Topic: Hypothese - bipolariteit
Een van de intrigerende periodes van de Bende van Nijvel is nog altijd 1984, het jaar dat er geen overvallen werden gepleegd die gelinkt kunnen worden aan de bende. In mijn eerdere zoektocht heb ik gezocht naar een externe verklaring hiervoor (bijvoorbeeld een gewapend conflict waar huurlingen bij betrokken waren) maar wat nu als de oorzaak intern ligt?
Bipolariteit (vroeger manisch depressief) komt in twee vormen, type 1 en type 2. Type 1 is een extreme variant met minimaal 1 manische periode waarbij de patiënt volledig ontspoort en mogelijk zelfs in een psychose terecht komt. Type 2 kent depressieve fases afgewisseld met hypomanie (een mildere vorm van manie).
Als we kijken naar de impulsiviteit die de bende laat zien dan is mijn hypothese dat we:
Of naar een bende kijken onder leiding van een type 2 bipolair die wel in staat is de controle te houden, ook in zijn hypomane fases waarin hij indien ‘gewenst’ extreem kan ontsporen.
Naar een bende kijken die gecontroleerd wordt (met name de logistiek en wapens) door een andere persoon maar met een lid dat een type 1 bipolaire stoornis heeft en die tijdens acties extreem kan ontsporen.
Een variant hiervan.
In alle gevallen zou de pauze van 1984 en een groot deel van 1985 worden verklaard door een zware depressieve fase na de eerste reeks overvallen. Ontwakend uit de depressie (die maanden kan hebben geduurd, zeker zonder behandeling) zou dan een heftige (hypo) manische periode (met psychotische kenmerken) hebben kunnen ontstaan die ervoor gezorgd heeft dat de laatste drie overvallen zo extreem zijn ontspoord. Daarna is het verhaal van Eddy Vos mogelijk, maar zeker ook zelfmoord behoort in een dergelijke toestand tot de mogelijkheden.
Welke gedragingen verklaart een bipolaire dader, al dan niet de leider van de bende?
De impulsiviteit waarmee sommige feiten gepaard lijken te gaan (inbraken voor weinig, het stelen van een incourant jachtgeweer, etc)
De omslag (uit ongeduld) naar extreem geweld bijvoorbeeld bij de kassa’s van de Delhaize.
Het schieten op alles wat los en vast zit (tijdens de laatste overvallen)
De dader leek plezier te hebben in het schieten (manisch psychotisch)
Zoals gezegd de langdurige pauze.
Het nemen van enorme risico’s (een herleidbaar patroon van wapens en auto’s, het plegen van twee overvallen op een avond, herhaaldelijk de confrontatie aangaan met de politie)
Bovengenoemde scenario’s acht ik alleen mogelijk als zoals eerder beschreven op dit forum de daders uit een afgezonderd milieu komen waarbij wederzijdse afhankelijkheid en loyaliteit vanzelfsprekend is. Ik sluit niet uit dat de daders familie zijn, die om kunnen gaan met een dergelijk persoon en tot op zekere hoogte kunnen controleren of kanaliseren. Tot slot is het ‘leiderschap’ in de bende niet zo uitgesproken als het lijkt. Geen baas maar een primus inter pares per deelgebied (wapens, auto’s, feiten).
Kortom een kleine kring waarbij zelfs een bipolair persoon in zijn manische fase binnen deze groep nog ergens naar luistert).
Wat draagt dit scenario nu bij aan de oplossing van de zaak?
Als de killer bipolair was en de overvallen zijn niet geëindigd volgens het scenario van Vos dan is het mogelijk dat deze zelfmoord heeft gepleegd. Zijn er gevonden lichamen of zelfmoorden bekend in de eerste weken na Aalst binnen een afgesloten milieu?
Het is ook mogelijk dat na Aalst de killer zo manisch is geworden dat hij is opgenomen in een psychiatrische kliniek en medicatie heeft gekregen waardoor hij later niet meer zo is ontspoord. Zijn er opnames bekend bij zorgverleners uit die tijd waarbij iets is opgevallen.
Als laatste moet ik hieraan toevoegen dat bipolariteit niet automatisch leidt tot misdaden. Er zijn veel mensen met deze stoornis die niemand kwaad doen. We hebben het in deze hypothese dus over een misdadiger die toevallig ook deze aandoening heeft.