Re: DNA-onderzoek

Het lijkt mij nogal duidelijk dat in deze de zoektocht naar waarheid voor bepaalde personen véél te hoog gegrepen is.

Re: DNA-onderzoek

Stropkens wrote:

de zoektocht naar waarheid voor bepaalde personen véél te hoog gegrepen is.

Of ... de zoektocht naar waarheid over bepaalde personen véél te hoog gegrepen is.

Re: DNA-onderzoek

DNA- of celmateriaal dat ziet op Thierry en Xavier Sliman heb ik in mijn hoedanigheid van advocaat (namens ...) op 9 augustus 2023 persoonlijk overhandigd aan Martine Michel. Vervolgens niets meer vernomen.

Ik heb op beeld gezien hoe en waar dat DNA- of celmateriaal is afgenomen en ik weet zeker - zeker - dat ... het doekje over het juiste object heeft gewreven. Dat doekje zal ongetwijfeld 'menselijke sporen' - lees ook: eveneens sporen die zien op Thierry en Xavier Sliman - bevatten, over hun bloedverwant gesproken.

Hoop dat het zo voldoende duidelijk is.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

554

Re: DNA-onderzoek

fenix wrote:

Ik kan er echt niet bij dat bijvoorbeeld een Jef Vermassen zich tevreden stelde met zijn job als postbode voor de rechtbank. En dat allemaal voor O resultaat. Wat mij betreft is het opheffen van de verjaring niet meer of niet minder dan een doofpotoperatie. En wachten tot de laatste daders of mededaders dood zijn.

Misschien is Jef Vermassen voorzichtig geworden nadat een paar jaar geleden een onbekende hem 'toevallig' van de baan reed zodat hij met zijn Tesla tegen een paal en een gevel botste. Gelukkig heeft hij het overleefd. En wat die verjaring betreft ben ik het volledig eens met u. Een oude Griekse Wijsheid zou kunnen zijn: "Elk nadeil eb se foordeil". Het voordeel van de opheffing van de verjaring is dat dit Forum nog heel lang kan blijven bestaan.

Re: DNA-onderzoek

Een zeer interessant artikel en/maar o, o, o, wat doet dat pijn.

“Tueries du Brabant: la méga chasse à l’ADN a-t-elle des chances d’aboutir? “Mission impossible!”
Trop de pièces à conviction ont été polluées par de multiples manipulations.

Sur la photo, je pose (plus jeune de 20 ans) dans la salle des pièces à conviction de la Cellule Brabant wallon. Sur la tête, le chapeau d’Alost.

Depuis l’annonce mardi de la méga chasse à l’ADN, treize enquêteurs criminels, travaillant ou ayant travaillé dans l’affaire, ont réagi. Pour tous, "les chances sont minces".

Pour certains : "nulles". Y a-t-il un espoir réel de résultat ? "On part de l’idée que les pièces à conviction ont été conservées de façon optimale et n’ont subi aucune contamination pendant 30 ans. C’est totalement faux."

Le chapeau d’Alost était une pièce à conviction en or. Il a été trouvé sur le parking du Delhaize d’Alost, plié, probablement tombé de la veste du Géant. C’était donc la pièce à préserver à tout prix . Or en 1996, un journaliste la manipule à mains nues. On connaissait pourtant l’ADN depuis 1994-1995.
Que dire dès lors des indices manipulés à l’époque des faits, entre 1982 et 1985, quand l’ADN judiciaire n’existait pas?

C’est peu dire, dans ces conditions, que des enquêteurs doutent des chances réelles de succès des centaines de prélèvements d’ADN annoncés. Pour eux, "c’est mission impossible".

commencer, des erreurs se sont produites dès le départ dans le tri des pièces. Des objets ont été liés à tort aux faits. Conservés par erreur, ils peuvent avoir fourni récemment des ADN de personnes complètement étrangères.

Le second obstacle tient à la myriade de personnes qui ont touché les objets sans précaution. On parle de dizaines d’enquêteurs, de policiers et de gendarmes de Bruxelles, Termonde, Alost, Wavre, Nivelles et de brigades locales qui ont manipulé les pièces à conviction comme on le faisait avant l’arrivée de l’ADN judiciaire.

Il n’y a pas que les enquêteurs. L’imperméable Burberry trouvé dans le restaurant des Trois Canards : des gens comme Louvaert, Van Binst, Johnny De Staercke, d’autres, ont dû l’enfiler pour être présentés aux témoins.

Des magistrats, comme Jean-François Jonkheere, ont touché les objets. Le président Jonkheere a porté le chapeau d’Alost. Quant aux armes, elles ont été exposées un nombre incalculable de fois, étalées sur des tables autour desquelles des gens de toutes sortes ont défilé, les ont touchées et au-dessus desquelles ils ont parlé, produisant des postillons de salive bien riches en ADN. Un autre exemple, la banquette de la VW Golf trouvée à Beersel : une flopée de curieux l’ont touchée avant l’arrivée des policiers.

