101

Re: Nog een theorie

krsmeyer wrote:

Een heel long shot... van de weinige dingen waar we zeker van zijn, is dat één van de daders een geboortevlek had in zijn nek. Groot genoeg om op te vallen. Wellicht is dit al eerder geopperd, maar bij de geboorte worden zo'n 'afwijkingen' meestal wel genoteerd (tenzij men het niet waard vonden neer te schrijven). Gezien de ernst van de feiten zou het wel een optie zijn te proberen checken of er ergens een baby is geboren tussen ± 1945-1965... long shot... Waar begin je te zoeken uiteraard... alle moederhuizen in belgie en frankrijk aanschrijven, of gerichter.

Helaas, niets is zeker. Bepaalde verdachten beschikten over een hele koffer met schmink en accessoires om zich te vermommen, waaronder ook valse pukkels, pruiken, snorren, fond de teint....

102

Re: Nog een theorie

Spectator Of Life wrote:

Ik heb deze vraag bewust ontweken omdat deze rechtstreeks peilt naar het wie en waarom van de Bende. Ik ben niet zo voor het noemen van namen op dit forum en bovendien is mijn theorie per definitie niet meer waard dan de theorie van bijvoorbeeld Mevrouw Callebaut of speurders die jarenlang aan de zaak hebben gewerkt; om nog maar te zwijgen over mensen die op dit forum waardevol werk hebben verricht om nog iets te maken van de zaak; the end en Trojan (in hun vroege periode), Merovinger, Boemerang en andere mensen die hier het schip hebben verlaten nadat het forum een toevluchtsoord werd voor typetjes.

Goed, om toch enigszins op jouw vraag te antwoorden, in kernwoorden : zaak Francois stopt niet met proces Francois - ARI - liquidaties - drugs, wapens & diamant - Aalst : meerdere connecties + overmoed. Niet zo nieuw allemaal, het boek van Geens heet niet voor niets hoe de zaak Francois leidt tot de Bende van Nijvel.

De vraag mbt het vermommen onder de noemer van schijnovervallen is al zo vaak gesteld en kent een eenvoudig antwoord : moord wordt 'ongeval' en je zit al met een aantal bende feiten die vrij duidelijk liquidaties zijn (Anderlues om er nog eentje te noemen) zodat ze zich niet konden permitteren om een aaneenschakeling van gewone moorden te plegen zonder te veel argwaan te wekken.

Bovendien: Bouhouche & Beijer waren cowboys die moeilijk in de pas konden lopen. Dat was zo bij de Rijkswacht, waarom dan ook niet in functie van hun nieuwe werkgever? Door liquidaties onder de vlag van schijnovervallen te organiseren in 1985 konden ze twee vliegen in één klap slaan. Opdrachten in functie van hun broodheer en tezelfdertijd het afpersingsplan Bouhouche tegenover supermarkten uitvoeren.

Ok, ik begrijp dat je daar qua namen niet wil op ingaan.

Over de zaak François zijn we het eens, dat was in zekere zin enkel de trigger voor hetgeen volgde. Die zaak heeft overigens een lange echo gehad. Er zijn serieuze aanwijzingen dat de laatste wapenfeiten van Bouhouche en Beijer (Antwerpen, 1989) gelinkt waren aan een misgelopen deal op zee waarvoor moest worden betaald. In dit verband moet je ook eens kijken naar de hobby's van 'Asterix' en hoe hij (o.a.) Bouhouche kende. En als je veel tijd hebt: kijk eens hoe het een andere illustere bekende is vergaan, Bruno Farcy. Tot zeer recent had die nog participaties in Belgische bedrijven.

Ik zie niet het verband met de andere slachtoffers van 'de Bende' en gerichte liquidaties. Wat ik zie (maar niet kan uitleggen) is een grote 'split' tussen de eerste feiten en hetgeen gebeurde na de lange pauze, in 1985.

Wie van de eerste slachtoffers was significant genoeg voor een gerichte liquidatie? Vanden Eynde was een oude man, al die veronderstelde links met Franco zijn tot in den treure onderzocht en leverden niets op. Angelou was een taxichauffeur van wie werd beweerd dat hij ook in de autotrafiek en mogelijk drugs zat. Of dat waar is weet ik niet maar indien wel moet het toch niet veel opgebracht hebben.

Over 1985 vermoed ik dat de 'orkestleiders' gewoon consultants waren die handelden in opdracht en betaald werden door een externe partij. Een afpersingsplan ja, maar niet een afpersingsplan van de bende van Bouhouche, die waren ermee bezig als consultants/interimbureau. Denk ik. Als ik het kon bewijzen had ik allang bij de politie gestaan.

Re: Nog een theorie

Wie van de eerste slachtoffers was significant genoeg voor een gerichte liquidatie?

Dat weten wij niet, wij kennen niet achtergrond noch privé leven van al die mensen. Echter, als je eens kijkt naar die feiten van het najaar van 1983 :

  • Ohain lijkt op een afrekening dus een opdracht (zie alles mbt Van Camp)

  • Anderlues lijkt nog meer op een afrekening, slachtoffer vreesde letterlijk voor zijn leven daags voor de feiten, dus een opdracht.

