Re: Nijvel: 17 September

Blijft merkwaardig - welhaast tegennatuurlijk:

Na de moord op het koppel Fourez-Dewit stapt één van de gangsters in de Mercedes. Hij rijdt ermee naar de achterkant van het warenhuis en parkeert de wagen rechts van de deur die de gangsters aan het open maken zijn. De voorkant van de wagen staat in de richting van het centrum van Nijvel. De Saab staat links van de deur, met zijn voorkant richting het gebouw “Fonds des Routes”.

wordt aangegeven de inbraak/diefstal ‘gewoon’ werd voortgezet nadat Fourez en Fourez-Dewit met ‘kogelgeweld/-kabaal(?!)’ waren vermoord.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

1,212

Ik heb een luchtfoto die de situatie rond die Colruyt toont zoals ze toen was. Je moet weten dat daar weinig bewoning direct in de buurt was indertijd. Slechts een paar huizen helemaal aan de andere kant, afgeschermd door het gebouw. En een grote constructie aan de overkant maar dat is toch ook op een meter of 40 en ik ben niet zeker dat er toen bewoning was. Het dichtsbijzijnde bewoonde huis was op meer dan 100 meter van de schietpartij.

De gebruikte wapens waren een 7.65 (die blokkeerde) en een .22 LR. Dat maakt ook niet zo enorm veel lawaai.

Ze waren (quasi) klaar met de deur doorbranden toen Fourez-Dewit aankwamen en zullen er niet ernstig rekening mee gehouden hebben dat er alarm zou worden geslagen + niet 'voor niets' willen gekomen zijn. Uiteindelijk werd alarm geslagen, eerst door het stil alarm van Colruyt dat activiteit binnen detecteerde en na de tweede schietpartij door de nachtwaker van het vlakbij gelegen busdepot die een hele fusillade had gehoord (confrontatie met rijkswacht).

M.i. was het doel de kluizen en hebben ze na de eerste schietpartij snel besloten om nog wat mee te grissen dat kon verpatst worden. Ze hadden ook voor zover we weten geen vervoer voor grote hoeveelheden goederen.

Er zijn veel zaken tegennatuurlijk in hetgeen gebeurde. Welke gangster schiet op burgers die geen ernstige weerstand bieden, laat staan op kinderen?

Het kan zo zijn dat na Temse, waar ze ook al behoorlijk los waren gegaan, het voor hen niet meer uitmaakte indien er nog een aantal slachtoffers vielen. Als ze werden gepakt gingen ze voor langere tijd in 'den bak' dan wat vermoedelijk nog hun levensverwachting was. Op kinderen schoten ze nog niet, in Temse hebben ze zich de enige keer van hun 'menselijke' kant getoond door een kind opnieuw in bed te stoppen. Hetgeen contrasteert met de gruwel die ze daar hebben aangericht.

Wat tegennatuurlijk is - indien gewoon marginaal banditisme en indien ze voor de kluis gingen -, is het aantal vermoedelijke daders want als bandiet deel je de buit liefst niet door z'n zevenen (of meer). En dan zijn er die kogelvrije vesten, ik kan dat niet loskoppelen van het feit dat er zo gretig geschoten is in Nijvel.

1,214

In mijn ogen lijkt het meer op simpelweg geen ooggetuigen achterlaten. Waarbij het draait om idpv 'kill or be killed' doden of gepakt worden. Als ik me niet vergis, is Marc Gevaert hier een goed voorbeeld van. Correct me if I'm wrong!

1,215

Agnes wrote:

In mijn ogen lijkt het meer op simpelweg geen ooggetuigen achterlaten.

Inderdaad, inbrekers die gestoord werden tijdens hun "werk" en reageren op de enige manier die zij kennen: met geweld.

Spectator of Lice wrote:

En dan zijn er die kogelvrije vesten, ik kan dat niet loskoppelen van het feit dat er zo gretig geschoten is in Nijvel.

