Re: Pistool .22 Long Rifle

jealco88 wrote:

Is it known if a suppressor is used with the .22? Even a low quality suppressor can lower the decibels significantly with .22. Add subsonic ammo and it is extremely quiet.

For technical reasons it would be very hard if not downright impossible to mount a suppressor on this particular make and model. The only place where a suppressor was ever mentioned was in the Ohain killing, where witnesses talk about an artisanally mounted suppressor on a revolver (where it's not really effective anyway). And a Krico brand .22 carbine with threaded barrel was introduced in evidence but afaik not associated with any facts.

Finally, it is possible that one or both Ingrams stolen at Dekaise had a threaded barrel.

Re: Pistool .22 Long Rifle

Ben wrote:

Een mogelijke hypothese rond het gebruik van het .22 LR-wapenis dat dit wapen verbonden was aan één specifieke dader met een eigen rol, eigen voorkeuren en mogelijk ook eigen beperkingen.

Wat onmiddellijk opvalt, is dat de .22 LR slechts bij een beperkt aantal feiten opduikt: Beersel, Bergen, Eigenbrakel, Temse, Nijvel en Anderlues. Tegelijk ontbreekt het wapen volledig bij de warenhuisovervallen. Dat verschil kan betekenisvol zijn.

Een eerste opvallend element is dat alle feiten waarbij de .22 opdook zich ’s nachts afspeelden. In Beersel ging het om een nachtelijke inbraak in een restaurant, in Bergen om de nachtelijke moord op een taxichauffeur, in Braine-l’Alleud om de diefstal van de Saab Turbo, in Temse om een nachtelijke inbraak in de fabriek, en in Nijvel tijdens een nachtelijke inbraak.

Dat leidt tot de mogelijkheid dat de gebruiker van de .22 liefst opereerde in omstandigheden waarin hij ongezien kon blijven. De aard van het wapen ondersteunt dat idee. Een .22 LR staat bekend als relatief stil, met beperkte terugslag en geschikt voor gericht dodelijk vuur op korte afstand.

Vanuit die observatie ontstaat een verdergaande hypothese: mogelijk maakte de .22-schutter geen deel uit van alle feiten van de Bende. Misschien nam hij enkel deel aan specifieke nachtelijke acties - inbraken of diefstallen - maar niet aan de brutale warenhuisovervallen waarbij openlijk geweld centraal stond.

Zelf zou ik - in de hypothese koppeling zelfde dader/pistool - eerder stellen dat de .22 gebruiker wel hoog correleert met feiten waar openlijk geweld centraal stond. Ik zou het zelfs zijn voornaamste kenmerk durven noemen. Tijdens de eerste golf, wanneer de .22 LR opduikt, wordt een spoor van slachting & marteling achter gelaten en hebben aanwezigen & getuigen haast 100% kans om hun leven te verliezen.

Als je dan kijkt naar de klassieke warenhuis overvallen van 1983, zou ik eerder stellen - elk slachtoffer is er één teveel - dat moorden eerder een zeldzaam gegeven was en dat men bijna zoals klassieke bendes inzet op maximale buit. Beersel, een feit dat zich te midden van hun meest actieve periode bevindt, had zonder dodelijke slachtoffers kunnen zijn indien iemand daar niet brutaal de confrontatie had gezocht met de daders. Alle respect voor de moedige man, maar ik denk dat hij daar het leven had gelaten ook al was de gewapende bende niet de beruchte bende van Nijvel.

De hypothese .22 LR = één dader is interessant en als ik me niet vergis een hypothese waar men zeer lang heeft in geloofd. Van daaruit is het jammer dat men geen dader heeft kunnen koppelen, vermits meer gerichte profiling mogelijk was geweest en de .22 LR werd gebruikt in Anderlues, op een moment dat een hele resem aan verdachten reeds was opgepakt en het kransje verdachten aardig was gereduceerd.

Even goed bestaat de mogelijkheid dat de .22LR niet werd gebruikt tijdens klassieke overvallen, niet omdat de dader niet aanwezig was maar omdat hij zich bij dergelijke feiten liever liet begeleiden door een ander type wapen dat beter aansluit bij de klassieke overval. Het feit dat het wapen geen comeback maakt in 1985 sluit eerder bij deze mogelijkheid aan, tenzij men ervan uit gaat dat één van de belangrijkste figuren uit de eerste golf ontbreekt tijdens de tweede golf.