Re: Maubeuge: 14 Augustus

noorderling wrote:

2 van de 3 dienstpistolen die weigerden

Dan zou ik toch graag weten om welke pistolen het hier ging. Een pistool kan al is haperen maar het volstaat om even op de lader te kloppen en dan de stukken naar achter (clack-rack drill). Hapering zou dan moeten opgelost zijn.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

HeaDHuNTeR wrote:

Toch vreemd dat sommigen vrij goed Nederlands konden praten. Lijkt mij zelfs onwaarschijnlijk voor Fransen uit de grensstreek.

Inderdaad! Maar in Noord-Frankrijk bevinden zich nog nazaten van de zogenaamde "Fransmans", Oost-en West-Vlaamse seizoensarbeiders die tot de jaren 1970 in de Franse suikerfabricage gingen werken. De helft van mijn mannelijke familieleden deed dat. Een aantal van hen verloor hun hart aan een Francaise en bleven er. Hun kinderen werden vaak nog tweetalig opgevoed. Gewoon een bedenking. smile

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Als ik met mijn Nederlandse handicap probeer al Googelende uit te vinden wat voor wapens die Fransen droegen in '82 en (veel interessanter) wat ze na Maubeuge kregen, dan kom ik niet ver. Een op z'n Frans Googelend persoon zal vast meer weten uit te vinden. Ik meen mij te kunnen herinneren dat ergens op dit immense Forum enkele van de "wapenexperts" dit bespraken, ik kan het natuurlijk nergens meer terugvinden. (HerrFlick?) Of was het toch in een verstopt hoekje van de site waar ik hierover iets had gelezen?

44

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Frankrijk heeft zijn eigen wapenproductie, geconcentreerd rond de stad Saint Etienne. Na WO II werden de Franse ordediensten (police municipale, police nationale en de CRS (Compagnie Republicaine de Securité)) met nieuwe handvuurwapens uitgerust. Dit herhaalde zich in de beginjaren '60 toen Frankrijk geconfronteerd werd met de bomaanslagen en opstanden als gevolg van de Algerijnse onafhankelijkheid en de strijd die er in Algerije aan vooraf ging.

Normaal dus dat deze cyclus van vernieuwing zich opnieuw voordeed begin jaren '80. De overval op een winkeltje in Maubeuge en het haperen van enkele politiewapens zal hieraan niet ten gronde liggen. Het was een normale evolutie.

45 (edited by Boemerang 24-09-2010 02:01)

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Dank je LEO , deze uitleg komt ook overeen met deze zin uit het Maubeuge-artikel:

"De politiesyndicaten wachtten het einde van het weekend van 15 augustus niet af om de verouderde bewapening van de politie van Maubeuge aan te klagen."

Uit de zin schijnt mij ook dat er toch wel wat pressie nodig was om het toch eens zover te krijgen die "ouwe rommel"  eindelijk eens te vervangen. Ook is het zo dat als je wapenhandel/fabriek  zegt, en al helemaal die in handen van een staat zelf, dat je in een zucht het woord geheime dienst kunt uitspreken. Het blijft dus interessant om te weten of er "strubbelingen" waren rondom de vernieuwing, of er een lobby was voor een ander type (duurder) wapen of voor een ander merk en wat men uiteindelijk gekregen heeft.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

In Maubeuge komen zowel de gendarmerie als de gangsters er goed vanaf. Zou het niet kunnen dat de gangsters zich niet meer waagden in Frankrijk door de iets betere tactiek van de Franse gendarmes. Twee agenten gaan langs de square Lafayette, de derde neemt Rue Albert I. Deze laatste ontdekt de wagen van de inbrekers. De wagen staat voor de ingang van het magazijn, een dubbele van ruiten voorziene deur. Dit doen ze om de gangsters te omsingelen,en zo geen kans te geven om te ontsnappen. Dit laat ook vermoeden dat de agenten toch wel een betere tactiek gebruiken dan de agenten in België (deze rijden in vele gevallen tot het huis waar de inbraak bezig is). Met die blauwe lampen die gans de buurt verlichten is het niet moeilijk om de agenten in een hinderlaag te laten lopen. Als je dan ook nog de sirène gebruikt is het hek al helemaal van de dam.

