561

Re: DNA-onderzoek

Er zitten in het dossier tussen 6.000 en 8.000 verdachten. Voordat er een DNA-onderzoek gebeurt, wordt er eerst gekeken of het wel nuttig is om dit te doen (lees als: zijn er voldoende andere aanwijzingen die deze persoon verdacht maken). Ik denk dat er momenteel ongeveer 1.000 personen hun DNA-staal hebben afgegeven (berekende gok). Tot op heden heeft dit geen definitieve match opgeleverd.

Je kan je dus afvragen of de DNA-match te vinden is bij die 5.000 à 7.000 personen van wie ze nooit DNA hebben afgenomen (en de eerste schrapping dus te snel is gebeurd).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

562

Re: DNA-onderzoek

Het federaal parket heeft rond 2020 aan de Franstalige krant Le Soir laten weten dat er in het Bende van Nijvel-dossier DNA van zo'n 1.200 personen heeft laten onderzoeken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

563

Re: DNA-onderzoek

Ben wrote:

Je kan je dus afvragen of de DNA-match te vinden is bij die 5.000 à 7.000 personen van wie ze nooit DNA hebben afgenomen (en de eerste schrapping dus te snel is gebeurd).

Dit vind ik een zeer terechte opmerking. Heb ze ergens in een ander topic ook gemaakt. Het is een terechte opmerking maar misschien een te brave opmerking.

564

Re: DNA-onderzoek

Nieuwe DNA-onderzoekstechnieken krijgen groen licht in de kamer » Nieuws

565

Re: DNA-onderzoek

Kan nieuwe DNA-wet cold cases als Bende van Nijvel alsnog helpen oplossen?

Speurders mogen voortaan in het DNA van een onbekende moordenaar kijken, om bijvoorbeeld zijn haarkleur en leeftijd te achterhalen. Het parlement keurde een baanbrekende DNA-wet goed, in de aanwezigheid van familieleden van slachtoffers.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

566

Re: DNA-onderzoek

Dit maakt mij razend. Kan mij hier eens iemand komen uitleggen waarom ze dit jaren geleden niet gedaan hebben?

567

Re: DNA-onderzoek

België loopt 25 jaar achter ten opzichte van bijvoorbeeld Nederland.

568

Re: DNA-onderzoek

Dat klopt, je zou bijna gaan denken dat het met opzet was.

569

Re: DNA-onderzoek

Men moet toch laten zien dat "men er mee bezig is", en dat men "er alles geeft aan gedaan wat mogelijk is", terwijl het kalf al lang verdronken is. Men heeft het kalf zelfs met opzet laten verdrinken. En door deze "baanbrekende" wet goed te keuren kan ook de niet-verjaring van het dossier gerechtvaardigd worden.

570

Re: DNA-onderzoek

En toch ook niet vergeten dat aanwezigheid van DNA alleen niet kan leiden tot schuldig zijn aan.....maar het had wel erg veel kunnen helpen bij de vraag wie zoeken we en hoe ziet hij of zij er uit.In deze fase van het onderzoek betekent die " baanbrekende" wet zo goed als niets. Het kalf is inderdaad al verdronken.