1,191

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

In tegenstelling tot velen denk ik dat het federaal parket wel degelijk geprobeerd heeft.

Je zit met een dossier waarvoor gerede verdenking bestaat dat er van binnenuit sabotage werd gepleegd en sprake was van manipulatie, door personen die betrokken waren bij onderzoeksdaden en die bewijsmateriaal gemanipuleerd hebben. Dat op zich is meestal al fataal voor een vervolging.

De eerste feiten dateren van 43 jaar geleden. Begin maar. Stel dat je onderzoeker bent en je oog valt in een pv op één of ander detail waarvan je denkt dat het de moeite waard is om verder te kijken. Wat ga je doen, gesteld dat de betrokkenen nog leven? Vragen waar ze exact waren op 5 januari 1983 en wat ze die namiddag gedaan hebben of wat ze weer exact gezien hadden? Ga weg. Tijd is een machtige vijand die nooit opgeeft.

M.i. kwam het keerpunt ergens rond 1998. Alles vanaf dan dat nog niet in het dossier zat werd een long shot. Behalve als ergens een sterfbedbekentenis komt zullen we het nooit weten. Ik begrijp de beslissing er maar mee te stoppen. Maar men zou het dossier moeten openstellen voor onderzoekers.

1,192

De vondst in Ronquières blijft één van de meest vreemde gebeurtenissen in het Bende-dossier. Ik heb geprobeerd om een tijdlijn te maken op basis van de bestaande informatie. Deze tijdlijn kan je hier lezen » Onderzoek

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

1,193

Misschien ook nog vermelden dat het Beijer was die in 2013 verklaarde dat de Delta cel via een tipgever naar de wapens werd geleid. (Hilde Geens, Het complot van de stilte)

1,194

Ben wrote:

De vondst in Ronquières blijft één van de meest vreemde gebeurtenissen in het Bende-dossier. Ik heb geprobeerd om een tijdlijn te maken op basis van de bestaande informatie. Deze tijdlijn kan je hier lezen » Onderzoek

Voor de nacht van 9 op 10 november 1985: die getuigenis werd 20 jaar na de feiten geacteerd en is m.i. verdacht en materieel onmogelijk. Er is geen enkele bevestiging van en ze wordt tegengesproken door 2 aanwezigen in de wagen.

6 november 1986: die rijkswachters zijn niet gekend omdat ze er nooit geweest zijn, net zomin als die duik. Heel dat verhaal was een poging om iets te 'deblokkeren' en een aantal verdachten die op het ogenblik dat dit naar buiten kwam uit te lokken zodat ze met elkaar zouden beginnen bellen en iets laten vallen over die mysterieuze 'tipgever' waarvan iedereen in alle talen het bestaan ontkende.

Niets is normaal aan die vondst en hetgeen eruit volgde.

1,195

Django68 wrote:

Misschien ook nog vermelden dat het Beijer was die in 2013 verklaarde dat de Delta cel via een tipgever naar de wapens werd geleid. (Hilde Geens, Het complot van de stilte)

Ik heb geen andere bron van dit verhaal gevonden. De enige bron is dus het boek van Hilde Geens en ik zou absoluut niet weten vanwaar zij die info heeft.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

1,196

Geen idee maar lijkt me sterk dat Geens zoiets uit haar duim zou zuigen. In tegenstelling tot Guy Bouten.

1,197

Django68 wrote:

Geen idee maar lijkt me sterk dat Geens zoiets uit haar duim zou zuigen. In tegenstelling tot Guy Bouten.

In artikel in de Trouw staat dit:

Een bendelid [van de bende De Staerke] zou het parket van Dendermonde de tip hebben gegeven dat er in het kanaal Brussel-Charleroi interessant bewijsmateriaal te vinden was.

Bron: Trouw | 16 Januari 1988

Of het een betrouwbaar artikel is weet ik niet maar het is wel een vroege verwijzing of bedoelen jullie iets anders?

