111

Re: Aalst: Epiloog

"Ik denk aan de Delhaize-overval op 9 november 1985 die acht mensenlevens kostte en waar enkele van onze leerlingen bij betrokken waren. Paul Cami belde me op om te zeggen dat zoon Jo op het nippertje was ontsnapt, maar dat David Van den Steen ernstig getroffen was. Ik nam contact op met de B.O.B. en mocht David gaan bezoeken. Voor zijn kamer stonden twee zwaar gewapende agenten en in zijn kamer zaten aan het ziekbed zijn grootouders, meneer en mevrouw Van den Abiel. Hun dochter, schoonzoon en kleinkind, de zus van David, waren bij de acht slachtoffers en toch zaten ze David moed in te spreken en brachten hem aan het lachen. Daar heb ik ervaren dat er heel sterke mensen bestaan."

Bron » www.arnoldvandeperre.be

112

Re: Aalst: Epiloog

Hestur wrote:

Waar staat deze getuigenis?  Lijkt me straf.

"Happy few, laat ons zeggen dat de huilende man zeker geen dader was, maar eerder iets wou tegenhouden en David is niet weggeraakt, hij kon niet weg. Tweemaal heeft de schutter de kans gehad om het af te maken. Zelfs de dag later werd hij gesignaleerd in het OLV (de reus). Dus hij durfde wel degelijk terugkomen naar Aalst, dit bewijst ook de stelling van Kuros."

Bron » Forum

Ik denk dat murcielago redelijk veel weet, te veel misschien en uit vorige antwoorden komt er heel veel info overéén met kuros. Nog een belangrijke:

"Laat ons zeggen dat er zeker nog mensen zijn rond de Haring-Parklaan-Ninoofsestwg, aan den Osbroek, die het ene en het ander zagen en onorthodox het zwijgen werden opgelegd. Een vrouw en 2 kinderen weet ik heel zeker, maar ik heb die nooit meer gezien of gehoord. Zij heeft nochtans veel danken aan mijn familie. Dat vergeet je toch niet en toch heb ik nooit meer iets gehoord van haar. Ik zie haar mantel en handtas nog vliegen als ik eraan terugdenk."

113

Re: Aalst: Epiloog

Renne wrote:

De bende lijkt zich onaantastbaar, ze durven werkelijk alles. Ze komen de streek verkennen op een louche manier, men gaat wapens leggen aan het Osbroekpad, de radio boodschap, ze gaan de nacht er voor met 6 man een taverne binnen. De Bende lijkt zich heel op hun gemak te voelen in Aalst, ook voor de aanslag gaan ze met gedoofde lichten door het stad rijden.

En ook wat de vermomming betreft: indien ik echt niet herkend wil worden, dan zou ik een bivakmuts dragen. Er zijn dan nog altijd getuigen die mij kunnen zien, maar geen enkele kan mij gedetailleerd beschrijven en een robotfoto van mij maken.

114

Re: Aalst: Epiloog

Ik denk dat het juist de bedoeling was (indien het zo was) dat hij gezien werd door een bepaald persoon. Ik hoop dat murcielago eens meer uitlegt heeft over bepaalde zaken, daarom niet hier of tegen mij, maar er zijn toch zaken die heel interessant zijn.

115

Re: Aalst: Epiloog

Bedenk misschien dit: degenen die omgekomen zijn bij de overval waren daar omdat ze zelf deel uitmaakten van de overval? Ze dachten daar gewoon een rol te moeten spelen (uitkijk, opstelling in bepaalde gangen, op de parking, ...), maar waren zelf het doelwit? De organisatie wilde ervan af.

116

Re: Aalst: Epiloog

En waarop is deze uitspraak gebaseerd?

117

Re: Aalst: Epiloog

Wanneer men ervan uit gaat dat de overval op de Delhaize van Aalst bedoeld was om een aantal personen te liquideren, dan vraag ik mij toch af hoe je er in slaagt om juist die personen in een groot warenhuis terug te vinden. Je moet er maar eens even je kind uit het oog verliezen en je kan verdorie zoeken alvorens je het terug gevonden hebt tussen al die rekken.

Hebben de leden van de Bende met foto's gewerkt? Of waren er misschien personen in de Delhaize aanwezig die de te liquideren personen aanduidden? De Bende van Nijvel zou dus mogelijk niet enkel met een hulptroepen achteraan hebben gewerkt maar ook met een 'voorhoede'. We moeten er ook vanuit gaan dat de bendeleden de te liquideren personen niet persoonlijk kenden.

De personen (of persoon) die reeds in de Delhaize aanwezig waren (of was) moet niet noodzakelijk tot de Bende behoord hebben. De leden van de Bende van Nijvel moeten hen (of hem) uiteraard wel gekend hebben. Mogelijk zijn er vooraf een aantal briefings geweest. In Aalst kan er dus per ongeluk een persoon van de voorhoede gedood zijn.

Indien dat het geval zou zijn zou die 'voorhoede' wel eens naar de opdrachtgevers kunnen leiden. Het is best dat men zich dan eens over de identiteit van de gedode personen buigt. Het moet dan vermoedelijk gaan om iemand met een blanco strafblad en die onopvallend door het leven ging maar die toch contact had met bepaalde (financiële, politieke, ... ?) kringen.

Indien we ervan uitgaan dat bij de overval in Aalst, en een bendelid, en een connectie van de opdrachtgevers werden gedood dan zou men misschien kunnen begrijpen waarom de Bende van Nijvel ermee gestopt is. Het werd dan wel echt gevaarlijk voor iedereen. Vandaar misschien de paniekvoetbal waartoe onder meer het dempen van de wapens behoort.

118

Re: Aalst: Epiloog

dim wrote:

En waarop is deze uitspraak gebaseerd?

  1. Je moet erin slagen een groot aantal personen op hetzelfde ogenblik op dezelfde plaats te krijgen. Je hebt dus een uitnodiging, en een thema, + het thema moet belangrijk genoeg zijn met de noodzaak precies op tijd te komen, want je wil niet dat er iemand een half uur te vroeg of te laat komt.

  2. Als iedereen er is, moeten die zeer snel gelokaliseerd kunnen worden. Liefst bevinden ze zich dus op min of meer vaste, vooraf afgesproken posities.

  3. Niet om het even wie werd neergeknald.

  4. Verbazing i.p.v. schrik als eerste reactie.

119

Re: Aalst: Epiloog

Dat zijn nogal magere argumenten. Het is voor de familieleden zo al erg dat er veronderstellingen gemaakt worden over betrokkenheid bij bv. diamantenhandel. En dan zonder enige vorm van bewijs stellen dat de slachtoffers lid waren van de Bende. Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn.

120

Re: Aalst: Epiloog

En sommige familieleden van slachtoffers lezen hier mee. Ik verwacht een kwade Benhetbeu.