Topic: Televisie: Goedele Nu

'Goedele Nu' dinsdag over de Bende van Nijvel

Op 9 november is het 25 jaar geleden dat de Bende van Nijvel een laatste keer toesloeg in de Delhaize-supermarkt in Aalst. De daders slachtten toen acht mensen af, waaronder de ouders en de zus van David Van de Steen. David zelf raakte zwaargewond, maar overleefde de aanslag. Hij onderging in de loop der jaren al meer dan dertig operaties en is invalide voor het leven.

In 'Niet schieten, dat is mijn papa', dat woensdag in de boekhandel ligt, doet David voor het eerst zijn verhaal: hoe zijn leven begon als dat van een doodgewone jongen in een rustige buurt in Aalst, maar in tien minuten veranderde in een nachtmerrie, als slachtoffer van het grootste misdaadmysterie uit de Belgische geschiedenis.

Superflik Eddy Vos leidt sinds begin 1996 het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Hij is er rotsvast van overtuigd dat hij de Bendeleden kan arresteren voor het Bendedossier in 2015 verjaart en stelt daarom zelfs zijn pensioen uit. Goedele praat uitgebreid met Vos en Van de Steen.

De 51-jarige Marianne Dedessulesmoustier uit Frasnes-les-Avaing bij Doornik bracht op 1 september 2010 een drieling ter wereld. Daarmee werd ze de enige Belgische vijftigplusser ooit met een drieling. Marianne, die al negen kinderen had, onderging een ivf-behandeling. Hiervoor trok ze naar een vruchtbaarheidskliniek in Barcelona. De medische wereld in België reageerde alvast geschokt. In België ligt de maximale leeftijdsgrens voor dergelijke behandeling wettelijk vast op 47 jaar. Goedele ontmoette Marianne en bracht een bezoek aan de neonatalogie-afdeling van het Chwapi-ziekenhuis in Doornik waar haar drie zonen Diego, Enzo en Joris verblijven.

Deze week wordt Goedele bijgestaan door Tom Naegels.

'Goedele Nu', dinsdag 5 oktober om 22.05 uur op vtm.

2

Re: Televisie: Goedele Nu

Gisteren in Goedele had de reus dan opeens wéér maar één wapen, enkel de afgezaagde tweeloop.

Re: Televisie: Goedele Nu

Goedele: Je zegt je been, dus goed mikken deden ze dan niet.
David: Wel euh, ze hadden een afgezaagd wapen en naar 't schijnt zou je daar toch niet zo heel nauwkeurig kunnen mee mikken.
Goedele: En dat is dan je redding geweest?
David: Ik denk dat dat euh, redding ja, geweest is ja.

Zou het kunnen dat de dader niet wilde vuren op David, maar dat het schot gelost werd door een fout van de dader. Stress en vinger op de trekker gaan niet goed samen » YouTube

In het filmpje bij Goedele zie je de dader die een riot gun doorlaad (acteur is waarschijnlijk politieagent want hij houd zijn vinger langs de trekker) en daarna naar David toe stapt even lacht en dan schiet. David spreekt hier ook van een tweeloop en dat is dan weer een fout in de reconstructie.

Re: Televisie: Goedele Nu

Het viel toch wel op dat Vos geen antwoord gaf op de vragen van Goedele.

"Was het Haemers?"
"Euh, Haemers was geen kruimeldief."

Ik vond toch wel dat Vos er precies ongemakkelijk bijzat toen David het verhaal van Haemers vertelde.

"Zijn er bruikbare tips?"
"Een heel deel komen van fantasten, een ander deel zijn van mensen die hun eigen theorie uitleggen (Kuros?). Maar ik kan geen enkele theorie bedenken die in die 25 jaar nog niet werd onderzocht."

Kortom hij zegt niet of er iets bruikbaars bij zit. Of is het niet echt de bedoeling van Jumet om de tips effectief te onderzoeken maar om deze enkel op een stapel in hun boekenkast te zetten en te wachten tot 2015?

Re: Televisie: Goedele Nu

Ik vond dat Vos enorm arrogant overkwam. Hij wou ook niet toegeven dat er vroeger geknoeid was in het dossier, hij wou zijn voorgangers duidelijk niet bekritiseren. Toch heel vreemd als je al zolang met het onderzoek bezig bent en dagelijks geconfronteerd wordt met het geknoei van uw voorgangers. Hij bleef opvallend 'lief' voor hen. Het strafste is dat hij de tipgevers dan weer wel afkraakte door een groot deel als fantasten en mediums af te schilderen, bijzonder motiverend moet ik zeggen voor getuigen die nog twijfelen om hun verhaal te doen.

Re: Televisie: Goedele Nu

Volledig met je eens.

7 (edited by Hestur 07-10-2010 21:41)

Re: Televisie: Goedele Nu

Vos zei dat hij geen commentaar mocht geven, omdat het onderzoek nog loopt (hij mag niets zeggen). Hij zei ook dat hij 650 tips had, zonder wat fantasten en mediums hem vertelden, en dat zoiets ongelooflijk veel is (dus niet dat hij vooral mediums en heksen aan de lijn kreeg smile). En hij zei uitdrukkelijk dat Haemers "toch ook geen kruimeldief" was. Ik kreeg net sterk de indruk dat Vos ook aan Haemers denkt, maar het niet luidop mag zeggen.

Re: Televisie: Goedele Nu

Ik vraag mij toch af wat Vos daar dan eigenlijk zat te doen. Als hij dan toch niks mag zeggen; dat hij dan gewoon thuisblijft in het vervolg.