Als je deze gangsters dan betrapt en je moet je wapen nog trekken ben je meestal tweede in een gevecht tegen gangsters die (waarschijnlijk) aan practical shooting doen en zeker als twee van de wapens beginnen te haperen. Dit lag ook wel een beetje aan het systeem nl. men wil geen cowboys bij de politie want die zouden het imago kunnen schaden. Agenten moeten kunnen praten en zo een eventuele boef inrekenen. Dus komt een wapentraining ook op de tweede plaats wat reeds meerdere ongelukken (schietstand) en doden (door gemotiveerde gangsters²) tot gevolg heeft gehad.

Een hapering is maar een hapering en kan in de meeste gevallen op 1 a 5 seconden worden opgelost waardoor je weer operationeel bent. Om deze tijden te halen moet je trainen en ook haperingen simuleren. Als agenten op een inbraak afgaan moeten ze in hun achterhoofd houden dat er een schietincident kan plaatsvinden. Wie naar zo'n inbraak gaat moet ook weten dat hij/zij niet naar een ongeluk, kruispunt, burenruzie, ed gaat, maar naar een situatie waar het heel snel kan escaleren naar een kritieke situatie.

Je moet niet elke agent gaan trainen tot een commando maar je hebt ze wel nodig om naar zulke situaties (inbraak, home-jacking, car jacking, overval, ontsnapping, ...) te sturen. Elke gemeente zou agenten in hun rangen moeten hebben die over bepaalde capaciteiten beschikken. Toch denk ik dat de bende van nijvel een bende was van vooral rijkswachters die er zowel voordeel (nieuwe wagens, wapens, uitrusting, ...), als plezier (macht, vrouwen, plezier, geld, ...) aan overhielden. Na het oprichten van de ABT zijn de overvallen van de Bende van Nijvel gestopt, wat mij doet vermoeden dat deze overvallen toch wel een duidelijke boodschap hadden. Mensen van het ABT hebben in de jaren 90 prachtig werk geleverd en deze eenheid mogen ze van mijn part terug operationeel maken (ze mogen mij altijd bellen big_smile).

² Uitschot, crapuul, wezens die niemand ontzien om hun eigen hachje te redden. Er bestaat maar 1 oplossing voor zulke wezens, maar die ga ik jullie hier niet uitleggen.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Je analyse is goed, maar de conclusie ben ik het niet mee eens. Als het aan de fantasie van sommigen ligt kan de Bende van Nijvel beter de BvR genoemd worden. Bende van Rijkswachters. Voor wat betreft 1985 zou dit misschien zo kunnen zijn. Voor 1982 en 1983 lijkt mij de bende gewoon uit echte gangsters en criminelen te bestaan. Ze maken dan nl talloze fouten en nemen veel risico's.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Erg opvallend aan Maubeuge is de buit. Champagne! Het moet behoorlijk balen geweest zijn toen de eerste poging om in te breken aan de achterkant mislukte. Ze zijn toen weer in de auto gestapt en naar de voorkant gereden.

De gene die de winkel inging, heeft nog echt zijn best moeten doen om in het donker de champagne te vinden. Dit heeft tijd gekost, en met een man binnen was de bende enigszins kwetsbaar. Zeer vermoedelijk was de Bende nog niet helemaal klaar met winkelen toen de politie al kwam. Dit verklaart ook mede de uitgebreide schietpartij.

Om aan champagne te geraken, hebben ze zeer veel risico's genomen. Met bivakmutsen, wapens en een georganiseerde structuur waren ze wel voorbereid op een confrontatie. Eigenlijk hebben ze die nacht veel te veel risico genomen. Het duurde te lang, en het aan diggelen slaan van de voordeur heeft te veel lawaai gemaakt. Een confrontatie kon bijna niet uitblijven.

Ik kan dat maar op 1 manier verklaren. Ze zouden en moesten champagne hebben. In de oren van menigeen hier op het forum, klinkt deze verklaring wellicht erg simpel. Maar vaak zitten dingen simpel in elkaar. De Bende nam weliswaar veel risico. Maar ze wisten gewoon dat ze beter gewapend waren dan een agent met een dienstpistool. Helemaal gek waren ze dus niet.

Wat precies de bedoeling was met de champagne en voor welk feestje het was bestemd, zullen we waarschijnlijk nooit weten.

49 (edited by Youngmind 21-12-2011 20:25)

Re: Maubeuge: 14 Augustus

noorderling wrote:

Ik zou hier graag wat meer over willen weten. Als dit waar zou zijn,vind ik het erg verdacht. Dan zou dus kennelijk de wapen industrie mede verdachten zijn. Naar welke firma is die miljoenenorder gegaan?

