531

Re: DNA-onderzoek

fenix wrote:

Jij mag vinden dat Martine Michel haar uiterste best doet maar je kan dat niet meten of afmeten.

Ik weet wel zeker dat het huidige speurdersteam hun uiterste best doet om de waarheid in dit dossier te vinden. Het feit dat er het naar de buitenwereld toe lijkt alsof er niets gebeurt, betekent niet dat de speurders niet hun uiterste best doen. Dat is geen mening, dat is een feit.

Youssou N'Dour wrote:

Het enerzijds bewaren van het geheim van het onderzoek en anderzijds het laten delen daarvan door bijvoorbeeld Faroek, om vervolgens het publiek min of meer voor altijd in zijn sop gaar te laten koken met nog meer vragen, is een schoolvoorbeeld van hoe dramatisch slecht een strafrechtelijk onderzoek als dit wordt uitgevoerd.

Jij weet niet wat de redenen van een bepaalde oproep tot het publiek zijn. En dat het publiek na een oproep vragen heeft, is niet het probleem van de onderzoekers. Zij moeten niet communiceren over resultaten van een bepaalde oproep tot het publiek.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: DNA-onderzoek

Hoe vind je dat het gaat?

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

533

Re: DNA-onderzoek

Zolang we de waarheid niet weten, zal het nooit goed gaan. Maar de onderzoekers en magistraten doen wel hun uiterste best om de waarheid te vinden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: DNA-onderzoek

Als buitenstaander kan ik daarover niet oordelen, maar ik geloof wel in gedrevenheid en bekwaamheid van mensen. Dat niemand, noch vroeger noch nu, de volledige puzzel weet te leggen, verbaast me dan ook. Toegegeven, de organisatorische tak van de Bende heeft slim spel gespeeld, maar het is ook geen hogere wiskunde en niet onoplosbaar. Ik blijf hier dus zeker geloven in veeleer niet mogen dan niet kunnen.

Voor mij geldt dit ook voor dit hele DNA onderzoek, wie denkt dat met wat DNA van een marginale gangster de Bende puzzel kan worden gelegd verkeert in dezelfde sferen als zij die zoeken naar reuzen van 2,05 meter, kreupele dwergen en andere karikaturen, een bende die dagen in het bos woont, rechtse scoutsgroepjes, doordeweekse Franse boeven enzovoort.

Interesse in de stukken die Mevrouw Callebaut heeft verzameld in haar onderzoek en het nogmaals ondervragen van Beijer suggereren dan weer voortschrijdend inzicht, al is het dan ook ontmoedigend dat men Beijer nog maar eens moet laten gaan.

535

Re: DNA-onderzoek

Het falen is niet aan één zaak te wijten, het is een opeenstapeling van (bewust gelegde) verkeerde sporen, gefragmenteerd onderzoek, koppige magistraten, depressieve/alcoholistische magistraten, parketten-generaal die territoriumoorlogen voerden, communautaire problemen, verdachten die toegang hadden tot bewijsmateriaal, de algemene malaise bij de toenmalige politiediensten, experts die geen experts waren, sporenonderzoek dat nergens stond, idiote politici die in onderzoekscommissies het enige krankzinnige spoor na het andere als mogelijkheid opwerpen ...

En de belangrijkste factor van al: de tijd. Getuigenissen vervagen, getuigen sterven, verdachten sterven, onderzoekers sterven of gaan met pensioen en hun expertise is weg, magistraten worden (weg)gepromoveerd. Ik ken Eddy Vos niet maar toen hij zei 'Met deze zaak valt geen eer te behalen' wist hij goed genoeg waarover hij sprak.

Er bestaat een lijst met 'kern' verdachten. Ik ben er quasi absoluut zelker van dat de daders erop staan. Maar velen zijn dood en ergens van overtuigd zijn is één, het kunnen bewijzen is iets totaal anders.

Heel die saga van dat DNA-onderzoek die hier al pagina's lang zorgvuldig in stand wordt gehouden: ieder zijn ding maar ik geloof er om diverse redenen geen snars van.

