1 (edited by Ben 08-05-2013 09:46)

Topic: Pauze 1984

Van 2 december 1983 tot 21 september 1985

Na de laatste overval van de Bende, op 1 december 1983 te Anderlues, blijft het 22 maanden angstvallig stil. De speurders in Nijvel denken dat ze enkele maanden voordien de juiste personen hebben gearresteerd. Maar wat de speurders er niet bij vertellen is dat nadat men de zogenaamde Borains hadden gearresteerd, de Bende twee mensen in Anderlues vermoorde. Alsof het een boodschap was. 'Jullie hebben de verkeerde personen gearresteerd.' Er is na al die jaren veel nagedacht over wat er aan de hand was met de Bende tijdens die twee maanden. Was er iemand gewond? Waren er een paar leden na de moord van 1 december gearresteerd waardoor de Bende op non-actief stond? Niemand wist of weet het antwoord.

Maar stond de Bende wel op non-actief? Op 15 augustus 1985 wordt er een overval gepleegd op een geldtransport aan het pretpark Walibi te Waver, een begeleider wordt vermoord. Het CBO plaatst deze overval in de lijst van Bende-overvallen. Maar vreemd genoeg staat deze overval niet in de officiële lijst van de rijkswacht. Misschien was de Bende zich aan het voorbereiden voor een terreurcampagne die om de een of andere reden pas eind 1985 mocht beginnen. Het toeval wil dat wanneer de Bende terug ontwaakt, ook de CCC ontwaakt voor hun laatste maar verschrikkelijk bommencampagne. Als je naar het historisch overzicht kijkt van de herfst van 1985 dan zie je dat België in de ban van terreur was. Misschien was dat wel de reden van de stilte. Het waren bevelen.

De reden van de stilte kan wel eens zeer belangrijk zijn in het onderzoek naar de waarheid. Misschien moeten de speurders van CWB zich daarop focussen. Mochten ze de reden weten, dan is de kans op een doorbraak groot. Want volgens de officiële uitleg van de CWB was de Bende van Nijvel een bende die overvallen pleegde voor het geld. Maar als je 22 maanden geen overvallen pleegt, komt er ook geen geld binnen. Dus zouden de speurders zich eens moeten afvragen waarom ze geen overvallen meer pleegde.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Pauze 1984

Reden van 22 maanden stilte: de reus zat in de gevangenis van Gent (nieuwe wandelig) mogelijks in de psychiatrie en kende zeer goed de rijkswacht, was misschien zelf rijkswachter of werkte voor de staatsveiligheid! In aalst heeft de reus misschien niet kunnen deelnemen en is vervangen door iemand van dezelfde grote, maar was geen beer maar ne lange!

3

Re: Pauze 1984

kuros wrote:

Reden van 22 maanden stilte: de reus zat in de gevangenis van Gent (nieuwe wandeling) mogelijks in de psychiatrie en kende zeer goed de rijkswacht, was misschien zelf rijkswachter of werkte voor de staatsveiligheid!

Dat zou een goede reden kunnen zijn waarom de Bende stopte. Dat zou dan betekenen dat de reus de leidende figuur in de Bende was en dat ze zonder hem niet echt verder konden. Ze hebben gewacht tot hij terug vrij kwam of ze hebben een vervanger gezocht. Weet je toevallig ook waarom hij in de gevangenis zat?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4 (edited by Renne 11-12-2007 20:20)

Re: Pauze 1984

Ben wrote:

Waarom moest er per sé altijd een groot persoon aanwezig zijn? Of is dat toeval. Als er een mogelijkheid bestaat dat de reus in Aalst niet dezelfde was als de vorige keren, waarom moet die vervanger dan ook een reus zijn? Psychologisch effect?

In ieder geval bestond er toch een kern, die men kon gebruiken en inschakelen als het nodig was. Ik denk vooral aan de Groep G en M. Ik geloof niet dat gewone gangsters zo maar onrust konden brengen, het gaat hier om getrainde en opgeleide militairen/criminelen. Ik denk dat men heel veel afwisselde met de "soldaten" (gangsters) die de overval moesten beramen.

5

Re: Pauze 1984

Renne wrote:

Ik denk vooral aan de group G en M.

