1

Topic: Oppuurs: 13 November 1985

Op het Franse forum zag ik volgende tekst staan. Het gaat om een gebeurtenis in Oppuurs op 13 november 1985. Oppuurs is een dorp tussen Dendermonde en Boom » Google Maps

Een groep mannen werd opgemerkt in een duivenlokaal in Oppuurs op 13 november 1985. Zij waren iets aan het drinken en ze speelden bingo. Ze gedroegen zich volgens de andere klanten verdacht. Bij het groepje mannen zat een grote man die Frans sprak. De mannen gedroegen zich zo verdacht dat men de politie ging waarschuwen. Maar op het moment dat de eigenaar naar de telefoon ging om de politie te bellen, vertrokken de mannen overhaast met een BMW.

Er wordt verder niet gemeld uit hoeveel personen de groep bestond, hoe laat het was en welke kleur de wagen had.

Bron » tueriesdubrabant.com

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Oppuurs: 13 November 1985

Bedoel je met bingo dat spel waarbij er getallen worden weggestreept. Ik zie dat de Bende van Nijvel niet doen!

3

Re: Oppuurs: 13 November 1985

Misschien dat de andere mensen daar hun zo verdacht vonden net omdat ze bingo speelden!

4

Re: Oppuurs: 13 November 1985

Ik zou niet onmiddellijk denken dat het onmogelijk is, maar de kans dat het de Bende was lijkt me inderdaad klein. Ik heb nu eens gevraagd hoe hij aan deze informatie komt (krant, was hij er zelf bij, ...).

Misschien komt er nog iets interessant uit, de Bende wilt zich ten slotte af en toe ook eens amuseren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Oppuurs: 13 November 1985

Iemand op het forum toevallig kennissen in het Bingo-milieu? wink

6 (edited by Rava 01-06-2010 10:36)

Re: Oppuurs: 13 November 1985

Bingo is een gokkast (lijkt op flipperkast) waarbij je met 5 ballen op 2 (vroeger, vooral populair in jaren 80) of op 6 kaarten (nu nog in geavanceerde vorm in omloop) bepaalde combinaties moest spelen. Tot midden jaren 90 werd er voor relatief hoge bedragen gespeeld, wat de overheid ertoe aanzette om een rem te zetten op deze cafévorm van gokken, de taksen voor de cafés verhoogde en een maximuminzet per spel bepaalde. Het is dus waarschijnlijk deze vorm van bingo dat deze mannen speelde en niet de 'trek een nummer uit een zakje en win een kip' versie

» www.flippers.be

7

Re: Oppuurs: 13 November 1985

Al net iets meer informatie: De lange man had een baard en ze rijden met een BMW 5 met een groene tint. Maar ik heb nog geen antwoord gekregen op de vraag hoe ze aan deze informatie komen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8

Re: Oppuurs: 13 November 1985

Een caféhouder uit het plaatsje Oppuurs meent de vier leden van de 'Bende van Nijvel' vorige week in zijn gelegenheid te drinken hebben gehad. Woensdagavond kwam het viertal binnen en gedroeg zich nogal vreemd. De caféhouder liet in de keuken iemand de politie bellen, maar de mannen aan de tap merkten dat aan het tikken van de bar-telefoon.

Zij rekenden daarop snel af en verdwenen per auto. Het duurde even voor de politie kwam (op het bureau stond de telefoonbeantwoorder aan), maar diverse café-klanten wezen vervolgens een van de vier mannen met stelligheid aan als de 'reus' van de Bende van Nijvel van wie sinds vorige week portretten in omloop zijn.

Bron: Leeuwarder Courant | 19 november 1985

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9

Re: Oppuurs: 13 November 1985

We dwalen af hé zeg. Ik ging ooit een pint drinken in een voor mij onbekende dorpskroeg omdat het op mijn reisweg lag. In gezelschap van mijn beide zonen. Pintje drinken, sigaretje roken en wat keuvelen onder mekaar. Men kende ons daar niet, okay.

Maar je kon zo in de ogen van de andere vaste kroegbezoekers de vragen in hun ogen lezen. Wie zijn dit nu weer? Ze staan te fluisteren onder mekaar. Ze rijden met een BMW. Aan hun schouderophalen kon je uitmaken dat ze met ons geen richting uit konden. We zijn er dan ook zo spoedig mogelijk vertrokken want het wantrouwen sloeg ons zo tegen. Moest er toevallig een overval gebeurt zijn in de omgeving waren we zeker de daders.

Een beetje relativeren mag ook hoor. Zo niet zijn er tienduizenden leden van de Bende van Nijvel.

10

Re: Oppuurs: 13 November 1985

Je hebt ergens een punt Leo. Maar als men de politie al belt op basis van vreemd gedrag, dan is dat misschien ook niet zonder reden.