Re: Thierry Sliman

TheGiftDragon wrote:

Al het Bendes Van Nijvel geweld op conto van één groep schrijven is gewoon onzin.

Dat is inderdaad vandaag de gangbare theorie, in tegenstelling tot vroeger, en wellicht ook de meest plausibele. Toch vind ik het fascinerend dat ze bij hun eerste klassieke overval Genval al lukraak op een auto beginnen te schieten op een parking, iets wat nogal kenmerkend is en je eveneens terugziet tot en tijdens de laatste klassieke hold up, maar dan een stuk gewelddadiger. Goed, je kan ook hierover verschillende theorieën ontwikkelen, gaande van dat de beschoten Audi niet zomaar een auto was tot latere bendes hebben de stijl gekopieerd enz, neemt niet weg dat het een interessante eigenaardigheid is.

212

Re: Thierry Sliman

TheGiftDragon wrote:

En feiten waarbij er een vreemde taal werd gehoord, dat past mogelijks toch bij de Slimans, met hun half-Marokkaanse origine...

De gangsters vermommen hun stemmen in werking. Het is net zo klassiek als het opzetten van een masker. Maar in Nijvel, als ze denken dat ze alleen zijn, spreken ze natuurlijk. Meneer Lacroix hoort hen spreken met 'een soort Vlaams accent' ... Niet echt Frans.

TheGiftDragon wrote:

Al het Bendes Van Nijvel geweld op conto van één groep schrijven is gewoon onzin.

Maar van Nijvel tot Aalst, zullen alleen dezelfde drie individuen verschijnen. Zelfde lichaamsbouw, morfologie, gedrag. Degenen die elkaar met een ''soort Vlaams accent'' aanspreken.

213

Re: Thierry Sliman

edd wrote:

Dat zou wel verhelderend kunnen zijn, als je dat zou kunnen posten graag!

Voor Thierry Sliman (enkel veroordelingen, nota, het kan zijn dat één veroordeling meerdere feiten van dezelfde aard betreft, die info heb ik niet):

1971:

  • Maart: Diefstal

  • Augustus: Diefstal met braak

1972:

  • November: Diefstal voertuig

1981:

  • Maart: Diefstal met braak

1984:

  • Maart: Desertie en rebellie

1986:

  • Februari: Diefstal met slagen en verwondingen

  • Juni: Slagen en verwondingen met gebruikmaking wapen

1988:

  • Augustus: Poging tot moord

  • November: Intimidatie van en geweldpleging jegens een getuige

1990:

  • April: Bezit verdovende middelen, pooierschap onder verzwarende omstandigheden

1997:

  • November: Bedreiging, afpersing, bendevorming

Tussendoor heeft hij korte en lange periodes gevangen gezeten, zeer moeilijk precies te traceren. Maar: medio december 1983 kwam hij vrij na 9 maanden opsluiting. Dus Halle, Houdeng, Temse, Nijvel, Ohain, Beersel, Anderlues kan hij materieel niet bij betrokken geweest zijn. Deze laatste info komt uit het werk van Jean-Pierre Adam, btw.

Voorts zijn er talloze hold-ups, moorden, diefstallen...waarvan hij verdacht werd. Maar wat feit is en wat al dan niet gefundeerde verdenking van politiediensten die het ziek en moe waren hem tegen te komen als verdachte, dat kan ik onmogelijk inschatten. Feit is dat hij er niet voor veroordeeld werd.

214

Re: Thierry Sliman

Antwoord van Jean-Pierre Adam: "Non, j'ai les documents français qui prouvent le contraire."

215

Re: Thierry Sliman

Voor welke moord werd hij veroordeeld? Bedankt.

216

Re: Thierry Sliman

712 wrote:

Antwoord van Jean-Pierre Adam: "Non, j'ai les documents français qui prouvent le contraire."

Nee, stelling van '712' die ik niet als evangelie aanvaard.

'Non', tegen wat exact? Documents qui prouvent quoi?

Tegen de detentieperiode in 1983? Dat haal ik woordelijk uit zijn eigen boek 'Les tueurs du Brabant, la piste négligée', Editions Memory, p. 106:

'19 décembre 1983: date approximatieve de sortie de prison après peine de 9 mois'.

Ik vond overigens 16 december, maar soit. Anders sluit ik me aan bij de vraag van JML: welke moord en waar en wanneer veroordeeld?

217

Re: Thierry Sliman

Kalm blijven. Nog een beetje geduld aub.

218

Re: Thierry Sliman

712 wrote:

Kalm blijven. Nog een beetje geduld aub.

Goedenavond 712, als je aan het schrijven bent ''Nog een beetje geduld aub". Bedoel je dat de S. zijn veroordeeld voor moord, maar je hebt de naam van het slachtoffer nog niet? of heb je het over de houddata van Thierry Sliman?

Bedankt.

219

Re: Thierry Sliman

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er opnieuw (l'histoire se répète) spanning opgebouwd wordt rond de Sliman-piste. Valt één en ander samen met een nieuw te publiceren boek of een interview en de datum van 27 januari die reeds genoemd werd door een andere poster?

We zullen zien. Maar als het louter publiciteitsmakerij blijkt te zijn zoals in het verleden en niets nieuws, concreets en bewijsbaar dan ga althans ik niet gelukkig zijn en zullen er hier een paar in mijn ogen alle credibiliteit kwijt zijn.

Re: Thierry Sliman

Ik ben het volledig met u eens.