Vanaf 1975 beschikte de Franse politie over Ruger revolvers (USA) en de MR73 van Manurhin (FR), beide .38 en .357 magnum. Vanaf 1982 kwamen de volgende wapens: AMD 5,56 mm (automatisch wapen?) Sig SG543 in 5.56 mm, aanvalswapen:

http://world.guns.ru/userfiles/images/assault/as47/sig_sg543.jpg

Beretta 92 en CZ 75, pistolen in 9 mm. Zie hier » www.policefr.com

Ik ben hier dit forum dus ook al enkele weken aan het volgen en vind het zeer interessant om lezen. Enorm veel toevalligheden, bewijsstukken die precies "achtergelaten" worden. Heel geheimzinnig allemaal. Twee zaken die mij ook opvallen zijn de volgende:

  • De Mossad (en CIA) wordt hier en daar genoemd (met wapenhandel, spionage en dergelijke);

  • Een pistool .38 uit de jaren 80. Als het werkelijk om een pistool gaat en niet om een revolver dan kunnen er niet veel pistolen in aanmerking komen. .38 is namelijk hoofdzakelijk een revolverpatroon, nu nog maar vooral in de jaren 80 en voorgaande.

Een mogelijks pistool  dat er volgens mij dan uitspringt: IMI / Magnum Research Desert Eagle pistol (USA - Israel).

http://3.bp.blogspot.com/_05hBHRNH2MU/TEBZQ--hZ-I/AAAAAAAADPo/CqL_FWUFY8U/s1600/0716+pistol+inspire+DesertEagle+ActionExpress+Wiki.jpg

Er zijn er uiteraard nog maar dat viel mij toch op. Ik kan (en zal) er waarschijnlijk wel naast zitten. Maar indien dit alles (op dit forum) door "gewone" mensen onderzocht, beredeneert en zo verder kan worden, dan moet er bij een groot aantal onderzoekers toch enorme slechte wil en/of angst bestaan om "de waarheid" te willen achterhalen en bloot te leggen. Het is gewoon onvoorstelbaar om dat hier allemaal te lezen, al die namen uit oude nieuwsberichten te zien passeren en te merken dat die allemaal wel ergens een link met elkaar hebben.

Beste mensen, en ik heb nog geen 5de van dit forum gelezen, ONVOORSTELBAAR!

50 (edited by Boemerang 27-12-2011 00:19)

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Dag Youngmind, de "CZ" is een Tsjecho-Slowaaks wapen en de "AMD" is Hongaars. De "Beretta" is Italiaans. De "Sig SG543" is een Zwitsers wapen maar werd (wegens de zeer strenge wapenexport-wetten in Zwitserland) in licentie vervaardigt door het Franse Manurhin.

Het is iets voor een echte expert om te weten hoe het zit met de lobby's van de diverse wapenbedrijven, hun bereidheid tot corruptie en hun eventuele banden met politici, politiediensten of binnen/buitenlandse overheden. Het gaat in ieder geval om deals waar grote bedragen mee gemoeid zijn en veel wapenbedrijven/wapenhandelaren hebben in de loop der tijd bewezen niet terug te schrikken voor dubieuze spelletjes.

Het idee dat een aantal bendefeiten kaderen in de spanningsstrategie en/of herbewapening en hervormingen binnen de gendarmerie is absoluut niet ongegrond. De Bende van Nijvel ging in maar liefst 6 verschillende gevallen een vuurgevecht met de politie/rijkswacht aan. Dat is belachelijk vaak! In België kregen de ordehandhavers een soortgelijke uitrusting als de Bende van Nijvel. Riotguns, Uzi's, kogelvrije vesten en zelfs de Golf GTI. Ter vergelijking... in Nederland liep de politie niet met riotguns, machinegeweren en kogelvrije vesten.

Wat betreft die .38 zou het om een revolver gaan (niet hier in Maubeuge gebruikt overigens). Lange tijd beweerde het gerecht dat het wapen de Ruger.38 van Michel Cocu zou zijn, ballistische testen die het tegendeel aantoonden werden door Depretre verstopt in zijn kluis (daar lag ook al het verstopte Pinon-dossier).

Genoeg leesvoer dus maar goed dat je enthousiast bent. smile