Wie Mendez vermoordde weten we nog steeds niet, noch kennen we het motief. Heb alle mogelijke motieven nog eens doorgelezen en als ik die op de weegschaal leg is er één mogelijk motief dat qua belangen het zwaarste doorweegt voor mij.
Daarnaast zijn er twee vaststaande feIten, één Mendez wist te veel en twee de contacten met Bouhouche. Bouhouche zou op het proces toegegeven hebben dat hij aan een derde persoon gegevens ivm de gewoonten van het gezin zou meegedeeld hebben. Ik schrijf zou aangezien ik het dossier Mendez natuurlijk niet bezit en het bovendien perfect mogelijk is dat Bouhouche zijn eigen rol in deze zaak afzwakt.
Mendez wist in elk geval te veel. Hij hielp bij het opstellen van vervalste 'end user certificates', zeer belangrijk voor de camouflage van wapentrafieken naar oorlogshaarden als Libanon, Angola, Mozambique, Nicaragua en El Salvador, of landen waarvoor een wapenembargo gold, zoals Suriname, Libië, Zuid-Afrika en Iran. Voor Israël en de VS stonden er grote belangen op het spel.
Mendez kopieerde ook gevoelige dossiers van zijn werkgever FN. Men vroeg hem die documenten terug te geven, maar hij weigerde. De moord zou daarop bevolen zijn door de Staatsveiligheid en de Israëlische geheime dienst. (Bouhouche verklaarde hierover dat hij geprobeerd had Mendez over te halen de gestolen documenten van FN terug te geven.)
We spreken hier dus over Belgische (FN), Amerikaanse én belangen voor Israel.
Juan Mendez was een Spaanse Jood, bij de moord op een Jood werd er normaal gezien veel amok gemaakt uit Joodse kringen, hebben we enige reactie daarover gelezen?
Nog merkwaardiger is het feit dat Jean Gol, zelf Jood, onderzoeksrechter Schlicker meteen onder druk zette om "nooit, maar dan ook nooit de moord op Mendez te linken aan de Bende van Nijvel".
En eigenlijk ben ik lang niet alleen met deze hypothese. In "De vuile oorlogszaakjes van België" kunnen we het volgende lezen:
"De moord op Mendez werd nooit opgehelderd. Werd de ingenieur vermoord door geheime diensten? Was hij door zijn kennis van en zijn betrokkenheid bij illegale wapenverkopen op een of andere manier een bedreiging geworden? Mendez had de onvoorzichtige gewoonte gevoelige documenten op zak te hebben. Sommigen zien in Mendez een slachtoffer van de Bende van Nijvel, maar dat werd nooit hard gemaakt door een onderzoek dat – wie zal het verbazen? – niet bepaald een toonbeeld van doortastendheid was."
Bijkomend, tijdens de getuigenis van Mendez' broer Jose Maria wees meester De Baerdemaeker, advocaat van de burgerlijke partij, erop dat Juan Mendez een koffer bezat voor een draagbare computer, waarin gaatjes gemaakt waren om de computer in zijn aktentas te kunnen vastmaken. De bewuste computer verdween bij de diefstal in de woning van Mendez op 15 mei '85.
De advocaat zei dat de draagbare computer die op 6 september '89 bij Bouhouche in beslag genomen gelijkaardige gaatjes vertoonde.