1

Topic: Lodelinsart: 30 Maart 2006

Samenvatting

• Wat? Moord op een uitbater van een Louis Delhaize-winkel

• Wanneer? 30 Maart 2006 om 18u10

• Waar? Rue de la Croix in Lodelinsart » Google Maps

• Wie? Onbekend

• Status: Onopgelost

Op 30 maart 2006 werd de 37-jarige Jean-Marc Collard, uitbater van een Louis Delhaize aan de Rue de la Croix in Lodelinsart, tijdens een gewapende overval doodgeschoten. De gemaskerde dader, volledig in het zwart gekleed, vroeg onmiddellijk naar de gerant in plaats van de kassa leeg te maken. Collard kwam uit zijn bureau met zijn hond en een houten steel of knuppel om zich te verdedigen, maar werd van dichtbij met meerdere schoten gedood.

Zijn moeder Jeanne Goossens, die achter de kassa stond en een revolver voor noodgevallen had, schoot op de overvaller maar miste; de dader schoot terug en verwondde haar zwaar aan de lever en beide handen. Zonder buit te maken vluchtte hij in een gestolen witte Volvo 480, die korte tijd later in Jumet werd teruggevonden.

Camerabeelden legden de feiten vast en het parket onderzocht naast een mislukte roof ook de mogelijkheid van een gerichte afrekening, aangezien de dader uitsluitend op Collard leek uit te zijn, hij een jaar eerder al overvallers had verjaagd door op hun wagen te schieten en hij volgens de speurders enkele weken voor de feiten bedreigingen had ontvangen. Ondanks een publieke oproep tot getuigen bleef de moord onopgelost.

Bekijk het opsporingsbericht van de politie » www.politie.be/opsporingen

Dode bij overval in Lodelinsart

De uitbater van een Delhaize-winkel in Lodelinsart is om het leven gekomen bij een overval. Omdat hij niet snel genoeg geld kreeg, schoot een overvaller de gerant dood en verwondde diens moeder.

Bron: De Standaard | 31 Maart 2006

Dode bij overval in Lodelinsart

Bij een overval op een Louis Delhaize kruidenierszaak in Lodelinsart is gisteren rond 18 uur de 38-jarige uitbater om het leven gekomen. Het slachtoffer werd neergeschoten door één dader. De overvaller verwondde ook de moeder van de uitbater. Het lijkt erop dat de handelaar zich heeft willen verdedigen door naar een stuk in hout te grijpen. De dader zou zonder buit gevlucht zijn.

Bron: Het Belang van Limburg | 31 Maart 2006

Overvaller schiet jarige uitbater Delhaize dood

In Lodelinsart bij Charleroi heeft een overvaller gistermiddag de uitbater van een Delhaize-winkel doodgeschoten. De man liep de zaak binnen en eiste geld van gerant Jean-Marc Collard. Blijkbaar gebeurde dat niet snel genoeg, want de overvaller opende het vuur. Collard, die uitgerekend gisteren 38 jaar was geworden, werd dodelijk getroffen. Zijn moeder kreeg kogels in de buik en de pols. De dader is spoorloos. Het is niet bekend hoeveel geld hij heeft buitgemaakt.

Bron: Het Nieuwsblad | 31 Maart 2006

Grootmoeder vuurt op overvaller die zoon doodschoot

Een 67-jarige vrouw heeft donderdag op de overvaller geschoten die haar zoon doodschoot.

De kogel van Jeanne Goossens miste doel en ze zegt onomwonden dat ze dat jammer vindt. Ze vreest dat de dader, als hij al wordt gevonden, niet zwaar genoeg zal worden gestraft. Jean Marc Collard stierf op de vloer van zijn kruidenierswinkel in Lodelinsart (DS 31maart). De ex-kok baatte de winkel pas drie jaar uit.

Zijn moeder Jeanne stond er achter de kassa, toen een gemaskerde man donderdag kort na 18 uur binnenstormde. Jean Marc zat in zijn bureau achteraan de winkel. “Ik heb die man zien binnenkomen”, zegt Jeanne Goossens zachtjes. “Hij was helemaal in het zwart gekleed en droeg een bivakmuts. Jean Marc moet snel hebben doorgehad wat er aan de hand was. Hij vloog meteen op die man af met de dikke houten steel van een schop.”