Misschien is er tijdens de maanden ervoor iets gebeurd waardoor ze besloten dat ze kogelvrije vesten nodig hadden, bijvoorbeeld een schietpartij met andere gangsters of politie? Of zagen ze toevallig reclame voor die kogelvrije vesten, in bijvoorbeeld de Gouden Gids. Het dragen van die vesten kan hen een gevoel van onkwetsbaarheid gegeven hebben waardoor het gebruikte geweld ook veel erger werd.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

1,216

Ben, in je reconstructie van de feiten van 17 september 1983 zijn er twee feiten die je niet hebt vermeld. Ik som ze hier beide even uit het hoofd op:

• Aan de Diable Amoureux : was daar geen persoon - een bewoner van de straat denk ik - die met zijn persoonlijk wapen (een kaliber .38 revolver) naar de gangsters heeft geschoten?

• Nog aan de Diable Amoureux, verscheen daar opeens een witte Toyota die vermomd was als politievoertuig. En de gangsters schoten op deze Toyota niet. Het individu dat met dat voertuig reed was en werknemer van het toenmalige Sabena denk ik.

Zijn deze feiten werkelijk gebeurd denk je of is dat achteraf allemaal verzonnen geweest?

1,217

Ik ben Ben niet maar van 1) staat dacht ik vast dat het niet gebeurd is. Wat betreft 2): die wagen stond geparkeerd aan de Diable maar reed niet. De eigenaar was inderdaad een werknemer van Sabena die daar was in zijn bijjob als pooier voor een zwarte dame die binnen in de Diable aan het werken was.

1,218

1. Over die buur met zijn .38-revolver heb ik niets gevonden. Heb je er een bron van?

2. Over de witte Toyota met de oranje streep: Paul Lambert reed er wel degelijk met zijn wagen. Zijn vriendin werkte in de Diable Amoureux. Gezien de man - voor zover ik weet - enkel een getuige is en ik de exacte details van dit feit niet ken (afstand, wat heeft hij gezien, ...), heb ik het niet mee opgenomen in mijn reconstructie. Indien hij een getuigenverklaring heeft afgelegd, zou ik die graag eerst lezen vooraleer ik het verhaal opneem.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

1,219

Ben wrote:

Misschien is er tijdens de maanden ervoor iets gebeurd waardoor ze besloten dat ze kogelvrije vesten nodig hadden, bijvoorbeeld een schietpartij met andere gangsters of politie? Of zagen ze toevallig reclame voor die kogelvrije vesten, in bijvoorbeeld de Gouden Gids. Het dragen van die vesten kan hen een gevoel van onkwetsbaarheid gegeven hebben waardoor het gebruikte geweld ook veel erger werd.

Als we de diefstal van de Saab en de diefstal van de kogelwerende vesten buiten beschouwing laten, zit er een periode van zes maanden tussen de aanslag in Halle en die in Nijvel.

Zou één van de daders na de aanslag in Halle, uit voorzorg, besloten hebben om niet meer deel te nemen aan de aanslagen?

Om hem ervan te overtuigen de overvallen met minder risico voort te zetten, besluiten ze de overvallen niet langer overdag, maar 's nachts uit te voeren. En om hem volledig gerust te stellen, stelen ze ook kogelwerende vesten. Ten slotte is Nijvel de enige overval 's nachts (op een warenhuis).

1,220

gloacoster wrote:

Ten slotte is Nijvel de enige overval 's nachts (op een warenhuis).

Een overval zou ik het niet noemen, maar eerder een inbraak. Voordien heb je ook nog Maubeuge, l'Auberge du Chevalier en Temse (ik vermoed dat ik ze allemaal genoemd heb), waarbij er werd ingebroken om bepaalde goederen te stelen. Eventueel kan je daar ook Au Trois Canards en Lembeek aan toevoegen. De inbraken voordien zijn voor de bende, niet voor de slachtoffers, op Maubeuge na niet op een fiasco uitgedraaid.

Wat Nijvel interessant maakt in mijn ogen, is dat ze daar een nieuwe modus operandi toepassen, die echter grandioos mislukt. Ze zijn namelijk twee keer betrapt. Nadien zie je dat ze deze werkwijze ook niet meer toepassen, als ik het goed heb. Een hold-up lijkt vanaf dan effectiever.