141

Re: Nijvel: 17 September

Het is duidelijk dat men eerst de koplampen wilde kapot schieten, zo maakte men het de Rijkswachters moeilijker gericht te kunnen vuren. Ik ben absoluut geen wapenkenner, maar de inslagen te zien is het toch een meer dan geoefend schutter die hier aan het werk was. Wapenkenners, graag Uw mening over bovenstaande foto's a.u.b..

Wat het verwijderde merkteken op de grille van de SAAB betreft. Wij zouden te weten moeten komen of garage Jadot wagens omgebouwd heeft voor particulieren. Indien dit het geval geweest is, welke kenmerken hadden deze voertuigen, wat was de technische kennis van Jadot? Sommige tuningbedrijven verwijderen bepaalde merktekens, de omgebouwde wagen is op dat moment geen Saab meer, het is een "Jadot".

142

Re: Nijvel: 17 September

Ik zal mijn bescheiden mening geven over de wapens als ik het volgende weet:

  • Ik hoor veel over een riot gun, getuigen? Waarom bv. geen afgezaagde tweeloop?

  • Zijn er cartouchen gevonden want ik hoor hier alleen over hulzen praten!

  • Zo ja er zijn cartouchen gevonden, welk type : hagel,baletten of brennekes.

  • Zijn er andere wapens gebruikt bv. ingram of andere automatische  wapens dat geweten zijn?

  • Indien ja welke kaliber of eventueel wapens?

Als ik de antwoorden op deze vragen krijg kan ik volgens de foto's mijn ervaringen met vuurwapens geven en dat zijn der een paar. smile Als ik antwoorden krijg op men vraag kan ik wel een paar argumenten bovenhalen.

143 (edited by Boemerang 15-10-2010 22:04)

Re: Nijvel: 17 September

Beste Winne, Nederlanders weten al niet zo veel maar van wapens hebben we al helemaal zelden verstand. In hoeverre de volgende 2 lijstjes overeenstemmen kan ik dus niet bepalen. Het volgende haal ik van het Franstalige forum maar ik heb daar nog lang niet alles over Nijvel gelezen » tueriesdubrabant.com

  • Pistolet de calibre 11,43 mm.

  • Deux armes de calibre 12 mm.

  • Une arme de calibre 38.

  • Une arme de calibre 6 mm.

  • Une arme de calibre 7,65 m (ik weet niet of dit inclusief Diable schietpartij is).

Uit het artikel hier bij Nijvel haal ik:

  • Een salvo schoten uit een Long rifle 22 (vanuit de Saab).

  • Enkele schoten uit een .22 (vanuit de Mercedes).

  • Fourez is o.a. geraakt door een projectiel van 7.65 (en daarna door nog 2 niet beschreven kogels).

  • Dewit is geraakt door 3 of 4 .22 kogels in het hoofd.

  • Volgens experts hebben de doders een 9 mm schot afgevuurd, een ander uit een 357 Magnum, zeven schoten met een Colt 45 en acht ontladingen van een riotgun. In het lichaam van wachtmeester Marcel Morue (rechts van het busje) worden vierentwintig projectielen teruggevonden.

  • De grond lag bezaaid met tientallen patroonhulzen en kogels, jachthagel en projectielen van kaliber .22, .45 en 7.65 mm en van kaliber 357 Magnum.

  • RW Lacroix heeft nog enkele schoten kunnen vuren met zijn 7.65. (Dit is alles op de Colruyt-parking alleen voor zover ik kan nagaan.)

  • Een X aantal schoten van om het even wie, heeft waarschijnlijk zijn doel gemist.

  • De Uzi die de daders stolen van de Rijkswachters werd naar verluid teruggevonden in de koffer van de Saab (Klopt dit?) er zou dan niet mee geschoten zijn?

  • Bij de Diable heeft dan nog die "burger" op de daders geschoten. Ik dacht dat het gat in de koffer van de Mercedes daar vandaan kwam maar K& had daar een andere verklaring bij. Het gat (nog geen foto van maar wel op het filmpje te zien) lijkt van dichtbij en van bovenaf (?) op de koffer te zijn afgevuurd.

