1

Topic: Johnny Mottry

Begin de jaren '80 zijn twee agenten van de politie Zellik vermoord in het Laarbeek bos dit tijdens een interventie. Dit waren Luc de Lauw en De Rijck als ik mij nog goed herinner. Over die moord zijn in de pers bij mijn weten nog nooit verbanden gelegd met de Bende. Nochtans waren 'de bendeleden' goed vertrouwd met dergelijke plaatsen (ondermeer met het bos van La Houssière, ...). Het Laarbeek bos is niet zo ver van de Jules Lahayestraat te Jette alwaar Bouhouche toen woonde. Kan iemand daar iets meer over meedelen?

2

Re: Johnny Mottry

Weet je dat er een link kan zijn met de bende of niet? Want niet elk feit in de jaren '80 is daarom niet aan de bende verbonden. Waarschijnlijk zitten er tussen de 23 feiten die aan de bende van nijvel word toegeschreven feiten tussen die niet door de bende zijn gepleegd en zijn er feiten die ook door bende zijn gepleegd maar waar men geen weet van heeft. Onder andere misschien die moorden op die 2 agenten die je aangeeft, maar is er een verband?

Re: Johnny Mottry

Dit artikel gaat over agenten die destijds in het Hallerbos onder vuur genomen zijn (artikel n.a.v. moord op politieagente te Lot):

"Die oude schietpartij in het Hallerbos komt terug"

Oud-politiecommissaris Norbert Nowé: Tussen de menigte gisteren op de hoek van de Zennestraat en de Beerselstraat in Lot, stond gisteren ook weggedoken in een regenjas Norbert Nowé, oud-politiecommissaris van Beersel die enkele jaren geleden met pensioen ging. "Ik heb echt met ze te doen. Zoiets wil niemand meemaken", aldus Norbert Nowé.

"Terwijl ik hier stond voor de hulde, kon ik die beelden van vroeger maar niet uit mijn hoofd jagen toen één patrouille van de politie van Beersel ooit onder vuur werd genomen in het Hallerbos. Het was begin de jaren tachtig in de periode van de Bende van Nijvel."

"Een politiepatrouille wilde toen een verdacht voertuig controleren in het bos toen ook plots het vuur werd geopend met een riotgun. Onze mensen konden gelukkig achter de combi wegduiken. Maar het gevoel dat je mensen iets kan overkomen, dat is echt vreselijk."

Bron: Het Nieuwsblad

4

Re: Johnny Mottry

Was dat niet een misdaad van de beruchte Lada Bende? Meer informatie vind je daarover binnekort op de website.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Johnny Mottry

In de weekendkrant van de Gazet van Antwerpen stond - naar aanleiding van de schietpartij in Lot - een kleine bijdrage over de Lada-bende. Hieronder kan u het volledige artikel lezen. Meer informatie over de Lada-bende zal binnekort op de website verschijnen.

Gazet van Antwerpen | 8 December 2007

De schietpartij van dinsdagochtend  (4/12/07, nvdr), waarbij inspecteur Kitty Van Nieuwenhuysen stierf en Peter Vanstallen zwaargewond raakte, was niet het eerste schietincident waarbij agenten van het korps van Beersel betrokken waren. Ook hoofdinspecteur Geert Bartholomé zag jaren geleden de dood in de ogen toen hij samen met een collega onder vuur werd genomen door een lid van de beruchte Lada-bende. Dezelfde verdachten, zo bleek later, hadden drie maanden eerder in Asse al twee agenten neergeschoten. Topgangster Johnny Mottry pleegde kort nadat hij die feiten had bekend, zelfmoord in een Franse cel.

Daders » Johnny Mottry

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Johnny Mottry

Ik wil hier wel bijvoegen dat de dubbele moord in het Laarbeekbos niet aan de Lada-bende kan worden toegeschreven.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

7 (edited by Hamer 23-02-2008 16:53)

Re: Johnny Mottry

Ik wil even terugkomen op Johnny Mottry, is het effectief bewezen dat hij Luc De Lauw en zijn collega heeft neergeschoten of waren er nog anderen bij betrokken zoals ik afleid uit het artikel? Is de zaak van de Pontbeeklaan al gesloten of wordt het nog altijd onderzocht naar enig aanwijzing naar de medeplichtigen?

8

Re: Johnny Mottry

Hamer wrote:

is het effectief bewezen dat hij Luc De Lauw en zijn collega heeft neergeschoten of waren er nog anderen bij betrokken zoals ik afleid uit het artikel?

Als ik tekst nog eens nalees, is het volgens mij niet bewezen dat Johnny Mottry de moordenaar was: Na zijn arrestatie in Frankrijk biechtte Johnny Mottry op dat hij het brein achter de Lada-bende was. Hij gaf ook een moord op een politieman toe.

De Belgische politie plande een rogatoire commissie naar Metz om Mottry over de in ons land gepleegde feiten te ondervragen. Maar zover is het nooit gekomen. Mottry verhing zich op 8 juli 1991 in zijn cel. De andere bendeleden werden nooit geklist.

Hij bekent het, maar er zijn geen harde bewijzen. En zoals je kan lezen heeft de Belgische justitie hem nooit kunnen ondervragen. Hij heeft zich namelijk opgehangen in zijn cel (die ook al).

Hamer wrote:

Is de zaak van de pontbeeklaan al gesloten of wordt het nog altijd onderzocht naar enig aanwijzing naar de medeplichtigen?

Geen idee, er is nooit iemand voor veroordeeld dus vermoed ik dat de zaak nog open is, al zullen grote onderzoeksdaden wel niet meer plaatsvinden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9

Re: Johnny Mottry

Ok, daarmee zijn mijn vragen wel beantwoord waarvoor dank.

10

Re: Johnny Mottry

Dit vond ik nog terug:

Na 20 jaar vrijgepleit van roofmoord

Claudine Rousseau eist 100.000 euro schadevergoeding van staat. Bijna 20 jaar nadat zij als (mede)dader in verdenking werd gesteld voor twee roofmoorden en een moordpoging in het Brusselse, is Claudine Rousseau (38) officieel buiten vervolging gesteld. 'De herinnering aan mijn kinderen, die mij in de gevangenis moesten komen bezoeken, blijft voor altijd een open wonde', zegt zij. Claudine gaat van de Belgische staat 100.000 euro schadevergoeding eisen.

Daders » Johnny Mottry