Er wordt heel veel verteld over de getuigenis van Pierre Romeyer. Maar wat heeft hij juist gezien? Volgens een artikel uit 2018 stond Pierre Romeyer op 150 meter afstand van de schietpartij. Dat is een vrij grote afstand om een goede getuige te kunnen zijn.
Hij verklaarde eveneens dat de schutter met zijn rug naar hem stond. Hij kon dus enkel een silhouet beschrijven, niet meer dan dat. Hij omschreef deze man als een grote kerel, een bodybuilder type ("un malabar costaud, large d’épaules").
Hij verklaarde dat de schutter de Cooper-methode gebruikte. Maar dit punt moeten we, gezien de afstand en de duur van de feiten, voorzichtig benaderen. De twee andere daders, die in de wagen zaten, kon hij totaal niet beschrijven.
Vlak voor de schietpartij reed hij over een bochtige weg en twee auto's passeerden hem in een bocht, "een blauwe" - de VW Santana van de moordenaars - en daarna een "kleine witte", de R4 van de BOB van Waver.
"Ik wist niet wat er in Waver was gebeurd. Ik dacht dat ze gek waren om zo te rijden. Toen ik Hoeilaert binnenreed, hoorde ik geweerschoten. Natuurlijk stopte ik. Mensen verstopten zich in de hoeken. Voor me, op het kruispunt, zag ik dat de witte auto de blauwe had geblokkeerd en dat een van de daders de twee personen in de R4 onder schot hield."
"Er werd geschoten en toen ging de blauwe auto er vandoor. Ik naderde de gewonden. Ik greep naar hun wapens maar toen vertelden ze me dat ze gendarmes waren. Ik belde de 900 vanuit een Mercedes-garage. Daarna bracht ik een van de gewonden naar de stoep en tilde het hoofd van zijn collega op tot er hulp kwam."
In 2018 schrijft Gilbert Dupont in La Dernière Heure het volgende:
(…) En réalité, Pierre Romeyer n’avait pas vu grand-chose. De l’endroit où il se trouvait, le tireur était de dos. Il n’a pu décrire qu’une silhouette, celle d’un "malabar costaud, large d’épaules".
Enkele uren na de schietpartij werd er gebeld naar het restaurant van Pierre Romeyer, La Maison de Bouche. Het was niet Romeyer die de telefoon opnam, maar een medewerkster van het restaurant. In de loop der jaren zijn er zoveel verschillende versies verteld, dat de waarheid niet meer duidelijk is.
In 2010 verklaarde Romeyer dat de beller een Brussels accent had:
"C’était pour me demander si c’était bien moi qui possédais une Range Rover Verte et me conseiller de bien faire attention."
In 2016 maakt La Dernière Heure er het volgende van:
Ce qui interpelle aujourd’hui, c’est la suite de l’histoire, quand quelqu’un a téléphoné l’après-midi à Pierre Romeyer dans son restaurant pour lui dire, en français, de la fermer, après lui avoir demandé s’il était bien le propriétaire d’une… Range Rover verte. À 86 ans maintenant, les souvenirs de Pierre Romeyer se sont estompés. Mais son épouse confirme que ce coup de fil a beaucoup tracassé son mari.
In Beetgenomen (2017) schrijft Hilde Geens:
"Je hebt iets wat van ons is." En: "On aura ta peau [We zullen je weten te vinden]."
In 2018 werd er door de beller gezegd:
"Si tu parles on aura ta peau."
In een ander artikel uit 2018 wordt dan eindelijk gezegd dat niet Romeyer de telefoon heeft opgepakt, maar een medewerkster. Dit maakt van Romeyer een indirecte getuige van de "telefoon-historie".
Alors qu’il est arrivé plus tard dans son restaurant survient ce qu’on appellera l’Incident Romeyer dont on ne sait encore aujourd’hui ce qu’il faut en penser: ce fameux coup de fil lui conseillant de se taire. En réalité, c’est la secrétaire qui a décroché. Romeyer est donc témoin indirect. Selon la secrétaire, l’homme avait l’accent "bruxellois".
Ik stel me dus vragen bij de geloofwaardigheid van dit verhaal. Maar stel dat het waar is, vraag ik me af of het wel iets met de Bende van Nijvel te maken heeft. Wat zouden de gangsters er namelijk bij te winnen hebben om Romeyer te bedreigen?
Maar moest het toch de Bende van Nijvel geweest zijn, dan is het belangrijk om te weten dat Romeyer een BB was, een Bekende Brusselaar. De schutters die de kok bedreigden, konden hem herkend hebben uit de media, of als collega-practical shooter, of omdat ze klanten waren in zijn restaurant. Of ze hadden een contact dat een nummerplaat kon identificeren.
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
YouTube