1,081

Re: Nijvel: 17 September

Dat mag je me dan wel eens uitleggen, C.P.. De grote 'wie is wie' vraag: wie was er en wie heeft wat gedaan?

1,082

Re: Nijvel: 17 September

C.P. wrote:

Een goede reden, degene die Lacroix ontwapende en hem miste, is niet dezelfde als degenen die het Fourez-Dewit-stel en rijkswachter Morue hebben doodgeschoten en vermoord.

Meer uitleg graag!

1,083

Re: Nijvel: 17 September

Goeie vraag P-51. Volgens mijn waren er niet een en uniek, maar twee "killers", bv:

  • Maubeuge, twee schieters met twee verschillende wapens (7,65 en 8 mm)

  • Soignies, twee schieters met twee verschillende wapens (jachtgeweer en 8 mm)

  • Wavre, twee schieters met twee verschillende wapens ( 7,65 en 9 mm). De 9 mm heeft agent Haulotte afgemaakt. In korte twee misdadiger tegen een politieman. De derde man was de drager van de cal.10. Mijn casting is hier de twee broers Sliman en Mandelli.

  • Hoeilaart, twee schieters met twee verschillende wapens (9 mm-dezelfde die heeft Haullote vermoord? En de cal.10, dus N°3 van Wavre?)

  • Nijvel, drie schieters met vijf tot zes verschillende wapens, RG 2 inbegrepen. Ze waren met twee tegen mevrouw Dewit (7,65 + 22 LR), en ten minste twee tegen Morue (.45, RG 2, en misschien .22 LR?)

  • Diable Amoureux, twee schieters met de twee riot guns

1,084

Re: Nijvel: 17 September

2 killers in plaats van 1 killer. Dat lijkt mij een zeer plausibele uitleg. Ik hou er zelfs rekening mee dat er 3 killers zouden kunnen geweest zijn.

Re: Nijvel: 17 September

Wat ik meer en meer begin te begrijpen is waarom er sporen zijn van een half wapen arsenaal in Nijvel. Reconstructies en getuigenis Cocu in het achterhoofd waren er minstens 7+ gangsters aanwezig.

1,086

Re: Nijvel: 17 September

De 2 maal 7.65 waren wel van de RW'ers Morue en Lacroix. Laat ons dan zeggen minsten 5 gangsters waarvan minstens 2+ killers.

1,087

Re: Nijvel: 17 September

Twee schutters betekent niet noodzakelijk twee killers. Drie ook niet ... maar als ze in Nijvel - zoals C.P. beweert - met drie waren en ze daar driest te keer gegaan zijn ... dan blijft mijn vraag nog steeds dezelfde: waarom Fourez, Dewit en Morue beestachtig afmaken en Lacroix niet?

Je zal met betere argumenten moeten afkomen, C.P..

1,088

Re: Nijvel: 17 September

Misschien omdat Marcel Morue het target was.

1,089

Re: Nijvel: 17 September

Inderdaad P-51! C.P. moet met betere argumenten afkomen en tevens zijn bronnen vermelden.

Re: Nijvel: 17 September

Maggiore wrote:

De 2 maal 7.65 waren wel van de RW'ers Morue en Lacroix. Laat ons dan zeggen minsten 5 gangsters waarvan minstens 2+ killers.

Niet louter op basis van de ballistiek, als de Borains inderdaad zijn vertrokken net na de moord op het koppel (even in acht genomen dat we Cocu geloven) heb je een auto met Borains + Saab met daders + Mercedes 190 met daders.

Wat ik ook nog vreemd vind - hier trek ik de bewering van Cocu in twijfel - is de 'maaginhoud' die is gevonden, vermoedelijk ontstaan bij het weg slepen van de lichamen. Dat verbind ik niet met professionele moordenaars (de 'echten' volgens Cocu) maar eerder met amateurs zoals de Borains die het brutale moorden niet gewoon waren.