Hier bij mij een paar straten verder op staat vaker zo'n old-timer Ford busje. Ik ben al met meetlint gaan kijken maar hij stond er toen niet. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik vind het nogal verwarrend. Als iemand correcties of aanvullingen heeft op bovenstaande, typen dan (ik heb er zelf ook hier al wat gedaan).

144 (edited by K& 16-05-2013 13:04)

Re: Nijvel: 17 September

Er zijn in Ronquières jachtpatronen gevonden met een zijsnede in het carton. Dit schijnt een truk te zijn van stropers om tijdens de jacht op klein wild met een licht hagelpatroon te schieten op groter wild door dat de loden balletjes vertrekken met het omhulsel en zo veel dichter gegroepeerd blijven dan standaard het geval is.

145

Re: Nijvel: 17 September

Op deze fotos is waarschijnlijk met kaliber 12 gevuurd. Schat ongeveer van 7-12 meter » YouTube Hoe korter hoe kleiner de groepering.De loden bollen bestaan ook in verschillende diameters.

K& wrote:

Er zijn in Ronquières jachtpatronen gevonden met een zijsnede in het carton. Dit schijnt een truk te zijn van stropers om tijdens de jacht op klein wild met een licht hagelpatroon te schieten op groter wild door dat de loden balletjes vertrekken met het omhulsel en zo veel dichter gegroepeerd blijven dan standaard het geval is.

Deze techniek werd gebruikt om van een gewone patroon een slug te maken. Door het doorzagen gaan de bollen samen met het plastic omhulsel richting doel wat een zeer zware impact geeft (je kan het vergelijken met de slag van een voorhamer). Werd gebruikt voor de jacht op beren. Persoonlijk zou ik het niet aanraden wegens te riskant voor de schutter.

146

Re: Nijvel: 17 September

Ok, bedankt voor de info! Bon K&, volgens mij is deze techniek niet gebruikt ik kan mis zijn ik baseer mij puur ballistisch! Ken de techniek heb er hier op dit forum over gepost! (over de gesneden cartouchen) een groot gat (brenneke) of niet? Cartouchen gevonden of niet? Indien ja gesneden? (zonder voorstuk) id ja ander verhaal ma ik denk het niet! Kartonnen kartouchen zijn interessant de "meeste" zijn van plastiek. Ja, zelfs toen al. Zeker legia's als ik niet mis ben!

  1. Ok Boemerang, al deze kalibers maken het nog onduidelijker omdat men niet wee t wat er juist gebruikt is! (Ik verschiet zelfs van hoeveel verschillende.) Ik verklaar me nader: Op de foto met de koplamp kan men rond de lamp kleine inslagen zien zonder perforatie van het metaal! Dit doet me onmiddellijk denken aan een hagelpatroon, kleine bollekes. Dit is zeker geen .22 want deze zou een iets grotere afdruk hebben gehad en het plaatstaal doorboord hebben! Maar ik vind het raar dat deze kleine inslagen maar juist rond de koplamp zitten en niet verder open gegaan zijn. Niet vergeten, zelfs in .22 of pakweg 9mm (flobert) heeft men hulzen i.p.v. catouchen voorzien van hagel. Alleen juist rond die koplamp hagel schieten met pakweg een cal 12 (riot gun bv.) kan niet tenzij van op korte afstand en de koplamp er volledig uitgeblazen is.

  2. mm gezien is cal 38 en 357 gelijk aan 9 mm bij mijn weten dus alles hangt af van de hulzen die gevonden zijn. 38 en 375 van de politie en 9mm van de Bende van Nijvel?

  3. OK, op foto 1 zijn links naast de koplamp kogelinslagen te zien. Deze kunnen volgens mijn bescheiden mening van een . 22 zijn (geoefend schutter klein groupke en geen zeef).

  4. Op de zijdeur zijn kogel inslagen gezien de een wat groter dan de andere! dit Kan aan het staal en de afsplintering van de verf te wijten zijn want op eerste zicht zijn de gaten niet groter dan de andere.

