31

Re: Maubeuge: 14 Augustus

zappa wrote:

het gaat me niet om het feit dat ze reeds van in het begin schieten op alles wat beweegt. (zoals de profielopstellers al stellen : een psychopaat die er op uit is om te moorden en steeds een stapje verder gaat.

Het gaat mij over de informatie die ze blijkbaar op 1 of andere manier kregen.

Informatie? Over de pralinen in een winkel in Maubeuge? wink De geluidsdempers van Dekaise en de kogelvrije vesten van Temse: akkoord, daar lijkt een tipgever waarschijnlijk. Maar Maubeuge kan even goed een inbraak à la Lot zijn. Inbrekers die worden betrapt en op de politie beginnen schieten om niet gepakt te worden.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Maar dan wel geen gewone boeven, want onder hen is het not done om de flikken onder vuur te nemen.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Luckyone, wanneer je een overval doet en je wordt betrapt kan je dat op 2 manieren oplossen.

  • Politie komt ter plaatse, roept wat,en je geeft je over.

  • Politie komt ter plaatse, en heeft zelf geen tijd om te roepen door de gangster die zich niet wil laten klissen.

Je hebt ook nog een andere soort,die er alles aan doen om de politie uit te dagen. Deze gangsters zijn de gevaarlijkste en ze zullen er alles aan doen om niet levend in de handen van de vijand (politie)te vallen.

Kijk maar is naar de film (waargebeurde feiten) in the line of duty the F.B.I.murders. 2 ex-Vietnam veteranen die zich niet kunnen aanpassen aan het gewone leven, en dan maar beginnen met overvallen. Deze plegen ze bijna altijd op een identieke datum, waardoor het F.B.I. een hinderlaag legt. De beelden van de hinderlaag worden nog steeds door het FBI gebruikt om aan leerlingen te tonen tot wat iemand in staat is om toch niet in de cel te moeten.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Bedankt voor de info!

35

Re: Maubeuge: 14 Augustus

LuckyOne wrote:

Maar dan wel geen gewone boeven, want onder hen is het not done om de flikken onder vuur te nemen.

Hangt er van af wat je met 'gewone boeven' bedoelt. In Lot ging het ook om gangsters die agenten neerschoten. Die waren wel 'gewone boeven' in die zin dat ze geen politieke motieven hadden. Maar het waren tegelijk geen 'gewone boeven' in die zin dat ze veel gewelddadiger dan gewone boeven waren.

36

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Bestaat dat eigenlijk wel : gewone boeven? Iedere gangster of bende heeft zijn eigen manier van werken : sommige willen snel rijk worden met een minimum aan geweld en andere denken dat op alles schieten wat beweegt een goede tactiek is. Misschien was de Bende wel fan van de tweede optie. Misschien hadden ze inderdaad geen politieke motieven en waren ze gewoon uit op een gemakkelijke buit en maakte het niet uit of er nu politiemannen werden beschoten of niet (de zogenaamde Deprêtre-theorie). De gebeurtenissen in Lot leren ons dat zo'n boeven ook gewoon bestaan, maar Lot leert ons ook dat deze meestal snel gearresteerd worden.

Tot zover mijn eerste bedenking, nu mijn tweede opmerking. Het jaar 1982 leert ons dat er eigenlijk maar één heel belangrijk feit werd gepleegd, namelijk de diefstal van wapens in Waver. Het motief van deze overval is duidelijk : wapens (prototypes) stelen. In Maubeuge is het motief niet zo duidelijk. Beschieten "boeven" politiemannen voor wat drank en thee? En waarom kiezen die boeven net een kruidenier die vlak bij een politiekantoor ligt? En wie belde de politie? Waarom in Frankrijk en niet Brabant?

Er zijn zoveel vragen bij deze overval dat je het gevoel krijgt dat er iets niet klopt. Daarom dat velen dan ook denken dat Maubeuge een soort van testcase is. Maar een testcase waarvoor? Om de grensbewaking of de Franse politie te testen? Lijkt me niet zo logisch als je weet dat er maar één feit in Frankrijk werd gepleegd. Zou Maubeuge niet gewoon een oefening zijn voor de overval in Waver? In Maubeuge stelen ze wat thee en wijn om iets meer dan een maand later met oorlogswapens aan de haal te gaan. Logisch? Helemaal niet.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Ben wrote:

Er zijn zoveel vragen bij deze overval dat je het gevoel krijgt dat er iets niet klopt. Daarom dat velen dan ook denken dat Maubeuge een soort van testcase is. Maar een testcase waarvoor? Om de grensbewaking of de Franse politie te testen? Lijkt me niet zo logisch als je weet dat er maar één feit in Frankrijk werd gepleegd. Zou Maubeuge niet gewoon een oefening zijn voor de overval in Waver? In Maubeuge stelen ze wat thee en wijn om iets meer dan een maand later met oorlogswapens aan de haal te gaan. Logisch? Helemaal niet.