Een groep M of G kan in mijn ogen niet verantwoordelijk zijn voor zulke aanslagen, daarvoor waren ze te amateuristisch. Al denk ik wel dat sommige personen uit de Groep G of M betrokken waren bij de Bende, als uitvoerders of als organisatoren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Pauze 1984

Ben wrote:

Een groep M of G kan in mijn ogen niet verantwoordelijk zijn voor zulke aanslagen, daarvoor waren ze te amateuristisch. Al denk ik wel dat sommige personen uit de Groep G of M betrokken waren bij de Bende, als uitvoerders of als organisatoren.

Zo bedoelde ik het eigenlijk, personen uit groep M en/of G die samen met gewone gangsters werkten. Op sommige vlakken waren ze inderdaad amateuristisch en toch nooit ontmaskerd! Vreemd toch.

7

Re: Pauze 1984

Renne wrote:

Op sommige vlakken waren ze inderdaad amateuristisch,

Hun amateurisme kon natuurlijk maar schijn zijn, om zowel de onderzoekers als de publieke opinie op een dwaalspoor te brengen om zo hun echte bedoelingen te camoufleren. Maar achter die amateuristische façade bevindt zich een goed getrainde Bende, die bij iedere stap die ze maakte goed wist wat ze deed. De machine was te goed getraind om amateurs te zijn.

Of, het waren inderdaad amateurs en ze hebben geluk gehad dat ze nooit zijn gepakt. Ondanks al hun fouten - alle gangsters maken fouten - heeft de politie nooit voldoende bewijzen gevonden om de daders te kunnen pakken. Misschien zat het gerecht - zonder dat ze het zelf wisten - dicht in de buurt van de ontmaskering en zijn ze daarom even gepauzeerd. Misschien had het gerecht ook angst gekregen om een rechtstreekse confrontatie aan te gaan met een Bende die niet terugdeinsde om op agenten te schieten. Een mentaliteit van 'laat ze maar doen, ze zullen ooit wel eens stoppen, wij gaan ons leven niet wagen om die te pakken te krijgen'.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8

Re: Pauze 1984

Ben wrote:

Of, het waren inderdaad amateurs en ze hebben geluk gehad dat ze nooit zijn gepakt.

Geluk hadden ze zeker, maar ik denk dat ze ook hulp kregen van mensen die dicht bij het onderzoek zaten, hun fouten die ze maakten werden door derden gecamoufleerd, die op hun beurt bewust het onderzoek in een andere richting duwden.

Ben wrote:

Alle gangsters maken fouten

En meestal of bijna altijd worden ze ook gepakt, het is een wonder dat men zo een dodelijke bende niet op het spoor kan komen, laat staan te veroordelen.

Ben wrote:

Een mentaliteit van 'laat ze maar doen, ze zullen ooit wel eens stoppen, wij gaan ons leven niet wagen om die te pakken te krijgen'.

Maar het gerecht zette wel tientallen speurders op de zaak (of wel honderd, weet niet het juiste aantal). Die moesten ook allemaal betaald worden en achteraf kan je eigenlijk stellen dat het allemaal voor niks is geweest, om het cru te stellen. Die onderzoekers waren wel van goeie wil maar ik denk als iedereen in het hele onderzoek, allemaal aan dezelfde kant staan, dan hadden ze wel resultaat gehaald.

Het onderzoek is door meerdere mensen gedwarsboomd. Aan alle zaken uit het onderzoek kan je toch stellen dat veel achtergehouden is en niet onderzocht is, men zit altijd te zeggen elke tip is belangrijk maar als je dan ziet hoe ze het aanvangen. Zoals het eens op te zoeken wie er die periode is de gevangenissen zat met die lengte en in de psychiatrie, ok medisch gezien mag men dit niet bekent maken maar wat de gevangenis betreft moet men dit toch kunnen opzoeken.

9 (edited by Columbo 05-03-2008 09:05)

Re: Pauze 1984

Na Aalst was ik nog jaren bang dat ze weer zouden toeslaan. Het was wel een goed teken dat ze de helft van hun wapens weggegooid hadden. In paniek blijkbaar. Ze zijn 'klein' begonnen en rap gegroeid. Zelfs letterlijk zou je denken. Alles volgt zich in redelijk snel tempo op en na de moord op het juwelierskoppel doen ze plots niks meer.