  5. Als dit gebeurd is met een riot gun moet dit met balletten gebeurd zijn.

  6. Aangezien boemerang verteld over vele kalibers kogel geweren (of pistool of revolver swat) was er nog een vraag: zijn het ervaren mensen met wapens?

  7. Ja dit is geschoten door zeer ervaren schutters! Als er zelfs geen cartouchen gevonden (en dan geen hagel maar balletten) zijn en enkel zeer ervaren schutters hier toe instaat.

  8. Waarom? Omdat men volgens mijn mening links van de koplamp nog iemand met een pakweg .22 de koplamp heeft willen uitschakelen. Dit is met een mooi groupment gebeurd. Hoe beter men schiet en hoe langer men schiet hoe kleinet het groupment (kogel inslagen naast mekaar i.p.v. een zeef) deze schutter heeft club ervaring als mijn stelling correct is dat dit .22 is.

  9. De zijdeur, daar is bewust geschoten om te doden.

  10. Dus hier heb ik de vraag riot gun (balletten) of niet. Het is een foto met meer verf weg en minder maar inslagen zijn precies even groot.

  11. Indien niet met balletten een zeer geoefend schutters om in een aanval zo een groupment te schieten onder stress.

  12. Iemand weet van een automatisch wapen dat daar gebruikt is? Dan zeker een geoefend schutter zelfs met leger ervaring om een full auto wapen tot zo een groepment te krijgen, amai! (onder voorbehoud dat er een auto wapen was hé.)

  13. Links van voor is geschoten om de chauffeur te doden (doelbewust klein groupment zwaar kaliber) wel iets te ver na voren.

  14. Andere kant weer ander verhaal op de foto zie ik rond de koplamp weer veel kleine niet geperforeerde inslagen (ik ken alleen de foto en zie het niet van kortbij) maar hier is volgens de grote omtrek precies met een gewone hagel cartouche geschoten!

  15. In de rechter deur zijn precies ook nog 2 kogelgaten en 1 achter de deur.

  16. Dus volgens mij prof. hinderlaag: aanval van voor (lichten e.d.) en minimum 2 schutters links en rechts met verschillende wapens.

  17. Of van voor aangevallen en zo doorgelopen langs achter om te vluchten en onderweg geschoten.

147

Re: Nijvel: 17 September

  • De schoten vooraan op combi: radiator uitschakelen om vluchten te verhinderen.

  • Koplamp: Inderdaad, lijkt mij een hagelpatroon met vele kleine bolletjes. Daar het nacht was en de koplampen schenen word dit een target.

  • Deur chauffeur: Volgens mij geschoten van vooraan,en dan mikken richting autostoel (meest logisch).

  • Deur passagier: Kleine foto, maar volgens mij zitten de inslagen te laag om te doden.

Nogmaals: Met een .22 met kijker kan men tot op 100 meter naargelang de omstandigheden groepen schieten van ongeveer 5-10 cm. Ken iemand die op 50 meter met een .22 een groepje van 3mm schiet (indoor), en dit zonder kijker maar wel met diopter. Zou het hier om een  Pirate Mammoth Sniper techniek kunnen gaan. Te gemotiveerde agent moest uitgeschakeld worden.

148 (edited by Boemerang 16-10-2010 01:22)

Re: Nijvel: 17 September

Bedankt jongens, maar dat wordt hier ingewikkeld. Pffoe, morgen nog een paar keer lezen. smile

Winne. Goede info. Dat er naast die "dunne hagel" ook nog drie keer een .22 bij die koplamp zat, zoiets zie ik dan nu pas. Wat het schot op de motorkap betreft, is dit een doelgericht schot om de motor van de RW-combi te "killen"? Om duidelijkheid te verschaffen stel ik voor dat we voortaan met plaatsbepaling altijd uitgaan van de positie van de chauffeur en niet van de foto. Dus: Linker-koplamp is links voor de chauffeur. Rechterzijde is rechts voor de chauffeur, ...

winne wrote:

De zijdeur daar is bewust geschoten om te doden.
13. Links van voor is geschoten om de chauffeur te doden (doelbewust klein groupment zwaar kaliber) wel iets te ver na voren.
16. 2 schutters links en rechts met verschillende wapens!

