Re: Nog een theorie

Geloof de Mossad-agenten niet. Zij zouden er goed aan doen zich weer op hun hoofdtaak te concentreren.

82

Re: Nog een theorie

Dat is een feit dat zeker is want ze zijn in hun hemd gezet.

Re: Nog een theorie

Hier aub niet teveel aandacht aan besteden, maar wel interessant: de (overleden) Antwerpse zakenman/avonturier Marc Sluszny heeft in 2007 een boek ('fictie gebaseerd op ware feiten') geschreven getiteld 'De Bende' (over 'de bende van nijvel', ism schrijfster Ann Van Loock). Op zich niet zo speciaal, al was Marc wel van Israelische afkomst, goed geinformeerd, en werd er gezegd dat hij zelf lid was geweest van de Mossad..., of dat waar is heb ik nooit kunnen achterhalen. Hij was van heel goede komaf (zijn vader was gewezen bestuurder van de Antwerpse Diamantbeurs) en jammerlijk overleden in verdachte omstandigheden (hij was een bijzonder goed 'technisch duiker', had zijn 'stuntleven' vaarwel gezegd en ging het rustig aan doen, in de laatste 3 maanden voor zijn dood stond hij onder grote druk, reden heeft hij me niet willen/kunnen zeggen). Tijdens een standaard duik is hij om het leven gekomen, al werd zijn lichaam niet meteen gevonden. Zijn finse co-duiker was niet in staat om uitleg te verschaffen, een zoekactie leverde niets op (er kwam zelfs een reddingsduiker om het leven), en de bergingsoperatie werd afgelast. Pas enkele weken later kwam het nieuws dat een 'anonieme' duiker(s) zijn lichaam opnieuw waren gaan zoeken en werd hij meteen 'overnight' (maar wel volgens de joodse gebruiken) naar Israel overgebracht en begraven.

Re: Nog een theorie

Marc Sluszny is omgekomen tijdens een duik met een duikpartner in de Font Estramar (Frankrijk). Dat een standaard duik noemen is hetzelfde als zeggen dat de buiklanding van een passagiersjet de normale manier van aankomen is. Het is een grottenstelsel dat volledig onder water staat, gekoppeld aan een poel en bron dat tot een diepte van meer dan 260 meter gaat. Marc raakte in moeilijkheden op 130 meter en de lijn met zijn duikpartner werd verbroken. Er vallen geregeld doden in Front Estramar. Het water is normaliter helder maar als je teveel beweegt komt er heel veel sediment vrij, zie je geen biet meer en raak je makkelijk gedesoriënteerd. De diepte kan ook een invloed hebben op je beoordelingsvermogen. Voor wie niet duikt: dat soort diepte en die omgeving zijn geen kattepis, als er iets misgaat kan je niet snel even naar boven.

Marc was een adrenalinejunk voor wie er steeds een risico moest verbonden zijn aan wat hij deed op sportief vlak. Alle respect voor zijn keuzes maar hij wist zelf ook wel dat als je dame fortuna geregeld uitdaagt er een dag kan komen dat ze zich wegdraait, vooral als je dingen doet waarbij de veiligheidsmarge zo dun als een haar kan worden. Ik heb zelf ook gedoken en een ex-duikpartner van me is indertijd ook omgekomen, maar niet terwijl ik meedook: ik had het al een jaar zien komen toen hij steeds technisch ingewikkelder duiken wilde doen met steeds lagere marges. De kick en de duikparameters werden belangrijker dan de duik. Toen heb ik afgehaakt, ik heb een gezin en ik ken mijn limieten. Een klein jaar later was het gebeurd.

Naar wat ik gehoord heb werd het lichaam van Marc gevonden en werden daarna via zijn familie de autoriteiten ingelicht die een standaard onderzoek deden waarna het lichaam werd vrijgegeven en inderdaad naar Israel werd overgebracht.

Ik zie niet het verband met 'de Bende', behalve een boek dat hij schreef als co-auteur en waarvan hij zelf steeds zei dat het fictie was, weliswaar met technische details die klopten omdat hij die zaken gewoon wist. Wat hij gedaan heeft tijdens zijn legerdienst weet ik niet.

85

Re: Nog een theorie

Toevallig een paar posts van swansongunsung herlezen. Het zou niet slecht zijn zijn eerste posts hier op het forum te herlezen. Heb ooit al zijn posts gelezen, die man wist heel goed wat hij zei. Vandaag weer eventjes aanwezig hier.

Re: Nog een theorie

Het zal je niet verbazen maar mijn indruk na lezing van een post of 20 is ietwat anders.

87

Re: Nog een theorie

Verbaasde mij inderdaad niet. Ik had je beter Luc Paard laten lezen. Nochtans was deze Brit zo goed geïnformeerd en bezat hij genoeg PV's om het bij de cel te gaan uitleggen.

Re: Nog een theorie

Hier dan maar even reageren teneinde we een boze webmaster willen vermijden.

Xenophon wrote:

Welke feiten wijzen volgens jou op gerichte moorden? (misschien best in een meer relevante thread).

Ik zie vooral enorme logistieke problemen om een gerichte moord zodanig aan te pakken. Problemen die er niet zijn door iemand rechtstreeks uit te schakelen als de dader dat wil.

Ratio is een constante in jouw posts, ik denk dat het - een zeldzaamheid in het leven - hier een hinderpaal is. Ik denk vooral dat je de genialiteit op technologisch en organisatorisch vlak van de consultants gruwelijk onderschat. In 'Beetgenomen' staan enkele passages die de begaafdheid van het duo op dit vlak schetsen.

Er is zoveel geschreven over wapens, auto's, kledij, loodsen ea maar zelden ging het over walkie talkies, antennes, afluister apparatuur, tracking systems, radio connecties, spionage technieken; kortom het hoogstaande technologische aspect van de Bende. Volgens mij stonden zij op dat vlak drie stappen verder dan de rest

Ik geef toe, drie targets tezelfdertijd op een parking lokken is niet vanzelfsprekend maar de moord op Morue bijvoorbeeld; een goed plan en een mol binnen de Nijvelse Rijkswacht; veel meer heb je niet nodig en laat ons eerlijk zijn dat beiden verre van onwaarschijnlijk zijn.

Ik gebruik de metafoor met het kind van vier dat alleen in een kamer zit zonder hulpmiddelen terwijl het een test maakt dewelke enkel op te lossen valt door kinderen van 12+. Toch heeft het kind alles juist op de test. Je zou denken dat het niet kan, maar het staat toch maar mooi op papier. Het is een zienswijze om naar de Bende te kijken.

89

Re: Nog een theorie

Je maakt daar een paar zeer terechte opmerkingen. Ten eerste kom je nergens als je de "bende" met ratio probeert op te lossen. Ten tweede hebben we het hier te weinig over bijvoorbeeld spionage technieken, psychologische oorlogsvoering etc. ... Maar het ergste is dat ook de speurders niet echt op de hoogte leken (of toch de meesten niet).

90

Re: Nog een theorie

En welke leden van de Belgische penose zouden hiervan op de hoogte zijn qua werking en gebruik van gesofistikeerde spionagemethoden? Geen enkele vermoed ik. En hiermee komen we weer in het zog van buitenlandse inlichtingsdiensten. Diensten die hun kennis delen met gladde zogezegde uitgerangeerde tussenpersonen (Bouhouche & Beijer?).