Alhoewel ik dit kan volgen zijn er toch veel verschillen tussen Wavre en Maubeuge. Klaarlichte dag vs diep in de nacht, een èènrichtingsstraat vs een plein, Frankrijk vs Belgie. Ook zou er dan anderhalve maand tussen de "testcase" en de "uitvoering" zijn, wat mij lang lijkt. Overeenkomsten zijn de ligging in het centrum en een politiebureau binnen erg korte afstand. Ook kunnen de Santana en het wapen dat de Kal 7.65 munitie afschoot evt "getest" zijn.

Wat een beetje onderbelicht is in het hele Maubeuge-verhaal is dat er wel degelijk een behoorlijke winst is gemaakt met/door de overval. Nu werden er waarschijnlijk in Frankrijk wel vaker misdaden gepleegd en dan zou er logischerwijze wel vaker een Frans politiepistool hebben geweigerd af te vuren maar het is, naar ik begrijp, uitgèrèkènd dit incident(!) van de tot dan toe compleet onbekende bende die ervoor heeft gezorgd dat het Franse politieapparaat een nieuwe wapenuitrusting kreeg.... Een miljoenenorder !!

Verder terug in dit forumonderwerp stelt men weleens dat de bende hier nog lichtbewapend is met enkel kal 7.65 uit (veronderstelt) 2 FN-pistolen. Echter de bende beschikte over het dubbelloops jachtgeweer gestolen te Dinant en vermoedelijk ook over het enkelloops jachtgeweer dat later in Wavre werd gebruikt. Het kan zijn dat er te Maubeuge niet mee werd geschoten, dat er wel mee werd geschoten maar geen hulzen/inslagen gevonden werden of het kan zijn dat de Franse variant van Depretre òòk graag tegen hulzen aan schopte. Dat de bende enkel met pistolen was gewapend omdat daar de hulzen/kogels wèl van zijn teruggevonden is niet sluitend.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Misschien moeten we Maubeuge linken aan de theorie van Vos over de Noord-Franse identiteit van de bende. Ik bedoel het volgende : de gangsters zijn inderdaad Fransen uit de grensstreek. Misschien hadden ze de keuze tussen overvallen in Frankrijk en België en kozen (na testcase Maubeuge) om de een of andere reden niet voor Frankrijk als locatie voor hun activiteiten. Na een testcase in België beviel het hen hier gewoon beter.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Toch vreemd dat sommigen vrij goed Nederlands konden praten. Lijkt mij zelfs onwaarschijnlijk voor Fransen uit de grensstreek.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Boemerang wrote:

Wat een beetje onderbelicht is in het hele Maubeuge-verhaal is dat er wel degelijk een behoorlijke winst is gemaakt met/door de overval. Nu werden er waarschijnlijk in Frankrijk wel vaker misdaden gepleegd en dan zou er logischerwijze wel vaker een Frans politiepistool hebben geweigerd af te vuren maar het is, naar ik begrijp, uitgèrèkènd dit incident(!) van de tot dan toe compleet onbekende bende die ervoor heeft gezorgd dat het Franse politieapparaat een nieuwe wapenuitrusting kreeg.... Een miljoenenorder !!

Ik zou hier graag wat meer over willen weten. Als dit waar zou zijn,vind ik het erg verdacht. Dan zou dus kennelijk de wapen industrie mede verdachten zijn. Naar welke firma is die miljoenenorder gegaan? Ten tweede wordt in het verhaal op deze website gerept over dat de inbrekers betrapt werden terwijl ze aan het inladen waren. Ik vind dit een heel belangrijk punt. Waren ze aan het inladen, maar stonden eigenlijk op scherp om gelijk te schieten? De valstrik.

Of stonden ze echt in te laden en werden ze 'tot hun grote verrassing' betrapt. En in de chaos die ontstond besloten ze pas te schieten. De agent in kwestie heeft het overleefd. Zijn getuigenis kan ons misschien dit raadsel doen oplossen. Verdachte zaken in Maubeuge zijn:

  • het niet nader verklaarbare telefoontje;

  • 2 van de 3 dienstpistolen die weigerden;

  • een glazen deur die ingeslagen wordt, alle aandacht trekkend.