Re: Regenmantel

Op 12 oktober 1983 verscheen een opsporingsbericht in de krant Le Soir over de feiten in Ohain met de volgende melding over de gevonden regenjas:

Sur les lieux des faits, il a été trouvé un imperméable de couleur beige clair de marque Burberrys, fabriqué en Angleterre de taille 46, en coton polyester d’une valeur de 15.000 francs environ. Cet imperméable est de coupe classique et n’a pas été retouché. Il est dépourvu de tirette et de doublure amovible. Il a été vendu après le mois de septembre 1979, et probablement en solde.

Vertaling:

Op de plaats van de feiten werd een lichtbeige regenjas teruggevonden van het merk Burberrys, gefabriceerd in Engeland, maat 46, in polyesterkatoen, ter waarde van 15.000 frank. Deze regenjas heeft een klassieke snit en werd niet bijgewerkt. De jas is verstoken van een rits en van een uitneembare voering. Hij werd verkocht na de maand september 1979, vermoedelijk in solden.

Ik kom hierop even terug omdat dit bewijsstuk weinig aandacht heeft gekregen. In de hypothese dat het geen toevallige mantel is van een klant (deze zou dit waarschijnlijk wel hebben gemeld, ik las elders dat het geen goedkope jas betrof) kunnen we de regenmantel eenzelfde symboliek toe-eigenen als de beruchtere achterbank een paar dagen later. Waarom zouden de daders een jas laten liggen op hun plaats delict? Telkens bots je op de vaststelling dat de daders hun daden handtekenen sinds Ohain (of was het al sinds Nijvel met het overduidelijk tonen van hun Dekaise wapenverzameling?)

Was deze mantel een Bende signatuur? In dat geval moet er een duidelijke link zijn met voorgaande Bende feiten.

Was de beige regenmantel in Ohain de beige regenmantel die in Beersel werd gestolen of heeft Dupont er dat van gemaakt (hij had zich al eerder vergist over de maat)?

Iets in die aard dus. Of was er eerder een verdachte gesignaleerd met dergelijke jas? Als de jas als signatuur diende moet zij reeds als Bende stuk zijn gepercipieerd voor 2 oktober 1983.

Een tweede mogelijkheid is dat de jas een waarschuwing stuurde naar iemand (naast mogelijk de moord op Van Camp). Iemand die eerder met de Bende samen werkte maar na Nijvel zijn staart heeft ingetrokken (Werd iets soortgelijks niet beweerd over de persoon van Van Camp zelve?)

Interessant in deze:

In de nacht van 16 op 17 september 1983 pleegt de Bende van Nijvel een overval op het Colruyt-warenhuis van Nijvel, daarbij vallen drie doden. Die nacht hebben twee mannen gelogeerd in een huis van een vrouw die woonde aan de Avenue du Forum in Laken. Eén van die mannen droeg zo'n Burberry-jas die vol hing met bloed. De vrouw heeft de jas gewassen in haar bad.

Dit is zeer interessant omdat zestien dagen later diezelfde overvallers die de overval pleegde in Ohain, een Burberry hebben achtergelaten.

De man die deze jas droeg, was een zekere V. V. was een Brusselaar, 20 jaar oud, 1m82, drugs-verslaafde. Op 10 november 1983 werd hij dood teruggevonden. Waarschijnlijk een overdosis.

Maar:

Louvaert zou gezegd hebben dat de moord op Van Camp werd gepleegd door Robert Becker en Vincent Louvaert zelf.

Over de maat bestaan ook verschillende versies. Ik lees een kleine maat (46) en elders een maat 52. De grootte van Louvaert is nergens terug te vinden. Heeft Becker zijn kompaan gepiepeld en moedwillig Louvaert's jas gedropt om hem duidelijk te maken dat hij er tot zijn nek bij betrokken is en dat spreken de hellepoort betekent? Een maand later is Louvaert gestorven.

Vincent Louvaert was 1 meter 82 en slank gebouwd.

Een maat 46 voor een Burberry mantel stemde indertijd in principe overeen met een lichaamslengte tussen 168 en 173 cm, borstomtrek rond de 92 cm. Da's dus echt slank gebouwd. Let wel: toen ik nog jong en niet uitgezet was paste ik zelf in een kostuumvest die een UK maat 36 was, wat overeenstemt met een Europese 46. Ik meet 1 meter 83 en toen woog ik ongeveer 70 kilo, misschien iets minder.

Maar niets zegt dat een dader laat staan Louvaert deze droeg. Hoewel in 'Les tueurs fous du Brabant' expliciet gezegd wordt 'abandonné par un des deux agresseurs'.

In datzelfde werk wordt één van de daders van de overval te Ukkel op 25 februari 1983 beschreven door een kleermaker als 'Pour moi, son encolure faisait du 56. Cet homme devait faire de la musculation'. Encolure=halsomtrek. 56 is massief, die zal zeker niet in de Burberry gepast hebben.