Volgens moeder Jeanne schoot de dader haar zoon daarop een kogel in de borst. Dat deed haar zelf naar een wapen grijpen. “Mijn revolver lag achter de kassa voor noodgevallen. Ik heb zonder aarzelen in de richting van die gangster geschoten. Ja, ik heb zelfs op hem gemikt. Helaas heb ik gemist.” De overvaller schoot minstens drie keer terug. “Een kogel vloog in mijn lever en ook mijn beide handen werden geraakt. Op mijn rechterarm gaat het om een schampschot. Maar om mijn linkerarm te redden, zijn volgens de artsen nog drie operaties nodig. Mijn pols is doorboord.”

De dader vluchtte zonder buit. Getuigen zagen hem wegrijden in een auto die hij met draaiende motor voor de winkel had geparkeerd. De wagen werd inmiddels teruggevonden in Lodelinsart, maar van de schietende overvaller ontbreekt elk spoor. Moeder Jeanne vreest dat de dader nooit zwaar genoeg gestraft zal worden. “Als ze hem al vinden”, zucht ze.

“Jean Marc werkte voor een mooi leven. Zijn werk heeft hem zijn leven gekost. En weet je wat extra pijn doet? Dat Jean Marc nooit het proces zal bijwonen van zijn zoontje Nicolas. Het jongetje overleed enkele jaren geleden in het ziekenhuis door een doktersfout. Jean Marc zal nu nooit weten waaraan zijn zoontje precies is doodgegaan.” Jean Marc Collard laat een echtgenote en een dochtertje achter.

Bron: De Standaard | 1 April 2006

Moord op Waalse kruidenier wellicht afrekening

De moord op een kruidenier in het Waalse Lodelinsart zou een afrekening kunnen zijn. Dat heeft het parket van Charleroi gisteren gezegd. De dader stapte donderdagavond binnen in de Delhaize-supermarkt van de 37-jarige Jean-Marc Collard. De uitbater wachtte de overvaller achteraan in de winkel op, met een knuppel in de hand en zijn hond aan zijn zijde. De dader vuurde zonder aarzelen een salvo af dat Collard dodelijk trof. Nadien maakte hij rechtsomkeer, zonder enige interesse voor de kassa te tonen.

Bij het buitengaan botste hij op Jeanne Goossens, de moeder van de uitbater die de kassa deed. Zij had ook een wapen en loste een schot. De onbekende dader vuurde terug en trof de vrouw in de lever en de beide handen. Ze werd overgebracht naar het ziekenhuis en is buiten levensgevaar.

Bron: Het Laatste Nieuws | 1 April 2006

“Ik heb hem helaas gemist” - Oma (67) vuurt op overvaller die zoon doodschoot

Een 67-jarige vrouw heeft donderdagavond op de overvaller geschoten die haar zoon in zijn winkel in Lodelinsart (bij Charleroi) doodschoot. De kogel van Jeanne Goossens miste doel en ze zegt onomwonden dat ze dat jammer vindt. Ze vreest dat de dader, als hij al wordt gevonden, niet zwaar genoeg zal worden gestraft.

Jean Marc Collard stierf op de vloer van zijn kruidenierswinkel in Lodelinsart. De ex-kok baatte de Louis Delhaize pas 3 jaar uit. Zijn moeder Jeanne stond er achter de kassa toen een gemaskerde man donderdag kort na 18 uur binnenstormde. Jean Marc zat in zijn bureau achteraan de winkel.

“Ik heb die man zien binnenkomen”, vertelt Jeanne Goossens zachtjes. “Hij was helemaal in het zwart gekleed en droeg een bivakmuts. Jean Marc moet ook zeer snel hebben doorgehad wat er aan de hand was. Hij vloog meteen op die man af met de dikke houten steel van een schop.” Volgens moeder Jeanne schoot de dader haar zoon daarop een kogel in de borst wat haar zelf naar een wapen deed grijpen. “Mijn revolver lag achter de kassa voor noodgevallen. Ik heb zonder aarzelen in de richting van die gangster geschoten. Ja, ik heb zelfs op hem gemikt. Maar helaas heb ik hem gemist.”