1,198

Ik herhaal nogmaals wat ik al eerder zei ... Misschien is het allemaal zo eenvoudig niet, maar toch ook wel : F.A. moet toch gewoon kunnen verklaren waar hij zijn informatie haalde ? roll 

Kenniz05 wrote:

In deze wil ik nog eens aanhalen wat ik reeds in 2019 (en 2021) postte :

Kenniz05 wrote:

Ik wil in deze ook nog eens herhalen wat ik me in 2019 reeds afvroeg, ook m.b.t. tot de rol van F.A, die de informatie zou doorgespeeld hebben aan P.V. :

Vrij bizar ook dat men nooit heeft kunnen/willen achterhalen van wie de tip nu uiteindelijk effectief kwam. En ik bedoel daarmee de oorspronkelijke bron die voor de 'vondst' zorgde. F.A. heeft uiteindelijk (wel ruim na de feiten doordat de confrontatie zo lang op zich liet wachten maar soit) toegegeven dat hij aan de basis lag van de vondst (m.a.w. dat hij de info doorspeelde aan P.V.). Dan moet hij ook kunnen verklaren waar hijzelf die informatie vandaan haalde, toch?

Ofwel had hij zelf een getuige, een tipgever of dergelijke, ofwel kreeg hij gewoon de opdracht dit door te spelen. En dan rijst natuurlijk de vraag: van wie? Men moet toch tot bij de bron kunnen raken op die manier. Ik weet natuurlijk niet precies hoe dit juridisch dient (of diende) aangepakt te worden.

Maar als pakweg bij een moord het moordwapen gevonden wordt bij een persoon die er verder niet kan aan gelinkt worden, en die persoon zegt 'ik kreeg dat wapen van iemand anders', dan zit hij toch ook in de problemen áls hij niet kan/wil vertellen van wie hij dit wapen kreeg? Misschien een ietwat scheefgetrokken vergelijking maar ik wil slechts duidelijk maken wat ik bedoel.

Een tweede bedenking (niet meer dan dat) die ik mij dan maak : als er iemand die wapens erin gegooid heeft met als doel manipulatie, zou deze (toch vrij intelligente) persoon er dan ook niet bij stilstaan dat er inderdaad mogelijk zou kunnen achterhaald worden aan, de hand van de toestand van de voorwerpen, hoe lang deze wel (of niet) in het wat konden hebben gelegen ?

1,199

Xenophon wrote:

6 november 1986: die rijkswachters zijn niet gekend omdat ze er nooit geweest zijn, net zomin als die duik. Heel dat verhaal was een poging om iets te 'deblokkeren' en een aantal verdachten die op het ogenblik dat dit naar buiten kwam uit te lokken zodat ze met elkaar zouden beginnen bellen en iets laten vallen over die mysterieuze 'tipgever' waarvan iedereen in alle talen het bestaan ontkende.

Het klopt dat er op de achtergrond heel veel gebeurd is tijdens die uitzending maar die duik in 1986 is wel degelijk gebeurd. Dus de vraag wie die "rijkswachters" waren, is wel degelijk een echte vraag van het parket.

Django68 wrote:

Ik wil niet beweren dat ze zoals Bouten zaken uit haar duimt heeft gezogen. Ze is misschien verkeerd geïnformeerd geweest en heeft die foute informatie over genomen in haar boek.

1,200

Ben wrote:

Het klopt dat er op de achtergrond heel veel gebeurd is tijdens die uitzending maar die duik in 1986 is wel degelijk gebeurd. Dus de vraag wie die "rijkswachters" waren, is wel degelijk een echte vraag van het parket.

Ik vraag me af wat je bron is daarvoor. Niemand vindt daar een spoor van terug. Geen opdracht, geen factuur, geen namen...niets. Dus die duiker werd zomaar gecontacteerd door 3 personen die zegden bij de rijkswacht te zijn, heeft zijn materiaal genomen, assistent op de bots opgetrommeld, is daar gratis en voor niks gaan duiken, vond dadelijk die zak en heeft die overhandigd. Dat alles toevallig de dag voor de positieve duik waar behalve de onderzoekers en het leger niemand van wist?

De duiker is overleden. De assistent? In elk geval, de persoon die dat verhaal deed in die fameuze uitzending die vertelde duidelijk een geregisseerd fabeltje.