14

Uit het onderzoek bleek dat deze jas van niemand van het personeel van het restaurant was. De logische conclusie was dat hij door een van de auteurs vergeten zou zijn...

15

Waarschijnlijk is hij door de daders vergeten op de plaats waar ze het restaurant hebben geobserveerd (aan de achterkant, waar een groot raam is).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Ik heb al vanalles gelezen over die fameuze jas: ze lag op de parking, ze lag achteraan, ze lag aan de ingang....

Blijkbaar was ze ook enigszins 'geprept': o.a. voering verwijderd (onder voorbehoud, heb het maar ergens gelezen maar niet in een pv). In elk geval: ze zal niet gedragen geweest zijn door de 2 daders die gezien werden want die beschrijvingen komen niet overeen.

Bij de feiten van Ukkel wordt ook gesproken over een tenger gebouwde overvaller. Maar dan kijk je op de site van de CBW: 2 vrij gezette en grote daders en een derde die in het voertuig bleef zitten maar waar geen signalement voor genoteerd staat.

Geinig, een regenmantel van het merk Burberry, maar is die die inmiddels door de molen van de de meest gesofisticeerde biologische sporenonderzoeksapparaten gegaan? Zo ja, wat kwam daar uit? We leven in het jaar 2025, dus kom op, althans ik denk dat de volgende quote mede voor rekening van ancien commissaire de police Jean-Pierre Adam behoort te komen:

“Maître Pierrot, ancien avocat au barreau de Charleville-Mézières, a déclaré que Thierry Sliman portait à l'époque une veste Burberry, tandis que la veste Burberry de José Vanden Eynde, probablement assassiné dans la nuit du 22 au 23 décembre 1982, a été volé, tandis qu'après le meurtre de Jacques Van Camp, le 2 octobre 1982, une veste Burberry a été retrouvée abandonnée dans son restaurant 'Au Trois Canards'.”

Ik denk dat er al biologische sporen van minstens 50 onderzoekers op die vest te vinden zullen zijn. Bonne chance. En het was zeker niet de maat van een Sliman. Da's trouwens een piste die ik niet waarschijnlijk vind, maar passons.

De kans dat de Slimans relevant zijn acht ik even groot als het feit dat ze nog even genoten van een vroege oktober zon aan de achterkant van Aux Trois Canards waarna één van hen zijn jas vergat.

Ik krijg de indruk dat door alles afzonderlijk te bekijken het overzicht verloren gaat. Als alleenstaand feit zou je nog kunnen denken dat een stumperd van een inbreker een jas vergeet. Neem de achterbank van Beersel, de ontmantelde Golf bij Mon idée en alle andere bizarre fratsen uit die korte tijdsperiode en je schrijft het niet meer toe aan toeval.

Tot het tegendeel bewezen blijf ik bij de meest eenvoudige sequentie van feiten. Ze doen Temse louter omdat ze die vesten nodig hebben. Ze hebben die vesten nodig omdat ze in Nijvel een massacre verwachtten, hetgeen ook waarheid is geworden. Na Nijvel volgt Ohain omdat Van Camp iets teveel wist en sinds Van Camp sturen ze allerhande signalen en spelletjes uit.

De eerstgenoemde dadergroep is de meest logische en Louvaert was als junk vermoedelijk (extreem) mager. Vijf dagen na Ohain, waar Louvaert hoofdverdachte is, is er in Beersel opnieuw sprake van een extreem magere dader. Het betreft de man met de moedervlek in de nek. Had Louvaert toevallig dergelijke vlek? Misschien ver gezocht, vlekken kunnen het gevolg zijn van overmatig druggebruik. Was Louvaert liefhebber van dure jassen? Gezien zijn vroegtijdig overlijden zijn er misschien zaken over en rond Louvaert onbekend gebleven die tot een doorbraak hadden kunnen leiden.

20

Spectator Of Life wrote:

Als alleenstaand feit zou je nog kunnen denken dat een stumperd van een inbreker een jas vergeet.

Welke andere reden zou er kunnen zijn voor de gevonden jas? Welke boodschap zou er achter kunnen zitten? En waarom zou er per sé een geheime boodschap achter moeten zitten?

Meestal is de meest simpele uitleg ook de juiste uitleg. Het was die dag gemiddeld 16 graden met een maximum van 19 graden. Dus misschien had de man zich te warm gekleed, zijn jas uitgedaan en er dan niet meer aan gedacht om het terug mee te pakken.

Xenophon wrote:

Ik heb al vanalles gelezen over die fameuze jas: ze lag op de parking, ze lag achteraan, ze lag aan de ingang....

Hij lag wel degelijk aan de achterkant van het restaurant.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube