51

Re: Banditisme

Fenix, Alweer een nieuwe theorie ... ik kan niet wachten tot morgen:lol:

52

Re: Banditisme

Vleugje humor af en toe moet kunnen he P-51.

Re: Banditisme

Ik vind de vrij recente hypothese switch van Ben eveneens opmerkelijk, echter is de invalshoek van zijn stuk deze keer wel interessant, vermits het focust op specifieke gedragingen van de daders die inderdaad, zoals ik in het verleden al duidde, lijken terug te komen van begin tot einde.

Wat volgt uit het stuk is niet enkel le mobile c'est l'argent, maar eveneens dat we van begin tot einde met ongeveer dezelfde bende hebben te maken, of toch met een aantal vaste kopstukken. Ter verdediging van deze hypothese (en volgens mij hier het voornaamste punt) is de terugkeer van een schutter die absoluut niet lijkt te kunnen schieten. Ik verwijs naar recent geplaatst stuk van forumlid CP met betrekking tot Anderlues:

De tweede dader, gewapend met een FN 7.65 (die gestolen was van rijkswachter Lacroix in Nijvel), stond naast hen in de deuropening van de keuken. Hij staat tegenover Jean Szymusik. De man op de grond schreeuwde naar hem: "Schiet, schiet, in godsnaam!" De tweede man vuurde acht schoten af, zijn hele magazijn, maar slechts één 7.65 kogel raakte Maria Slomka in de dij. De andere zeven schoten gingen verloren in de deur of in de werkplaats.

Ik denk bij bovenstaande aan Aalst. Onkunde en eerder schieten uit woede is iets wat vaak terugkomt, Daar heeft Ben zeker een punt. Dit staat in contrast met een aantal klinische genadeschoten (andere schutter?)

Toch blijft het naar mijn mening een vrij onwaarschijnlijke hypothese; er zijn wel meer overvallers die slecht kunnen schieten, copy cats kunnen de stijl van Genval hebben gekopieerd enz. Mijn grootste bedenking is en blijft Aalst, al die linken met Nederland(s), de lokale cultuur (Radio Mi Amigo, Zwarte Piet), andere vermommingen enz. Er is meer wat Aalst onderscheidt van de eerdere daden dan er overeenkomsten zijn.

Re: Banditisme

De theorie van puur banditisme verklaart bepaalde dingen niet:

  • Bedreigingen aan het adres van bepaalde getuigen (hoe kunnen we hun identiteit kennen)?

  • Waarom lieten "roofdieren" de sieraden en tas van mevouw Dewit achter?

  • Waarom werd de surveillance bij Delhaize in Aalst gewijzigd op de avond van de aanval?

  • Hoe komt het dat bij een uitstervend vuur papieren worden aangetroffen die door een deskundige zijn toegeschreven aan de vriend van een in het dossier genoemde persoon?

  • etc etc

55

Re: Banditisme

Ik kan met de beste wil van de wereld niet geloven dat dit alleen om geld ging.

Als het puur banditisme is, waarom zijn ze dan nooit gevat? Waren onze diensten dan werkelijk zo achterlijk? Of waren die moordlustige criminelen zo ongelooflijk slim?

56

Re: Banditisme

Spectator, tot op heden nog geen "Discovery" wat de Bende van Nijvel betreft. Jammer, maar het zij zo ... wat die genadeschoten betreft : daar heeft ex-forumlid The End al eerder op gewezen; volgens hem een "duidelijke" vingerafdruk bij wijze van spreken. Gaat het steeds om dezelfde "killer"? Geen idee, maar de modus operandi is vaak gelijklopend en dat in meerdere (of zelfs de meeste) dossiers.

Re: Banditisme

ctrix wrote:

Ik kan met de beste wil van de wereld niet geloven dat dit alleen om geld ging.

Als het puur banditisme is, waarom zijn ze dan nooit gevat? Waren onze diensten dan werkelijk zo achterlijk? Of waren die moordlustige criminelen zo ongelooflijk slim?

Volledig mee eens.

58

Re: Banditisme

Sorry dat ik het zo scherp stel he Ben, maar elke kleuter van 5 had die vaststelling kunnen doen. En eigenlijk twijfel je dan ook aan de geestelijke vermogens van honderden speurders, duizenden hobby speurders, waarschijnlijk meer dan duizend jounalisten etc. ... etc. Ik hoop dat je bij jouw stelling rekening gehouden hebt met het feit dat die boeven of bandieten zo ongeveer de rest van hun carrière "standby" moesten staan om iedereen te kl... die in de buurt van de waarheid kwam of zelfs te vermoorden. Want als er één ding was aan die "Bende" dat iedereen, maar dan ook letterlijk iedereen scheen te begrijpen dan was dat".

"Parler c' est mourir".

59

Re: Banditisme

pyrénéen wrote:

De theorie van puur banditisme verklaart bepaalde dingen niet:

  • Bedreigingen aan het adres van bepaalde getuigen (hoe kunnen we hun identiteit kennen)?

  • Waarom lieten "roofdieren" de sieraden en tas van mevouw Dewit achter?

  • Waarom werd de surveillance bij Delhaize in Aalst gewijzigd op de avond van de aanval?

  • Hoe komt het dat bij een uitstervend vuur papieren worden aangetroffen die door een deskundige zijn toegeschreven aan de vriend van een in het dossier genoemde persoon?

  • etc etc

Dit kun je heel simpel verklaren door:

  1. Een of meerdere personen van de Bende zijn tevens Rijkswachter en hebben daardoor toegang tot het dossier;

  2. Omdat ze die door alle commotie vergeten zijn mee te nemen; ze hebben zojuist 2 getuigen vermoord die ze uit het zicht willen krijgen, wetende dat misschien door de schoten de opsporingsdiensten zijn gewaarschuwd. Wat dus later ook zo blijkt, resulterende in een schietpartij en vlucht.

  3. Zie 1.

  4. Omdat dit een dwaalspoor is en ze door punt 1 weten waar de speurders op zullen gaan onderzoeken.

Dit verklaart ook waarom:

  • De overvallen van (voornamelijk) 85 aan beide zijden van de taalgrens plaatsvinden, omdat ze weten dat dit het onderzoek bemoeilijkt;

  • Het onderzoek mislukt door manipulatie van binnenuit, delen van het dossier / PV's verdwijnen of worden foutief opgesteld.

60

Re: Banditisme

Een enkele rijkswachter kan er nooit in slagen om onophoudelijke manipulatie in het hele dossier en verschillende PV’s te laten verdwijnen.

Er was bij ‘de bende’ - minstens! - maar zeker ook nog een adjudant van de BOB en een magistraat (in functie ten tijde van de aanslagen toegeschreven aan ‘de bende’) betrokken.