Spectator Of Life wrote:Het valt me trouwens op dat de meeste speurders/journalisten die zich serieus met de zaak hebben bezig gehouden vandaag vertellen dat het moeilijk is om de Bende te ontkoppelen van de toenmalige tijdsgeest van Koude Oorlog, spionage, terrorisme, het Ijzeren Gordijn etc.
Dat is zeker een terechte opmerking maar die tijdsgeest is heel ruim. Die periode werd ook gekenmerkt door veel sociale onrust: langdurige stakingen, werkloosheid, betogingen, ... Zo is het me opgevallen dat een bepaalde golf van overvallen van de Bende van Nijvel samen valt met een langdurige staking waardoor er op sommige plaatsen in België grote problemen waren met de uitbetaling van werkloosheidsuitkeringen, pensioenen, kindergeld, ...
Maar daarover later meer.
Spectator Of Life wrote:De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat DC expliciet vermeldt dat zijn hypothese louter geldt voor de eerste golf (82/83). Voor 1985 ziet hij geen link met linkse terreur.
Dat noemen ze "cherry picking": een misleidende praktijk waarbij men alleen die gegevens, argumenten of voorbeelden selecteert die het eigen standpunt ondersteunen, terwijl belangrijk tegenstrijdig bewijs buiten beschouwing wordt gelaten.
Een theorie over de Bende van Nijvel maken en dan de zwaarste feiten negeren, noem ik geen geloofwaardige theorie.
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
YouTube