  • Temse : een bende marginale criminelen die wist welke high tech vesten daar in een afgelegen fabriek werd vervaardigd? De huisbewaarders wisten het zelf niet. Dus opdracht?

  • En Nijvel zou dan een gewone inbraak zijn zonder opdracht? Ik heb mijn twijfels.

Trouwens zelfs bij de eerste feiten voor de zomer van '83 is er al sprake van mogelijke liquidaties-opdrachten. Dekaise (we hebben wat we zochten), Angelou lijkt gewoon een moord, zelfs over Halle zijn er verklaringen dat ze er waren voor de filiaalhouder (verklaringen De Staerke).

Bende als verzamelnaam van liquidaties lijkt me dus meest aannemelijke piste. De intellectuele eerlijkheid gebiedt me wél te zeggen dat de piste zware gangsters die voor de fun op de politie schieten ook een aantal streepjes heeft :

  • Dekaise men schiet zonder aarzeling een willekeurige agent neer

  • Maubeuge is een inbraak met als hoogtepunt schieten op de politie

  • Nijvel (uiteraard) de schietpartij aan de Diable (alternatieve piste één of beide auto's hadden problemen en dit was de enige manier om te ontkomen)

  • Aalst men lijkt te wachten op confrontatie met de politie (alternatieve piste men heeft nog een tijd gewacht op de parking omdat één target niet is komen opdagen)

104

Re: Nog een theorie

Ohain: veel theorie, geen enkel bewijs dat Van Camp met (behalve fiscale fraude) iets bezig was;

Anderlues: Als ik me de info die ik heb goed voor de geest haal was de pater familias ongerust, om die reden had hij zich (maar al een tijd daarvoor) een Arminius revolver gekocht. Helaas vergat hij de schietlessen. Ik heb een theorie over wat daar gebeurde en die houdt alibiverschaffing voor 2 andere bekenden in die op de proppen kwamen voor Van Camp en toen vastzaten.

Temse: Ze kwamen voor zover bekend om de vesten, niet om de bewoners, die de pech hadden op het verkeerde ogenblik wakker te worden. Als één van de toeschouwers vanuit de huizen geraakt zou geweest zijn (het scheelde niet veel) dan was dat toch ook geen liquidatie?

Nijvel: heb ik al mijn argumenten voor gebracht;

Overijse in 1985 (Finné): kwam na Eigenbrakel. Hoe konden ze weten dat Finné daar ging zijn en dat zo precies timen na hun eerdere overval? Of geloof je in de hypothese dat hij er dood gedropt werd, dat lijkt me om andere redenen quasi onmogelijk. En zijn eigen dochter die hem toch zal gekend hebben gelooft in toeval.

Etc.

Waar ik wel mee akkoord ben: veel te weinig reconstructies. Er zitten heelder theorieën in het dossier waarvan voor zover ik weet nooit is nagegaan of die überhaupt materieel mogelijk zijn terwijl dat wel kon gebeuren indien men had gewild.

Re: Nog een theorie

Spectator Of Life wrote:

En Nijvel zou dan een gewone inbraak zijn zonder opdracht? Ik heb mijn twijfels.

De vermoorde rijkswachter Marcel Morue had een eigen dossier over de Bende. Was de Bende op de hoogte van die feit en is dat de reden geweest waarom Morue werd vermoord? Waar is het dossier en wat stond erin? Volgens de weinige informatie zou Morue geloven in de betrokkenheid van extreem-rechts bij de moorden in en rond Waals-Brabant.

Bron » Forum

106

Re: Nog een theorie

Xenophon wrote:

Over 1985 vermoed ik dat de 'orkestleiders' gewoon consultants waren die handelden in opdracht en betaald werden door een externe partij.  Een afpersingsplan ja, maar niet een afpersingsplan van de bende van Bouhouche, die waren ermee bezig als consultants/interimbureau.  Denk ik.  Als ik het kon bewijzen had ik allang bij de politie gestaan.

Over 1985: wat als de daders (door die van 1983) gechanteerd werden, omgekeerd kan ook natuurlijk...

107

Re: Nog een theorie

krsmeyer wrote:

Een heel long shot... van de weinige dingen waar we zeker van zijn, is dat één van de daders een geboortevlek had in zijn nek. Groot genoeg om op te vallen. Wellicht is dit al eerder geopperd, maar bij de geboorte worden zo'n 'afwijkingen' meestal wel genoteerd (tenzij men het niet waard vonden neer te schrijven). Gezien de ernst van de feiten zou het wel een optie zijn te proberen checken of er ergens een baby is geboren tussen ± 1945-1965... long shot... Waar begin je te zoeken uiteraard... alle moederhuizen in belgie en frankrijk aanschrijven, of gerichter.

Een baby heeft geen moedervlek van 5 cm, hoogstens enkele millimeters, het zou mij ten zeerste verwonderen dat dat opgemerkt en genoteerd werd.

108

Re: Nog een theorie

Als de vlek significant groot genoeg is wel, werd me gezegd door mensen uit de professie. Ik wil er gerust van uitgaan dat een bendelid zich niet de moeite getroost om op zijn nek een moedervlek te zetten. Ik zou als rechercheur op z'n minst de moeite doen dit te checken. Of de omvang van de vlek groot genoeg is/was om te vermelden is een andere zaak. Maar als je zo een naam zou vinden heb je wel goed in handen...