On a peine à imaginer le nombre de personnes, malheureusement non traçables (en outre beaucoup sont décédées), susceptibles d’avoir contaminé les pièces à conviction. Les nouvelles traces ADN renvoient-elles aux auteurs? Ou à ces personnes qui n’ont rien à voir? Même l’ADN le plus solide, celui du mégot trouvé dans le taxi d’Angelou, est sujet à doutes. Il n’existe aucune certitude qu’il ait été fumé par un auteur et pas par un ancien client. "C’est courageux, ça montre qu’on va tout tenter jusqu’à la dernière minute. On aura tout essayé. Mais c’est mission impossible."

Ajoutons que si des centaines de profils suspects sont invités à se soumettre au prélèvement d’ADN, les y contraindre n’est (en théorie) pas possible. Qui croit qu’un auteur ira spontanément donner son ADN?”

Bron: La Dernière Heure | Gilbert Dupont | 11 Januari 2020

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

556

Re: DNA-onderzoek

oud nieuws

557

Re: DNA-onderzoek

Wanneer een (deel van een) tweeling een misdaad pleegt, hoe kan DNA-onderzoek in toekomst de juiste dader aanwijzen?

Wetenschappers van de KU Leuven willen een methode ontwikkelen waarmee ontdekt kan worden welk familielid een misdaad gepleegd heeft. Via het DNA van naaste verwanten kunnen daders al worden opgespoord, maar bij broers of mannelijke tweelingen is het nog vrij complex om te achterhalen wie van hen de dader is. Met de hulp van 100 tweelingen willen wetenschappers dat verschil duidelijker in kaart brengen.

Even een kleine opfrissing van de werking van DNA: een vrouw heeft twee X-chromosomen, terwijl een man een X- en een Y-chromosoom heeft. Dat Y-chromosoom wordt generaties lang bijna onveranderd doorgegeven van vader op zoon. Wanneer je dus het DNA van een man onder de microscoop legt, vind je ook sporen van zijn mannelijke verwanten. (...)

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

558

Re: DNA-onderzoek

Ik blijf met heel veel vragen zitten ivm DNA. Zo las ik vandaag bijvoorbeeld dit:

"Het zijn de DNA-cellen van de gerechtelijke arrondissementen die beslissen of er na een veroordeling een profiel wordt aangemaakt."

Ik ging er dus verkeerdelijk van uit dat na elke veroordeling een DNA staal werd afgenomen. Niet dus. Dat zijn dan voornamelijk DNA-stalen afgenomen na 2002 indien ik het goed begrepen heb? In 2017 waren dat er rond de 50.000. Hoe zou de verhouding zijn ten opzichte van het aantal veroordelingen?

Hebben we ooit een positief resultaat gehad? Ja, en dat zou betrekking hebben op de hoofddader. Wat bedoelen ze met hoofddader?

"Justitie is in het bezit van een volledig DNA-profiel van de 'hoofddader' van de Bende van Nijvel, maar de Belgische wetgeving laat niet toe om dit genetische visitekaartje verder te onderzoeken."

Is er ondertussen nog iets gedaan met die privacy en DNA stalen? Of moeten er nog wat miljoentjes uitgegeven worden voor resultaten waar we niets kunnen mee aanvangen? (Om nog te zwijgen van het leed dat ze ondertussen zowel bij slachtoffers als vermoedelijke daders laten duren?)

Dat is dan toch compleet onverantwoord.

Heb nog een aantal (in mijn ogen) belangrijke vragen. Maar misschien voelt iemand zich geroepen om hier alvast op te antwoorden.

Maar daar aan gekoppeld stel ik mij nog een andere vraag. Kunnen we nu een dossier afsluiten als we beschikken over het DNA van de "hoofddader"?

Ik mag hopen dat die "hoofddader" al lang geleden overleden is maar euh ... dat kunnen ze dan ook niet weten.

Re: DNA-onderzoek

Hij woont (woonde) blijkbaar in het buitenland.

560

Re: DNA-onderzoek

fenix wrote:

Maar daar aan gekoppeld stel ik mij nog een andere vraag. Kunnen we nu een dossier afsluiten als we beschikken over het DNA van de "hoofddader"?

De onderzoekers beschikken over een DNA-profiel. Wat hiermee bedoeld wordt is dat men van één dader een volledig DNA-profiel heeft. Gemaakt op basis van de gevonden DNA-sporen op de bewijsstukken. Maar daarmee weet men nog altijd niet wie de dader is. Dus kan men geen dossier afsluiten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube