11

Re: Martial Lekeu

Martial Lekeu diende in de brigade van Tenneville van 1979 tot 1983, nadien werd hij overgeplaatst naar de brigade van Vaux-sur-Sûre. In 1984 heeft hij de rijkswacht verlaten. Bij de vondst in Ronquières zat ook een sleutel. De onderzoekers vroegen zich af of deze sleutel niet toebehoorde aan het bureau van Lekeu bij de rijkswacht van Vaux-Sur-Sûre.

Troch, Lacroix en Acke hebben Lekeu gedurende 4 complete dagen ondervraagd op het Belgisch consulaat in Atlanta. Lekeu stemde toe om op alle vragen te antwoorden. Substituut Acke bevestigde dat Lekeu goed werd onderzocht in verband met de overval in Temse, maar de "onthullingen" van Lekeu vertraagde het onderzoek.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

12

Re: Martial Lekeu

Informant Gets Good Pay

He has earned about $70,000 over the past two years, is provided with a leased car and negotiates multimillion dollar deals for the U.S. government. But Martial Lekeu, a Belgian transplant and independent contractor of sorts, is not exactly a legitimate businessman.He is an informant for the U.S. Customs Service who played a key role in the arrests of four persons now on trial in Orlando federal court. The four are charged with conspiring to buy and smuggle 400 anti-tank missiles and 34 launchers to Uganda.

Bron: The Sentinel Staff | | Jim Leusner | 23 Januari 1993

» articles.orlandosentinel.com

13 (edited by dim 16-07-2010 11:30)

Re: Martial Lekeu

US Wants To Deport Him Now That Intrigue Is Over

Charm, a French accent and the lure of making millions were Martial Lekeu's tools of the trade. With them, the former Belgian state police sergeant enticed 18 people to buy into deals for counterfeit jeans, illegal steroids and black-market military hardware. His skill at trolling for illegal arms dealers, counterfeiters and other wheeler-dealers made him a star federal informant for three years and turned Orlando into the capital of U.S. Customs Service sting operations.''He has a curious persona,'' said an investigator familiar with Lekeu.

"Lekeu posed as the sales manager of a bogus company, Poseidon Trade Group, which offered to sell missiles without U.S. government permission. After Sharp dismissed the Ugandan missile case in February 1993, Lekeu was cut out of a case that broke this July involving a British businessman and an Iranian-born commodities broker. Lekeu made the initial contacts with the two, who were charged with trying to buy 54 Stinger anti-aircraft missiles for Iran."

"In January, things were so bad that Lekeu checked himself into a psychiatric hospital to be treated for depression. Lekeu says he did that after the government stopped him from setting up a Florida training camp for mercenaries, which helped lead to the break up of his company, International Intelligence Service of Auburndale."

Bron: The Sentinel Staff | Jim Leusner | 2 Oktober 1994

» articles.orlandosentinel.com

14

Re: Martial Lekeu

Ik denk dat het duidelijk is dat Lekeu beschermd werd door de USA (Green Card). Dat de CCC een slecht gespeeld theater was om de commies zwart te maken, lijkt me ook duidelijk. Dit ivm de plaatsing CruiseMissiles, discrediteren van links en vredesbewegingen, het pushen van Reagan's onbetaalbaar dure SDI (Star Wars project).

Staatsgrepen: na Griekenland, Italië, Frankrijk...waarom niet in België? De CIA heeft in minstens 50 landen passende 'revoluties' op stapel gezet. Routine zaak.

Infiltratie: na onderzoek P2-Borghese staatsgreep in Italië vond men bijna 1000 namen van VIPs op de lijsten van P2. De 'nobele achtergrond' achter zovele recruteringen was dat men een netwerk opbouwde op hoog niveau, wiens leden ervoor zouden zorgen dat 'business as usual' zou blijven doorgaan, ook nadat de communistische partij aan de macht zou komen (na verkiezingen, zie Aldo Moro). Het is m.i.  begrijpelijk dat vele 'eerbare' burgers en militairen zich hiervoor lieten strikken. Natuurlijk steunde de CIA dit initiatief.

Vele deelnemers zagen zichzelf niet als extreem-rechts, wel als 'verdedigers van de vrijheid, de westerse waarden, ... Nadien bleek dat P2 toch andere plannen had uitgedokterd en één en ander zelf wilde uitlokken. Eenzelfde type infiltratie of pre-positioning van 'betrouwbare' anti-linkse ( niet per se extreem rechtse) figuren kan ook in België gebeurd zijn. Overigens, een gelijkaardige 'infiltratie' op hoog niveau werd/wordt ook door Opus Dei uitgevoerd.

De activiteiten van Lekeu in de USA laten vermoeden dat mogelijk betrokken was bij IranContra in België, begin 80s, waarbij ook Israel betrokken was. Opnieuw een link naar Iran-Contra.

15

Re: Martial Lekeu

Voor wat betreft de 'infiltratie' van leger, politie, rijkswacht, ... door 'anti-links': volgens mij mag men hier de invloed van de ideologische concepten niet onderschatten. In Frankrijk in de jaren 50-60 werden de volgende doctrines officieel onderwezen aan de Militaire Scholen, Officiersscholen

  • De commies willen de wereld veroveren ook via  subversieve acties in het westen (het concept van de 'interne vijand', dat leidde naar de 'counter-insurgency' ops, ook in het binnenland, naar de 'National Security' paranoia en nu dus in de USA naar de Homeland Security, ...).

  • klassieke militaire tactieken werken niet tegen 'interne vijand', wel 'counter-insurgency', met andere woorden de 'Franse Doctrine', inclusief willekeurige zuiveringen en folteringen (prototype: Bataille d'Alger 1957 tegen de ondergedoken rebellen vh FLN).

  • De democratie is niet geschikt om de interne vijand aan te pakken, en dus.

  • De democratie is een eerste fase in de onvermijdelijke machtsovername van de commies.

  • Enkel het leger en de ordediensten  kunnen deze interne vijand met succes bestrijden.

  • Het leger moet zich dus veel meer in de politiek inmengen.

  • Er moeten gecoördineerde acties volgen op alle terreinen, dus...

  • Gecentraliseerde bevelvoering door  één  'sterke man' van het type Franco of Salazar, bijvoorbeeld.

Dit was officiële, verplichte leerstof voor de jonge militaire elite! Het Vaticaan steunde deze standpunten, in Frankrijk en ook elders bv. Latijns Amerika. Dit standpunt werd gedeeld door de Cercle Pinay/Violet, Opus Dei, WACL...en natuurlijk door de sponsor USA.

Deze toen 'gangbare' anti-democratische denkbeelden waren ook in België in de jaren 70-80 terug te vinden. Wie overtuigd anti-links was, was dus volgens deze logica vaak ook anti-democratisch en soms rechts of extreem-rechts en/of katholiek en/of fascistisch... Beweren dat leger, politie, staatsveiligheid en rijkswacht geïnfiltreerd waren door 'extreem-rechts' is volgens mij een te simplistische voorstelling, die mogelijk leidt tot het verwaarlozen van enkele denkpistes.

Re: Martial Lekeu

Is er ergens link tussen Buslik en Lekeu, buiten het feit dat ze naar Florida zijn gevlucht?

17

Re: Martial Lekeu

Tampert wrote:

is er ergens link tussen Buslik en Lekeu, buiten het feit dat ze naar Florida zijn gevlucht?

De NSA/CIA misschien?

18 (edited by dim 05-09-2010 00:13)

Re: Martial Lekeu

Vertel dan eens hoe de overval in Temse werd voorbereid en uitgevoerd.

Lekeu: "Eh... Er komt namelijk een film over de Bende van Nijvel. Ik heb het idee van de Bende van Nijvel in Hollywood verkocht. Ik heb er de laatste vijf maanden keihard aan gewerkt. Alles wat ik weet over Temse zal in die film verwerkt worden. Dus u begrijpt dat ik er nu niet over kan praten, ook omdat de zaak nog helemaal in handen zit van Mary Trotter, mijn advocate hier in Long Wood, en nog niet helemaal is afgerond. Ik mag op dit moment zelfs nog niet zeggen welke maatschappij het idee heeft gekocht. Over twee maanden wordt de hele affaire officieel bekend gemaakt. Het gaat hier om veel geld. Ik heb nu al meer dan honderdduizend dollar voorschot geïncasseerd. Er zullen er nog veel volgen. Als alles rond is, kom ik terug naar België. Ken je die rijkswachter die op 17 september 1983 op de parking van de Colruyt van Nijvel door de Bende is neergeschoten?"

Ik ken zijn naam: Marcel Morue.
Lekeu: "Hij heeft een weduwe achtergelaten. Ik wil die vrouw geld geven. Ik ben van plan de slachtoffers een deel van de opbrengst van de film aan te bieden. En denk nu vooral niet dat dat heeft te maken met een schuldgevoel of zo. Ik wil gewoon iets voor die mensen doen."

Wordt het een actiefilm?
Lekeu: "Er zal veel actie in zitten, maar ook een serieuze plot, een goeie intrige."

Daders » Martial Lekeu

Iemand een idee over welke film het zou kunnen gaan? Uit welk jaar is dit interview?

Re: Martial Lekeu

Oh Lord, een film. Dat maakt de hele complot-sprookjestheorie nog aannemelijker. Laat de hele meute maar als gehypnotiseerd naar het grote scherm gapen. Want de waarheid zal ongetwijfeld te vinden zijn in een actiefilm. roll

En wat die weduwe betreft: hopelijk neemt ze dat geld niet aan. Weigeren, die boel!

20

Re: Martial Lekeu

Ja maar, is die film er ooit gekomen? En waarom heeft er niemand melding van gemaakt? Of werd het plan afgevoerd?