Pols doorboord

De overvaller schoot minstens drie keer terug. “Een kogel vloog in mijn lever en ook mijn beide handen werden geraakt. Op mijn rechterarm gaat het maar om een schampschot. Maar om mijn linkerarm te redden, zijn volgens de dokters nog zeker drie operaties nodig. Mijn pols is doorboord. De dader vluchtte zonder buit. Getuigen zagen hem wegrijden in een auto die hij met draaiende motor voor de winkel had geparkeerd. De wagen werd intussen teruggevonden in Lodelinsart, maar van de schietende overvaller ontbreekt elk spoor.

Moeder Jeanne vreest dat de dader nooit zwaar genoeg gestraft zal worden. “Als ze hem al gaan vinden”, zucht ze. “Jean Marc werkte voor een mooi leven. Zijn werk heeft hem zijn leven gekost. En weet je wat extra pijn doet? Dat Jean Marc nooit het proces zal bijwonen van zijn zoontje Nicolas. Het jongetje overleed enkele jaren geleden in het ziekenhuis door een doktersfout. Jean Marc zal nu nooit weten waaraan zijn zoontje nu precies is doodgegaan.”

Jean Marc Collard laat een echtgenote en een dochtertje achter.

Bron: Het Nieuwsblad | 1 April 2006

Le tueur de Jean-Marc Collard filmé

Comme pour Joe, les caméras de surveillance permettront peut-être de résoudre le crime de Lodelinsart

Après plus d'un mois d'enquête, l'assassinat de Jean-Marc Collard, le gérant de la supérette Louis Delhaize de Lodelinsart, est toujours inexpliqué. Les enquêteurs de la section homicide du SJA de Charleroi travaillent d'arrache-pied. Mais l'enquête piétine quelque peu, faute d'éléments. Voilà pourquoi le procureur du Roi carolo et la juge d'instruction Martine Michel, en charge du dossier, lancent un appel à témoins.

Le jeudi 30 mars dernier, vers 18h 10, un homme encagoulé et armé a fait irruption dans ce sympathique magasin de la rue de la Croix. Bizarrement, l'auteur n'a pas exigé la caisse, mais a réclamé immédiatement le gérant, Jean-Marc Collard. Ce dernier a alors déboulé du fond du magasin, accompagné de son chien et muni d'un manche de pioche.

Comme on peut le voir sur les photos prises par les caméras de surveillance, le tueur n'a pas eu l'air d'hésiter une seule seconde. Il a foncé sur Jean-Marc Collard et l'a abattu de trois balles, quasi à bout touchant. Jeanne Goossens, la mère de la victime, a alors sorti une arme du comptoir et a fait feu en direction du tueur. Ce dernier a riposté, la blessant au bras et au thorax. Sans même se préoccuper de la caisse, il a ensuite pris la fuite à bord d'une Volvo 480 de couleur blanche, volée à Charleroi, et retrouvée à 18 h 30, dans une cour de la rue des Hamendes à Jumet.

Le bilan de cette attaque sanglante fait froid dans le dos. Jean-Marc Collard, marié et papa d'une petite fille de 4 ans, est mort dans son magasin. Originaire de Jamagne, il fêtait ce jour-là son 37e anniversaire. Sa maman, Jeanne Goossens, a été grièvement blessée et transportée en milieu hospitalier. C'est là qu'on lui a appris le décès de son fils.

Pour l'heure, le mobile de cet homicide reste flou. Un an plus tôt, Jean-Marc avait mis des braqueurs en fuite en tirant sur leur voiture. Est-ce pour autant une vengeance tardive? Il semble également que le gérant avait reçu des menaces quelques semaines auparavant.

Toute personne ayant assisté à ce braquage sanglant ou ayant des informations sur celui-ci et sur la Volvo utilisée par l'auteur peut prendre contact avec les enquêteurs au numéro de téléphone gratuit 0800/91.119 ou avec le poste de police le plus proche.

Bron: La Dernière Heure | 4 Mei 2006

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube