Re: Waver: 30 September 1982
En als ze op dezelfde dag weten dat Romeyer gaat getuigen, is dat dan ook toeval?
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → 1982 → Waver: 30 September 1982
En als ze op dezelfde dag weten dat Romeyer gaat getuigen, is dat dan ook toeval?
Nog een toeval?
Een belangrijk argument is dat ze een overval plegen terwijl er klanten aanwezig zijn. Ze hadden ook een moment kunnen kiezen dat er niemand aanwezig was.
Inderdaad, of een andere dag, wanneer het geen marktdag was in Waver (en dus rustiger). Ze hadden ook een andere - veiligere route - kunnen nemen. Eentje waar ze niet de kans hadden om voor een gesloten overweg te staan.
Ze waren zo slecht voorbereid dat ze door de enige plek reden waar geen wegversperring was opgeworpen: de Groenendaalbrug.
Waar stonden er dan overal wegversperringen na de overval in Waver?
Romeyer was lid van een Waverse schietclub. Het is dus perfect mogelijk dat één van de daders hem herkend heeft van in die schietclub. Gezien Romeyer een bekend persoon was, zal het misschien gemakkelijker zijn om hem te herkennen.
Nogmaals, het is niet omdat je iets niet kan verklaren, dat dit onmiddellijk een aanwijzing is voor een complot.
le passage à niveau de Wavre,ne posait aucun souci ... en effet, si fermé, et bien souvent un train de marchandises à l'arrêt en gare de Wavre, vu le nombre de wagons, le passage reste fermé de longues minutes, entre 3 et 5'. Mais ou est le souci? 50m avant le passage on tourne à gauche, on fait 150m on passe sur le "pont des amours" qui surplombe les voies de chemin de fer, on tourne à nouveau à droite et on se retrouve au même endroit mais de l'autre côté du passage à niveau (bien connu des riverains)
Zo simpel was het nu ook weer niet. Als die overgang gesloten is, is het heel makkelijk om je vast te rijden op de Chée de Bruxelles (N4). De straat waar Dekaise toen zat: één wagen die de boel verspert en ze zaten vast.
Eventjes een andere wagen carjacken, een ommetje rijden ... alles is mogelijk maar alles kost tijd. Tijdverlies dat makkelijk fataal had kunnen worden. De BOB zat vlakbij. Voor hetzelfde geld stond de volgende dag in de krant 'trois tueurs abattus par la gendarmerie'.
Tenslotte: de wapens die ze gestolen hebben, het grootste deel ervan was rommel (al die single action revolvers, een gedemilitariseerde Schmeisser...). Er stonden in die winkel toen véél performantere zaken, ze hebben maar wat meegegrabbeld. Eén van de meest kwalitaiteve wapens was nog de revolver van Dekaise zelf. Die heeft ook nog een heleboel slachtoffers veroorzaakt daarna, helaas.
Ik krijg niet het beeld van zeer performante professionals. Er is maar één zaak die dat weerlegt en dat is uiteraard dat ze er allemaal mee weggekomen zijn.
Ze leken geen grote wapenkenners, geen geweldige schutters en van auto's hadden ze ook geen kaas gegeten. Reden te meer om te denken dat ze impliciete/expliciete bescherming konden genieten, ik kan me anders niet voorstellen dat we vandaag nog over deze mysterieuze bende zouden praten.
De beschrijvingen van de daders zijn eerder een tegenvaller, niet meteen reusachtige forse gasten zoals bij een aantal andere feiten uit die periode.
Die verwijfde dader is iets wat ook in Aalst ter sprake komt. Ik vind dat wel een opvallende beschrijving voor een korte getuigen schets. Het kan ook een geval zijn geweest waarbij informatie van feit A wordt gekopieerd naar feit B.
Bescherming, het hangt ervan af hoe je dat definieert. M.i. was het niet iets institutioneels maar zaten er 'little helpers' als criminelen bij de rijkswacht en de politie. M.i. is het op een punt gekomen dat die het zich niet konden veroorloven dat de daders gepakt werden.
Ik denk ook niet dat het steeds dezelfde groep van 3 was die alle feiten pleegden. 'Dekaise' was volgens mij atypisch in de zin dat het - denk ik - een 'scharnierfeit' was waar diverse criminelen uit verschillende 'cirkels' samenkwamen.
