11

Re: RAF

edd wrote:

Het meest belangrijke is; waarom zouden RAF leden de Bende-feiten gepleegd hebben? Er is ook geen enkele overeenkomst in modus operandi met door hen gepleegde bekende feiten.

Omdat de RAF-leden net zoals de Slimans wilden weten:

"...wat hij zich nog wel herinnert is de schreeuw: "Hei vriendje, wat zal 't zijn."

12

Ik zie die overeenkomst ook niet. Ik zie ook niet het belang van de RAF om de bende-misdaden te hebben begaan. De RAF hanteerde een strategie van openlijke verantwoordelijkheid voor hun acties, die een duidelijk Duits georiënteerd politiek doel hadden. Er waren wel splinterbewegingen die misdaden pleegden met name in Duitsland waarvan niet altijd duidelijk is wie erachter zat, maar dat die achter de bende-feiten zitten is volstrekt onwaarschijnlijk.

Hun acties hadden ook een evident politiek karakter. Overigens was de RAF ook weer niet zo professioneel en groot als misschien soms gedacht werd. Dat zij naast hun politieke acties in Duitsland dan ook nog eens in België aan de slag gingen met acties die volledig af weken van wat ze in Duitsland deden, is dan ook hoogst onwaarschijnlijk.

Ik moet wel toegeven dat ik er even van opkeek toen ik in het lezenswaardige boek "The Revolutionists" van Jason Burke las dat de RAF de gegijzelde Schleyer gevangen hield in Sint-Pieters-Woluwe. Maar hij is ook in Scheveningen verborgen gehouden en is uiteindelijk in Frankrijk geëxecuteerd. Het was overduidelijk ook een Duitse actie waarbij de RAF, om uit het vizier te raken, naar het buitenland waren gevlucht met hun slachtoffer. Het houden van een wapendepot kan in hetzelfde stramien worden geplaatst.

De vraag is of DDC zich hier onschuldig vergist of iets bewust opklopt voor een podcast. Als hij het niet helemaal uit zijn duim gezogen heeft dan ligt de waarheid waarschijnlijk ergens in het midden: de identiteitskaart en het rijbewijs van Van Camp zijn gestolen, dus mogelijk bedoelde hij dus die papieren (of toch minstens één van die documenten). Zoals Debels dus ook vermoedt.

Maar dan zit je met het probleem dat de rest van DDC zijn verhaal niet meer overeind blijft. Want hij beweert dat het BKA in Duitsland verontrust werd door de circulatie van valse identiteitskaarten (meervoud) uit België, die allemaal uit Ohain afkomstig zouden geweest zijn. Als er 'Ohain' op een identiteitskaart stond, moesten volgens het BKA dus meteen alarmbellen afgaan bij elke Duitse politiedienst.

1. Hoe kan een BKA weten welke valse identiteitskaarten de ronde doen? Je kan weten welke de ronde 'deden', maar niet welke de ronde 'doen', want die zijn nog niet ontdekt. Tenzij een informant met voorkennis die informatie heeft gedeeld met het BKA natuurlijk.

2. Het gaat dus wel degelijk om meerdere identiteitskaarten uit Ohain. Zoveel zelfs dat het BKA waarschuwingen rondstuurt naar politiediensten. Maar dat komt niet overeen met de feiten, want alleen Van Camp zelf werd beroofd van zijn papieren.

3. De aanwezigen in Ohain werkten in Ohain, maar woonden niet in Ohain en dus zullen hun identiteitskaarten ook nooit het woord 'Ohain' bevat hebben. De Van Camps waren van Woluwe en we weten dat studentes die er werkten na hun shift door van Van Camp naar de andere kant van Brussel gereden werden.

Sorry, maar ook dit verhaal lijkt aan alle kanten te rammelen.

Journalisten en onderzoekers, hebben niet altijd gelijklopende belangen. Tot op een zekere hoogte informeren zij elkaar, maar bij de onderzoekers is hard bewijs noodzakelijk om met een zaak naar de rechter te stappen. Daar bij onderzoeksjournalisten - naargelang hun eerlijkheid, het correcte naakte feit niet altijd primeert.

Een journalist is perfect geplaatst om - zonder persé te worden omschreven als een leugenaar - over bepaalde feiten een eigen verhaal te schrijven, door gebeurtenissen, details en personen aan elkaar te plakken, waardoor een kompleet nieuw narratief ontstaat. Een verhaal wat met de oorspronkelijke feiten, uiteindelijk niet veel meer te maken heeft, maar waarvan de afzonderlijke delen en details wel een grond van waarheid kunnen bevatten.

De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat DC expliciet vermeldt dat zijn hypothese louter geldt voor de eerste golf (82/83). Voor 1985 ziet hij geen link met linkse terreur.

Mijn voornaamste kritiek op al deze 'exotische' pistes (Sliman, Belliraj, RAF, Montalto ea) is steeds dezelfde; ik geloof niet dat er in alle aanwijzingen richting usual suspects niets bruikbaars/belastends terug te vinden is. De tabula rasa reflex is begrijpelijk als men maar niet tot een resultaat komt, maar ik geloof dat het meer had opgeleverd om te blijven investeren in linken naar oude hoofdverdachten dan ervanuit te gaan dat de Bende bestond uit een terreur netwerk/groep gangsters waarvan nog niemand heeft gehoord. Als morgen zou blijken dat pakweg Becker en Farkas een opleiding bij een linkse terreur groep hebben genoten, zou ik al anders kijken naar het nieuwe spoor. Dat lijkt echter weinig waarschijnlijk.

In het licht van jouw quote ben ik van mening dat men voor Aalst te weinig aan de Nederlandstalige kant van de taalgrens heeft gezocht door te lang te focussen op het bos van la houssière als comfort zone.

16

Spectator Of Life wrote:

Het valt me trouwens op dat de meeste speurders/journalisten die zich serieus met de zaak hebben bezig gehouden vandaag vertellen dat het moeilijk is om de Bende te ontkoppelen van de toenmalige tijdsgeest van Koude Oorlog, spionage, terrorisme, het Ijzeren Gordijn etc.

Dat is zeker een terechte opmerking maar die tijdsgeest is heel ruim. Die periode werd ook gekenmerkt door veel sociale onrust: langdurige stakingen, werkloosheid, betogingen, ... Zo is het me opgevallen dat een bepaalde golf van overvallen van de Bende van Nijvel samen valt met een langdurige staking waardoor er op sommige plaatsen in België grote problemen waren met de uitbetaling van werkloosheidsuitkeringen, pensioenen, kindergeld, ...

Maar daarover later meer. smile

Spectator Of Life wrote:

De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat DC expliciet vermeldt dat zijn hypothese louter geldt voor de eerste golf (82/83). Voor 1985 ziet hij geen link met linkse terreur.

Dat noemen ze "cherry picking": een misleidende praktijk waarbij men alleen die gegevens, argumenten of voorbeelden selecteert die het eigen standpunt ondersteunen, terwijl belangrijk tegenstrijdig bewijs buiten beschouwing wordt gelaten.

Een theorie over de Bende van Nijvel maken en dan de zwaarste feiten negeren, noem ik geen geloofwaardige theorie.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube