1,171

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Knullig is hier het juiste woord. De pogingen die werden ondernomen om Beijer, Achten en Vermeersch in de val te lokken doen denken aan Merlina of de Kolderbrigade. Wie weet wat voor fratsen ze nog allemaal hebben uitgehaald die nooit inde openbaarheid zijn gekomen.

Dan moeten we terug naar de basis. De Bende is daar geweest de nacht van 9 november 1985, tenzij:

• de getuige van die nacht onbetrouwbaar is

• de vondst van scheurstroken Legia verpakking een manipulatie is

De Bende is daar opnieuw geweest in 1986 aan de vooravond van de tweede zoektocht, indien we de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek mbt DNA en inkt mogen geloven.

Of De Bende in 1986 een zak heeft toegevoegd aan de reeds in 1985 gedumpte zaken, dan wel zij in 1986 alles heeft gedumpt is niet geweten.

De enige voorzichtige conclusie die we lijken te kunnen trekken is dat de Bende (of mensen hieraan verbonden) getipt waren over de tweede zoektocht.

1,173

Of nog beter, wegkijken van die zaak en alle gelegde dwaalsporen m.a.w niet in diezelfde val trappen ... en blijven trappen. Het levert gegarandeerd niets op.

1,174

Die bewuste nacht waren er twee getuigen. Franck O. (de frituurman) was niet perfect wat geloofwaardigheid betreft. Maar er was een dame die aan de overkant van de zwaaikom woonde en die rechtstreeks zicht had op de zwaaikom. Zij verklaarde substantieel hetzelfde. Die twee samen, gekoppeld aan de materiële elementen op de oever maakt dat ik er niet aan twijfel dat de daders daar toen waren.

Maar ze waren er ook in 1986, niet lang voor de vondst en hebben toen zeer bewust 3 zakken gedropt en die moesten gevonden worden. De inhoud was ook zorgvuldig verdeeld, er moest er toch maar één gemist worden.

1,175

Er zijn drie zakken gedumpt in Ronquières. Volgens mijn huidige theorie zijn er twee zakken in 1985 en één zak in 1986 gedumpt. Volgens mij is die derde zak niet voor de duik maar tijdens de duik gedumpt. Er werden twee zakken op de eerste dag gevonden. De derde zak werd de tweede dag gevonden. Ik ga ervan uit dat iemand in de nacht van 6 op 7 november 1986 een zak met spullen in het kanaal is komen dumpen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

1,176

Als je stelling klopt Ben, dan zou het de zak moeten zijn waarin ook de bebloede 'kraag' van de vest zat die tijdens de zoeking werd gedropt. Want had die een jaar onder water gelegen, men had er geen DNA meer kunnen uithalen.

Als ik me goed herinner waren er 2 'intacte' zakken en één die helemaal gescheurd was en waar mogelijk inhoud verloren was gegaan. Is er een publieke inventaris van wat in welke zak zat?

1,177

In het kader van (de zoekactie en vondst(en)  in de zwaaikom van) Ronquières, zou aan de onderzoeksrechter.een concrete onderzoeksopdracht moeten worden geteven,omdat in die zaak sprake is van gerammel aan diverse kanten.

Ik zou daar in mijn hoedanigheid van advocaat best wel voor willen gaan zitten, maar zonder cliënt ben ik nergens. Ik stel dit ook zo, omdat het kennelijk geen probleem is om.als buitenlandse advocaat op te treden in het Belgische, wijzend naar de Framse advocaat Patrick Ramaël, hoewel ik mij meen te herinneren dat en buitenlandse advocaat voorafgaande aan een rechtszitting door een Belgische advocaat moet worden geïntroduceerd.

1,178

Xenophon wrote:

Is er een publieke inventaris van wat in welke zak zat?

Op pagina 1 van dit topic staat een overzicht per zak, gemaakt door Boemerang. Het is een begin maar ik heb geen idee in hoeverre dit correct is.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

1,179

Ben wrote:

Er zijn drie zakken gedumpt in Ronquières. Volgens mijn huidige theorie zijn er twee zakken in 1985 en één zak in 1986 gedumpt. Volgens mij is die derde zak niet voor de duik maar tijdens de duik gedumpt. Er werden twee zakken op de eerste dag gevonden. De derde zak werd de tweede dag gevonden. Ik ga ervan uit dat iemand in de nacht van 6 op 7 november 1986 een zak met spullen in het kanaal is komen dumpen.

Dat is een zeer interessante theorie Ben! Heb ik in ieder geval nog niet eerder gehoord. Zijn de exacte plekken waar de zakken zijn gevonden bekend? Dit omdat die duikers meestal zeer systematisch zoeken. Dan zou de laatste zak zeer gericht moeten zijn gedropt.

1,180

Foto's zakken » Forum Ook hier foto's bewijsstukken » Onderzoek

Blauwe zak, 3 grijze zakken waarvan er één gescheurd is nadat hij uit het water was. (Maar ik dacht dat die drie zakken in mekaar zaten.) Maar toch ook een kraag in zijn geheel die niet in een zak zat? Elk voorwerp dat er uit gehaald is heeft een aparte nummer en een foto dacht ik. Ik mag hopen dat de stukken die een tweede keer naar het lab gegaan zijn toch én een nummer én een foto hadden.

En dan de (zogezegde) jutten zak. Anderzijds blijft er onduidelijkheid over die eerste zoektocht want diezelfde assistent verklaarde in "Faroek" (2018) ook dat er op 6 november 1986 ’s morgens ook al op dezelfde plek gezocht werd. De vraag daartoe hadden ze gekregen van drie mannen, een Nederlandstalige en twee Franstaligen, die zich verplaatsen in een Renault 4. De duiker haalt een jute zak boven waarop de drie mannen zeiden; "OK. We hebben wat we zochten." De drie mannen verdwijnen met de jute zak en meer dan dat weten we niet. Het was een even vreemde als bevreemdende getuigenis die meer vragen opriep dan antwoorden gaf.