Scaramouche wrote:Ik zou graag iets meer willen weten over die rijkswachter Jean-Marie Lacroix, collega van Marcel Morue.
In april 1988 kwam Lacroix getuigen tijdens het Borains-proces:
Wachtmeester getuigt adembenemend over schietpartij in Nijvel
“Het is goed dat u kon komen. Er zijn in deze zaak veel domheden gebeurd en er is zoveel lelijks over gezegd en geschreven dat het goed is dat een man als u hier komt getuigen en herinneren dat er ook rijkswachters zijn die sterven. Die sterven voor ons.” Dat zei gisteren raadsheer Jacques Vereecke, voorzitter van het Hof van Assisen van Henegouwen, na het diep ontroerend getuigenis van wachtmeester Jean-Marie Lacroix (34) die op 16 september 1983 op de parking van het warenhuis Colruyt in Nijvel de schietpartij meemaakte waarbij zijn collega, Marcel Morue, (naar het woord van de voorzitter) werd afgeslacht.
De overval wordt ten laste gelegd van Michel Cocu en zijn handlangers. Het was gisteren tevens de eerste keer dat men technische gegevens uit het onderzoek haalde waaruit blijkt dat minstens twee verdachten aan de moordpartij kunnen deelgenomen hebben.
Jean-Marie Lacroix is een blonde, schuchtere, beleefde jongen. Zeer ontroerd, soms wenend, hortend en stotend, soms stokkend in de emotie bracht hij in de doodstille assisenzaal het dramatische verhaal.
Hij vertelde hoe hij als chauffeur van de combi met zijn maat Marcel Morue naar de parking van Colruyt gezonden werd omdat er dieven gesignaleerd waren.
“Het was vrij donker”, zei hij. “We reden de parking op. Ik stapte uit de wagen en werd door één man onmiddellijk onder vuur genomen. Ik werd aan de duim gewond. Maar dat voelt men in die momenten niet. Ik had mijn wapen en vuurde terug. Maar de man kwam nader, steeds nader.”
“Ik hield me schuil achter het portier van de wapen en trok naar de andere kan kant om mijn maat bij te staan. Die werd ook beschoten. Minstens van drie kanten werd er gevuurd. Plots zag ik Marcel Morue lang uit op de grond vallen. Men had hem gedood. Ik ben achterom gegaan. Er is nog gevuurd. Ik ben in de wagen gaan liggen, het gezicht tegen de stoelen, mijn benen uit de auto.”
“Een van de mannen kwam tot bij mij. Hij dacht dat ik dood was. Hij nam mijn muts weg, en mijn revolver, en bij mijn gordel trok hij me uit de combi en liet me op de grond vallen. Hij keerde mij om als wilde hij zich vergewissen dat ik dood was.”
“Toen zijn de mannen plots weggegaan. Ze waren kalm, ze handelden niet in paniek. Ik zag ook de witte Mercedes. Toen ze mijn maat gedood hadden, zei een van de mannen: “de smeerlappen, die rotzooi van rijkswachters hebben ook al machinepistolen”.”
“Ik zag natuurlijk de man die op mij schoot”, aldus Lacroix. “Maar ik kan er niet veel over vertellen. Het was donker. Ik meen dat hij een baard droeg. Of hij lange man was, weet ik niet. Ik had de indruk dat hij 1m80 was maar ik lag tegen de grond zodat hij nog langer scheen.” (...)
Bron: De Standaard | 20 April 1988
(…) 's Namiddags kwam de brutale slachtpartij ter sprake die in de nacht van 16 op 17 september 1983 gepleegd werd bij de Colruyt-vestiging in Nijvel en waar een echtpaar en een rijkswachter werden gedood. “De gelegenheid om er op te wijzen dat rijkswachters soms ook voor ons het leven laten. Dat mag gezegd, na al wat er geschreven en gezegd is over wat wel en wat niet in dit dossier is gedaan”, aldus voorzitter Vereecke.
M Lacroix, collega van rijkswachter Morue die er doodgeschoten werd, bleek nog onder de indruk te zijn. Hij zag één der aanranders: een grote kerel met een baard.
Bron: Gazet van Antwerpen | 20 April 1988
Scaramouche wrote:De gangster schoot op rijkswachter Jean-Marie Lacroix met een pistool 7,65 mm dacht ik. Verbeter mij als ik verkeerd ben aub.
Nee, met een riot gun.
Scaramouche wrote:Volgens het interview van Eddy Vos in "De tafel van Gert" hebben de gangsters de vaste boordradio van de rijkswachtcombi kapotgemaakt, maar lieten ze de mobiele radio (een walkie-talkie) op de zetel naast Lacroix liggen, opdat hij versterking zou kunnen oproepen via deze walkie-talkie.
De daders hebben de walkie-talkies van de rijkswachters meegenomen. Lacroix heeft de boordradio gebruikt om hulp in te roepen.
Scaramouche wrote:Die gangsters moeten toch ongelooflijk slim geweest zijn om dat allemaal zo te plannen ... Hier was een ziekelijk meester-brein aan het werk, neen?
Nee. Het was een uit de hand gelopen inbraak. Daar moet je geen meester-brein voor hebben.
Scaramouche wrote:Van Jean-Marie Lacroix hebben ze NOOIT MEER iets gehoord. Ik vind dit uiterst onmenselijk, maar ik werd op dit forum met mijn gevoelens weggefloten.
Lacroix heeft een gigantisch trauma meegemaakt. Ik vind het uitermate schokkend dat hij op deze manier in de media aan bod komt.
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
YouTube