Het feit dat ze nooit gepakt zijn, lijkt mij eerder het gevolg van een samenloop van omstandigheden op een ongelukkig moment in de geschiedenis, die dit mogelijk maakte - althans, volgens mijn bescheiden mening/conclusie.
In de eerste plaats was er sprake van een tekort aan bepaalde middelen, of bestonden bepaalde middelen simpelweg nog niet. Zo stond bijvoorbeeld DNA-onderzoek nog in de kinderschoenen. Ook de bewapening, voertuigen en algemene uitrusting van de ordediensten waren nog niet opgewassen tegen het geweld van de Bende.
Daarnaast speelden ook menselijke factoren een rol: fouten die werden gemaakt tijdens het onderzoek, tunnelvisie bij bepaalde speurders (ongeacht welke piste men volgde), en de toenmalige manier van werken in onderzoek. Denk aan hoe men in de jaren ’80 omging met plaats delicten en bewijsmateriaal - vaak op een manier die vandaag als onzorgvuldig of inefficiënt zou worden beschouwd. Bovendien was er destijds nog een aparte structuur tussen politie en rijkswacht, wat de samenwerking en het onderzoek niet ten goede kwam. En uiteraard bevonden we ons toen nog in een pre-digitaal tijdperk.
Ook de zwaarte van de zaak en de enorme media-aandacht - die tot op vandaag aanhoudt - hebben het onderzoek geen goed gedaan. Daarmee wil ik niet zeggen dat het geen ernstige feiten zijn of dat media-aandacht per definitie slecht is, maar bij elke grote zaak ontstaat er mythevorming en worden complottheorieën gevoed (waarmee ik bepaalde theorieën overigens niet wil uitsluiten). Bepaalde elementen worden uitvergroot, bekeken met een hedendaagse bril, verkeerd geïnterpreteerd of als feit aangenomen terwijl ze dat niet zijn - en dat alles is, naar mijn mening, in dit dossier niet anders.
Los van wat ik denk over het motief en wie er volgens mij verantwoordelijk is voor de feiten, is dit hoe ik als een geïnteresseerde leek naar het onderzoek kijk. Ik wijs daarbij niemand met de vinger, maar ik vind het wel belangrijk om de historische context in acht te nemen en niet alles te beoordelen met een hedendaagse bril.
Het probleem, met termen als periferie en criminelen uit diverse cirkels, is dat de schets er niet makkelijker op wordt. Als je louter naar de feiten tot de zomer van '83 kijkt, dan kan je je niet voorstellen dat die 'little helpers' van Rijkswacht of politiediensten actief deel uitmaakten van de Bende. Als je naar het ruimere plaatje kijkt, lijkt het naar mijn mening onmogelijk dat de bescherming niet tot op hoog instutitioneel niveau terug te voeren is. Het motief achter die bescherming kan echter vele gezichten kennen; gaande van actief tot passief en van chantage bron tot ideologische motieven.
Als je bij Dekaise al spreekt over scharnier en kruising van diverse bendes is dat problematisch, want Dekaise staat vroeg op de tijdslijn. In dat geval wordt er al vroeg gegoocheld met wapens en voertuigen en wordt een bottom up opbouw van enkele criminelen onwaarschijnlijk (en een spelletje Bouhouche groter). Zelf zou ik nog geloven dat Dekaise een poepsimpele zaak is, de Bende had nog enkele wapens nodig (of was aan het uitbreiden) en besluit net als eerder in Dinant een wapenzaak binnen te stappen. Al kan dat soort stompzinnige verklaringen nog moeilijk gelden voor de feiten na de zomer van '83. Lekeu is daar naar mijn aanvoelen een cruciale factor, en dan vooral de vraag wanneer hij in het Bende bad is getrokken. Eerder dan in Mirano en aanverwante clubs was het antwoord op die vraag misschien wel te vinden in een parachute club.
Als het poepsimpel was en steeds dezelfde groep criminelen dan was het opgelost geraakt.
Kijk naar de borains en de feiten in Nijvel: het is onmogelijk dat sommigen onder hen NIET betrokken waren. Kan niet. Het staat vast dat ze daderkennis hadden want een aantal afgelegde verklaringen waren tot dat punt volslagen onbekend, ook bij de politie. Dus onmogelijk dat men hen die ingefluisterd had. Toch kwam later vast te staan dat eea klopte. Om twee zaken te noemen: de diefstal van de Golf van van Lidth en het parcours dat ze afgelegd had + bij Van Camp de kwestie van de natte broek (door lekgeschoten wijnfles) van één van de studentes.
