Re: Jean-Marie Schlicker

Deprêtre heeft hetzelfde ook geprobeerd bij Hennart. Daar is hij van een kale reis thuisgekomen en wel zeer snel (niet dat ik een fan ben van die laatste). Een OR moet niet over zich heen laten walsen. Wie dat niet kan zoekt beter een andere stiel.

Temse zat bij een ander parket. Een Nederlandstalig parket ook. Die zaken kunnen niet zomaar overgeheveld of overgenomen worden, toen was er ook nog geen Federaal Parket. Da's ook één van de drama's in dit dossier.

Iedereen die onderzoek doet... kijk, daar moet je ook gewoon onder ogen zien dat 'onderzoek doen' als je niet een speurder bent die werkt onder toezicht van een OR of een parket... Vergeet dat, er valt zo zeer weinig 'onderzoek' te doen.

Je kan als 'amateur' stukken analyseren die je hebt maar daar stopt het zo'n beetje. Vergelijk met hier op de site: eigenlijk kan je niets doen zonder toegang tot het volledige dossier. En dan nog. Wat wij doen is geen speld in een hooiberg trachten te vinden, we zijn geblinddoekt gedropt in de Sahara, we weten dat er verspreid in die woestijn 100 hooibergen zijn en in één ervan zit die speld. Begin maar. Er is geen kaart en de blinddoek mag niet af.

Zelfs voor speurders die belast zijn met het dossier: ik hoop dat je niet denkt dat een dienstkaart zomaar alles mogelijk maakt. Zonder een magistraat die meewil en kantschriften aflevert kan je eenvoudigweg niets, zero.

Sommige magistraten (vooral zij die hun speurders kennen) luisteren, denken mee en leveren snel kantschriften af, bij anderen is het een moeizamer proces en je hebt er ook die er gewoon zo snel mogelijk vanaf willen. Zeker in de beginfase was dit ook een 'gewoon' dossier. In een arrondissement zoals Nijvel zijn er geen 20 OR's. Degene die van wacht is (meestal gedurende een week, 24/7), 'trekt' alle zaken waarvoor het parket hem vat, moet die onderzoeken coördineren en dan concluderen naar het parket toe. Tussentijds is er ook nog raadkamer en KI. Dossiers parkeren op je bureau en speurdersteams wat laten meanderen op basis van halfbakken nota's zoals van Bihay en Balfroid is geen weg naar een succesvolle carrière, het moet schuiven.

Re: Jean-Marie Schlicker

Ik deel je gehele negatieve visie over de nota's van Bihay en Balfroid niet, maar dit had je reeds gemerkt. Zelfs al zou er 99% zever in staan, dat ene element had men nooit mogen overlezen. Elke rechtgeaarde speurder zou zijn ogen uitwrijven bij het zien van dergelijke link, en tenminste verifiëren of het berust op waarheid. Ik twijfel aan alle stukken, maar mag er toch vanuit gaan dat de BOB grondig onderzoek heeft verricht en een reden heeft om tot deze conclusie te komen?

We spreken hier over BOB-leden, zelfs als gangsters de meest onwaarschijnlijke onzin uitkramen, is het toch de taak van een speurder om het alsnog te verifiëren? Bovendien meen ik niet dat Bihay en Balfroid later in diskrediet zijn gebracht voor het manipuleren van het onderzoek (in tegenstelling tot nogal wat andere speurneuzen), dus geef hen tenminste het voordeel van de twijfel. Trouwens, voor wat het waard is, de link gelegd in de nota's loopt recht naar een opvallende klant van Bouhouche & Beijer consult, dus het water tussen jouw hypothese en BOB Waver hoeft niet oneindig diep te zijn.

Bij Depretre heb ik - net zoals zowat iedereen - een slecht gevoel, niet louter omwille van zijn omgang met Schlicker. Ik heb lang gedacht - vanuit een soort psychoanalytische visie - dat zijn haat en drive om de Borains te veroordelen voortvloeide uit zijn gefaalde vaderrol met betrekking tot het overlijden van zijn dochter (dat verhaal moet ergens in zijn persoonlijk topic staan). Misschien zijn de motieven kwalijker (tussen dubbele haken, waar zit onze vriend Etienne die hier dagelijks postte en eens beweerde dat Depretre opdrachtgever was voor de eerste golf?).

In elke discussie valt het me op dat je het moeilijk hebt met de bewuste sabotage en hogere doeleinden hypothese. Ik vraag me dan ook af hoe je de bedreigingen aan het adres van Schlicker zijn dochtertje ziet? Of ook een broodje aap verhaal? Het kunnen toch niet allemaal broodje aap verhalen zijn, al die verhalen over boycot, intimidatie en bedreigingen? Sta me toe dat allemaal erg merkwaardig te vinden om een stelletje marginale Borains te beschermen.

Ook zie ik de stukken van BOB Waver eerder als werkbare hypotheses en observaties. Daarmee zijn hun stukken niet dwingend en trekken ze geen conclusies in de aard van A volgt uit B, dus oplossing is C.