536

Re: DNA-onderzoek

Helemaal mee eens. Vandaag begon een historisch proces in België. Daders onbekend. Maar een aantal hooggeplaatste politici en mensen uit het leger staan terecht. Waarom kan dit niet voor wat betreft de Bende? Alle door u genoemde "fouten" (doelbewust of niet) zijn begaan door personen die men staatsambtenaren zou kunnen noemen. Waarom zouden de slachtoffers de eindverantwoordelijken niet voor een rechtbank kunnen dagen?

Zelfs de speurders waren in de laatste periode creatiever dan de advocaten van de slachtoffers. Ik kan er echt niet bij dat bijvoorbeeld een Jef Vermassen zich tevreden stelde met zijn job als postbode voor de rechtbank. En dat allemaal voor O resultaat. Wat mij betreft is het opheffen van de verjaring niet meer of niet minder dan een doofpotoperatie. En wachten tot de laatste daders of mededaders dood zijn .

» www.vrt.be

Re: DNA-onderzoek

Ben wrote:

Ik weet wel zeker dat het huidige speurdersteam hun uiterste best doet om de waarheid in dit dossier te vinden. Het feit dat er het naar de buitenwereld toe lijkt alsof er niets gebeurt, betekent niet dat de speurders niet hun uiterste best doen. Dat is geen mening, dat is een feit.

Eerst het onderzoek gedurende jaren mismeesteren en dan daarna afkomen dat men zijn uiterste best doet om de daders te vinden?! Wie daar nu nog in gelooft moet ofwel wel heel naïef zijn ofwel er op één of andere wijze baat bij hebben.

538

Re: DNA-onderzoek

Hopla! Al wie onze limonade niet lust moet wel per definitie één of ander sinister achterliggend motief hebben (waar uiteraard nooit enig bewijs voor komt). Zie ik hier een zoveelste incarnatie van een paar andere gebruikers?

Re: DNA-onderzoek

Ultrasoon wrote:

... ofwel er op één of andere wijze baat bij hebben.

Een zin om in te kaderen!

Re: DNA-onderzoek

Men moet ook wel eens eerlijk durven zijn met zichzelf. Als het hier over achtergrond van slachtoffers gaat, staan sommigen hier op hun achterste poten en wordt er gevraagd om het topic te sluiten. Nochtans als men naar de modus operandi kijkt is de kans niet onbestaande (ik wik mijn woorden) dat het hier een reeks huurmoorden betreft en dan is het volgens mij onontbeerlijk in een onderzoek om de achtergrond van het slachtoffer te bekijken. Als je zo hard roept om de waarheid; vraag jezelf dan af of je de waarheid wil kennen, hoeveel waarheid je kan verdragen en of de waarheid voor jou niet gelijk staat aan bevestiging van eigen hypothese.

Bovendien, zelfs al waren alle slachtoffers at random, reeds jaren terug waren er advocaten die opperden dat nabestaanden geen nood meer hadden aan informatie rond de zoveelste nieuwe piste of plot twist. Begrijpelijk ook, steeds opnieuw de hoop die aanwakkert om te concluderen dat het alweer eens tot niets leidt. Dertig/veertig jaar in een mensenleven is lang en men voelt de nood om te kunnen afsluiten. Het onderzoek heeft nu eenmaal gefaald, zelfs als morgen de complete waarheid wordt gereveleerd, zolang na de feiten is dit altijd te laat.

Dan zijn er uiteraard bepaalde hogere instanties; dit hoeft zelfs geen uitleg, tenzij men echt gelooft dat alles wat mis is gegaan voortspruit uit onkunde en niet uit slechte wil. Het volledig reveleren van de waarheid zou een geheim publiek maken uit een potje dat dient gedekt te blijven. Dat geheim is wellicht de voornaamste reden dat mensen vandaag op dit forum zitten en waarom de Bende historie zo tot de verbeelding spreekt. En zelfs dat geheim is al een deeltje onthuld door onze lieve dame Mevrouw Geens die terecht stelt dat de Bende voortvloeit uit de zaak Francois.

Naast bovenstaande zijn er ongetwijfeld nog mensen/instanties die baat hebben bij niet teveel publieke aandacht voor dit dossier. Dat 'baat hebben' omvat dus meer dan je in eerste instantie zou denken. Je kan de vraag ook omkeren, wie, naast een aantal onverbeterlijke speurneuzen hier, heeft wel nog baat bij een diepgaand en alles onthullend onderzoek rond de Bende van Nijvel?