Waarom raakte het niet opgehelderd en werden die niet veroordeeld? Omdat de borains binnen zaten en er feiten bleven gebeuren die gelinkt waren aan dezelfde wapens. Plus de niet altijd conclusieve expertises. En het feit dat er nooit een echt hard, onloochenbaar element gevonden werd bij een betrokkene.
Dekaise staat vroeg op de tijdslijn, dat klopt. Maar zoals ook Agnes zegt: je bekijkt een reeks via wapens en wagens gelinkte feiten met een bril van nu. 'De bende' van toen, die kenden ook de toekomst niet en ik denk niet dat er al iets was als een 'master plan' in die prille periode. Kijk naar de locatie waar die Santana gevonden werd. Komt ook nog bij dat we van de wapens lang niet alles weten. Het duurde lang voordat Dekaise een definitieve lijst had. RG1 en RG2 bv, van waar kwamen die? Ze staan niet op een lijst van Dekaise maar hoe solide was zijn lijst? Dat waren indertijd vrij verkrijgbare wapens, er was minimaal toezicht op. De Ingrams, er werden er 2 gestolen bij Dekaise maar pas in 1985 wordt 'een' Ingram gebruikt door 'de Bende', we weten zelfs niet of het één van die gestolen Ingrams betreft. Etc etc.
M.i. is het niet onmogelijk dat de bij Dekaise gestolen wapens doorverkocht werden aan verschillende criminelen die in meer of mindere mate wisten wie er nog betrokken was. Je hebt dan geen institutioneel complot nodig.
Hoe komt het dat een in het nauw gedreven Bouhouche aanbiedt -gedurende een korte periode- om info te geven die naar 'de Bende' kan voeren? Hoe komt het dat hij bij zijn arrestatie in het kader van 'Mendez' verklaart 'Si vous venez pour le Brabant Wallon, sachez qu'il n'y aura plus rien'. En waarom weigert hij later om op een aantal vragen te antwoorden met buiten pv de opmerking 'Inévitablement, si je répondrais à ces questions on tomberait dans le Brabant Wallon et je n'ai rien à voir avec ces faits'. Er zijn tientallen dergelijke voorbeelden, ook rond Beijer.
Dat gegoochel met wapens, ik meen dat dat er gekomen is omdat iemand toegang had tot die wapens op één of andere manier en men gaandeweg potentieel zag. Als het volgens de toen gangbare redenering steeds dezelfde daders waren (want dezelfde wapens), dat was ideaal. Zowel vanuit het standpunt van een aantal vastzittende verdachten als vanuit het perspectief van wie nog vrij rondliep.
Ik meen dat er vandaag nog minstens 3 à 4 personen rondlopen die misschien niet alle details kennen maar goed genoeg weten hoe de vork eigenlijk aan de steel zat. Alleen, die gaan nooit naar buiten komen want dezelfde strategie rond wapens en wagens die toen in hun voordeel speelde zou hen nu lelijk kunnen bijten.
Bovendien was ik dit nog vergeten te vermelden. Houd er rekening mee dat de daders soms ook gewoon geluk hadden en dat bepaalde feiten toevallig zijn. Dat creëert een perfecte situatie waarin de daders buiten schot blijven. Zoals Xenophon ook aanhaalt: als de wapens werden doorverkocht - wat, als ik het me goed herinner, het geval was met een gedemilitariseerd wapen van Dekaise (maar dit kan evengoed een verzonnen verklaring zijn; ik heb dit ergens op het forum gelezen, dus pin me er niet op vast) - dan ga je als crimineel, of niet-crimineel ook niet meteen geneigd zijn om dat aan te geven. Je zou jezelf immers ook incrimineren.
Daarnaast merk ik op dat het onderzoek naar de Bende van Nijvel tal van andere criminele milieus en dubieuze zaken aan het licht bracht. Zaken die weliswaar een link hebben met de Bende, maar die op zich niet verantwoordelijk zijn voor of het motief vormen achter de feiten van de Bende. Dat maakt het wel begrijpelijk dat het onderzoek dan wordt belemmerd door bepaalde personen.
Het is vanzelfsprekend dat middelen efficiënt moeten worden ingezet. Vanuit dat perspectief is het begrijpelijk dat niet elke piste tot op het bot werd onderzocht. Dat mag echter niet automatisch worden gezien als een bewuste belemmering van het onderzoek.
Bende van Nijvel → 1982 → Waver: 30 September 1982