Links van het busje was het hek op korte afstand. Uit de beschrijving van het verhaal begrijp ik dat RW Lacroix (chauffeur) zich achter zijn busje verschool (= naast het busje,verder naar achter) Hij is dus uitgestapt bij de eerste schoten of al daarvoor. Uiteindelijk hangt/ligt/zit hij weer bij de chauffeursstoel. Dit doet mij concluderen dat het linker-voorportier dus open stond en het schot op het portier dus in feite van voren kwam. Dus wel degelijk gemikt op Lacroix die ergens achter het portier stond, hij raakte daarbij gewond aan zijn hand. Je ziet ook een stukje kogelinslag in de deurrand die niet verder gaat in de raamlijst.

Wat betreft punt 14, de rechter-zijkant-voor. Dit zijn volgens mij vooral bloedspetters (?). Als ik met Photoshop de kleur verander wordt dit ook roder. Helaas hebben we de combi niet duidelijk rondom op de film/foto staan. Hier wordt aangewerkt en als het al lukt om "ruw" beeldmateriaal te bemachtigen zal het niet in een paar dagen zijn. Echter (toepasselijk) niet geschoten, altijd mis.

Wat betreft schoten komende vanuit de richting tankstation (dus achter het busje) hebben we eigenlijk behalve de richting van de bloedspetters op de rechterzijkant en de zwart-wit foto met de geel omcirkelde kogelgaten weinig. Kun jij (of iemand anders) bevestigen dat dit schot bij de rechter-achterlamp vanaf het tankstation is afgevuurd?

http://lh4.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TK9SMb0nqzI/AAAAAAAAADM/jFCwn65RT0w/s128/Colruyt%20Nijvel%202a.jpg
Zie voor grotere uitvoering enkele pagina's terug. Om overzicht te houden zal ik een dezer dagen weer eens zo'n tekeningetje maken met eventueel wat specifieke wapens erbij.

149 (edited by Boemerang 16-10-2010 01:02)

Re: Nijvel: 17 September

geronimo wrote:

Deur passagier: Kleine foto,maar volgens mij zitten de inslagen te laag om te doden.

Rijkswachter Morue (passagier) stond aanvankelijk naast de wagen. Hij werd in zijn enkels geraakt en viel op zijn rug. Waarschijnlijk zat hij half overeind toen deze kogels werden afgevuurd van dichtbij (waarschijnlijk in of bij de Colruytdeur door een geknielde (?) schutter).

Het lijkt of hij vervolgens vol is geraakt vanaf de richting van het tankstation (bloedspetters). In het verhaal staat "vanuit de Mercedes met enkele schoten uit een .22 ". In het verhaal staat dat hij in zijn keel werd geraakt. Liggend op de grond is hij nog van dichtbij/bovenaf  in het hoofd geschoten met 3 "geweerkogels" (bloedplas op grond).

150

Re: Nijvel: 17 September

Bedankt Boemerang, zal het verhaal van Nijvel nog is extra nalezen. We zouden er zelf eens een reconstructie moeten van doen dat zou veel klaarheid scheppen.

Boemerang wrote:

Hij is dus uitgestapt bij de eerste schoten of al daarvoor. Uiteindelijk hangt/ligt/zit hij weer bij de chauffeursstoel.

Wilde waarschijnlijk vluchten, maar heeft er de tijd niet voor gekregen. Bende wilde vluchten beletten en vuurden naar de radiator. Lijkt er meer en meer op dat het hier om een aangelegde hinderlaag gaat.

Staat de Colruyt nog steeds op dezelfde plaats en kan je het terrein betreden zonder een overtreding te doen? Zou anders met eigen wagen is een kleine reconstructie willen doen om een beter beeld te krijgen van de feiten. De foto's zijn goed maar ik krijg er kop nog staart aan.