Het was erg heet onder hun voeten toen. Het was wellicht gewoon slimmer om de boel een tijdlang af te laten koelen. Ze hadden redelijk wat buit gemaakt, hoor! Wat ze aan eventuele huurmoorden verdiend hadden weet je niet eens. Ik denk dat dit geen beroepscriminelen waren, dat die werkten en die overvallen eerder voor de kick deden. Dat ze er financieel niet van af hingen. Vandaar dat ze vóór en na de feiten en gedurende die 22 maanden helemaal uit het zicht konden verdwijnen.

Dat kan ook het geweld bij de tweede golf verklaren. Als ze gepakt zouden worden bv. direct in Eigenbrakel zouden ze sowieso levenslang de bak in vliegen. Als heel de parking meteen vol lijken lag zou er niemand van de klanten moeilijk doen. Of je goed durven bekijken. Doordat de mensen zodanig in shock waren, waren ze als getuigen ook niks waard. En waarom denk je dat in Aalst 3 rijkswachtcombi's 'niet wilden starten'?

In Aalst hebben ze het voor de laatste keer echt bont gemaakt. Kunnen maken. Omdat er geen schutters op het dak lagen. Na Aalst móesten ze wel stoppen en hebben ze zich van hun rommel ontdaan. Wat niet in Ronquières gevonden is zullen ze elders wel weggegooid hebben. Misschien hadden ze niet alles bij de hand. Of kunnen bepaalde pistolen die ze bijhouden ballistisch niks bewijzen moesten ze ooit gevonden worden.

Bij de eerste golf lijken er 5 tot 7 huurmoorden te zitten, of mensen waar ze zelf vanaf wilden. Ik geloof niet dat er mensen naar de parkings gelokt zijn in de '2e golf'. Finné is een twijfelgeval. Maar dat was na Eigenbrakel in Overijse. Dan hadden ze toch wel goed moeten timen om die net op de parking aan te treffen als hij een krant ging kopen! Beroepscriminelen maken liefst zo weinig mogelijk herrie omdat ze dan na een eventuele korte gevangenisstraf  rustig opnieuw kunnen beginnen. En ook omdat ze meestal toch een soort geweten hebben. Eigenlijk heeft men nog geluk gehad. In feite hadden ze veel meer mensen kunnen doodschieten.

10

Re: Pauze 1984

Columbo wrote:

Alles volgt zich in redelijk snel tempo op en na de moord op het juwelierskoppel doen ze plots niks meer.

Dat is waar, als je de tijdlijn van de herfst van 1983 bekijkt dan is de ene moord en overval na de andere. Dat maakt het mysterie van de plotse stop nog groter. Is de overval in Anderlues niet zeer makkelijk te verklaren? Er zijn een paar mogelijkheden:

  1. De 'echte' bende wou aan de onderzoekers laten zien dat de borains niet de juiste daders waren.

  2. Medeplichtige van Michel Cocu & co wilden hun vrienden een alibi te verschaffen door een overval te plegen terwijl zijn in de gevangenis zaten.

  3. De Bende wou nog één 'grote' overval plegen voor ze van een welverdiende vakantie gingen genieten.

  4. De bende - in dit geval huurmoordenaars - hadden nog één opdracht voor hun taak er op zat. Het was dan ook niet de bedoeling dat de daders in 1985 nog eens zouden toeslaan.

Zou het niet kunnen dat het 'plan' stopte eind 1983 en dat er geen aanslagen op het programma stonden voor 1984-85? Dat de Bende normaal gezien had moeten ophouden te bestaan maar dat er tijdens 1984 verschillende zaken zijn misgelopen waardoor de bende weer werd ingeschakeld. Allemaal speculatie natuurlijk, maar het is abnormaal dat een bende 22 maanden stopt. Was hun leider gewond? Hadden ze voor een tijdje genoeg geld verzameld (lijkt me onwaarschijnlijk)? Hadden ze geen opdrachten meer?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube