxtant le Delhaize attaqué en 1983. C’est dans cette avenue que Vittorio s’est rendu le jour du repérage. Depuis sa première déclaration en 1990, les enquêteurs ont vérifié l'information. Il n’y a pas de détective privé résidant avenue du Fort Jaco ni à proximité. Par contre s’y trouvait au numéro 22, la brigade de gendarmerie d’Uccle dans laquelle Madani Bouhouche était redevenu simple gendarme en tenue suite à une sanction de sa hiérarchie. Pour lui, c'était insupportable et il se préparait début 83 à devenir pour le 1er avril de la même année, détective privé.

Eddy Vos attire l’attention du magistrat instructeur sur la visite rendue "au détective à Uccle" et le fait que Vittorio aurait parlé à Bouaroudj "d’explosifs dans des boîtes de nourriture afin de créer la panique dans la clientèle des grandes surfaces" et "d’un bateau et des égouts". Car Eddy Vos a bien entendu fait le rapprochement avec le projet de "racket" de grands magasins évoqué aux assises de 1994 lors du procès Mendez où Bouhouche fait figure de principal accusé.

Bron » www.rtbf.be | www.rtbf.be | www.rtbf.be

Re: Eddy Vos

Robertvandeurnen wrote:

Et un détail qui vaut son pesant d’or s’il se révèle exact: "nous sommes restés entre une demi-heure et une heure dans le magasin à Uccle "puis Vittorio lui a demandé de l’attendre au café ‘Jacobs’ proche de ce Delhaize, "le temps pour lui d’aller rendre visite à un détective privé".

Ik vind niet meteen een café Jacobs terug. Wel een café met de naam "Jaco's", op de hoek van de Waterloosesteenweg en de Fort-Jacolaan, schuin tegenover de Delhaize.

256

Re: Eddy Vos

Die Jaco's was er nog niet in 1988, zeker van. Ik vind in KBO public search niets terug dat 'Jacobs' heet in Ukkel maar veel wil dat niet zeggen. De buurt heet 'Fort Jaco' dus het zou een variant van 'Jaco' kunnen geweest zijn eerder dan 'Jacobs'. Een ouwe Gouden Gids zou raad kunnen brengen.

257

Re: Eddy Vos

Tiens wrote:

Wat Vos wel meteen afdoet als onzin, is het ‘Grote Complot’. Doorheen de jaren werd vaak geopperd dat het onderzoek van de Bende van Nijvel op niets uitdraaide omdat het van binnenuit werd gesaboteerd. Hij stelt zich ernstige vragen bij de haalbaarheid van een samenzwering waarbij honderden magistraten, rechercheurs en deskundigen gedurende veertig jaar zouden hebben gewerkt om de waarheid te verbergen.

Er hoeven helemaal geen honderden magistraten, rechercheurs en deskundigen samen te zweren om het onderzoek van binnenuit te saboteren. Een handvol dezer sujets is voldoende om het onderzoek de verkeerde kant op sturen. En de rest doet gewoon alsof ze van niets weten.

Re: Eddy Vos

Vos heeft nog steeds dingen te zeggen. Maar als hij zwijgt is het ook goed. Men vegrijpt het tegenovergestelde dat hij zegt. Misschien is dat dat hij wilt.

Je hoeft geen honderd of duizend te zijn om een samenzwering te ontketenen. Je moet mensen op sleutelposities hebben. De hiërarchie doet de rest.

259

Re: Eddy Vos

Vandaag een uitgebreid interview met Vos in de Humo. Zeker de moeite om te lezen.

260

Re: Eddy Vos

En welke belangrijke dingen staan er in? Heb geen abo op de Humo.