1,311

Re: Nijvel: 17 September

Dan heeft de bende blijkbaar de parking van de Colruyt-Nijvel verlaten met meer buit op zak dan oorspronkelijk voorzien? Het stelen van de wagen van het vermoorde koppel was een opportuniteit om meer Colruyt-buit te kunnen stelen?

1,312

Of ze kwamen voor de kluis en hebben zich met een andere buit tevreden moeten stellen.

1,313

Was er een kluis aanwezig? Indien ja, waren er gebruiksporen van de snijbrander aangetroffen op de kluis? Indien nee, de bende kwam niet voor de kluis.

1,314

Er waren twee kluizen. De inbrekers zijn er nooit in de buurt geraakt maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat ze niet daarvoor kwamen.

1. Met de brander die ze hadden was het absoluut onmogelijk om die kluizen open te branden, vermoedelijk hebben ze dat ingezien terwijl ze aan die - veel eenvoudiger - metalen deur bezig waren;

2. Ze waren natuurlijk ook wel 'gestoord' en hadden geschoten op Fourez-Dewit. Die schoten - bleek achteraf - waren ook wel gehoord. Mogelijk hebben ze toen besloten snel nog wat spullen mee te grissen. Ze waren ook niet 'uitgerust' voor goederen: een wagen die al propvol zat met 3 daders + de brander en een Mercedes waarvan ze niet op voorhand konden weten dat die in hun handen ging vallen. Niet wat je meeneemt als je goederen wil stelen. Geld neemt geen plaats in.

Maar niemand weet het zeker. Voor hetzelfde geld was er nog een andere wagen - die was er vermoedelijk want hoe zijn de daders weggeraakt nadat ze zonder Mercedes en met een lekke band stonden? - of wilden ze wat koffie, drank en pralines pikken.

1,315

Xenophon wrote:

Er waren twee kluizen. De inbrekers zijn er nooit in de buurt geraakt maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat ze niet daarvoor kwamen.

A. Met de brander die ze hadden was het absoluut onmogelijk om die kluizen open te branden, vermoedelijk hebben ze dat ingezien terwijl ze aan die - veel eenvoudiger - metalen deur bezig waren;

Bij de foto's van Nijvel is een foto van de open gebrande toegangsdeur terug te vinden. Er werd een opening gesneden in de deur (snijding links , rechts en boven) en vervolgens werd de deurplaat naar beneden en binnen geplooid. De opening en deurplooi lijkt gemaakt te zijn op maat van de winkelwagentjes en de naar beneden geplooide deur kan gebruikt worden als oprijplank door de opening.

Xenophon wrote:

B. Ze waren natuurlijk ook wel 'gestoord' en hadden geschoten op Fourez-Dewit. Die schoten - bleek achteraf - waren ook wel gehoord. Mogelijk hebben ze toen besloten snel nog wat spullen mee te grissen. Ze waren ook niet 'uitgerust' voor goederen: een wagen die al propvol zat met 3 daders + de brander en een Mercedes waarvan ze niet op voorhand konden weten dat die in hun handen ging vallen. Niet wat je meeneemt als je goederen wil stelen. Geld neemt geen plaats in.

» Bron

C.P. wrote:

1u10: aankomst van de Mercedes aan het station DATS

1u16: de halte van de wacht van de heer Fourez volgens Dupont en Ponsaers (komt niet voor in het dossier!), kunnen overeenkomen met het tijdstip van zijn dood?

1u23: Het inbraakalarm wordt geactiveerd en doorgestuurd naar de meldkamer van Colruyt

1u26: Het alarm wordt doorgegeven en ontvangen op de rijkswacht van Nijvel

1u30: Bericht van aankomst op de plaats van de rijkswacht

Dewit wordt naar de achterkant van de supermarkt gesleurd. Meerdere .22LR kogels worden in haar hoofd geschoten.

Ik ben geen ervaringsdeskundige maar +/- 15 minuten na de schoten op het koppel nog aanwezig zijn op de parking lijkt mij in de context van inbreken een eeuwigheid (vs. snel nog wat spullen mee te grissen). Is het vermoorde koppel enkel getroffen door de .22LR kogels (met geluidsdemper)?

1,316

Als ze het idee om de kluis te openen hadden laten varen (hadden ze die überhaupt wel?), hoefden ze alleen maar de sieraden van mevrouw Dewit en het geld uit haar tas mee te nemen en in de Mercedes te vertrekken.

Waarom zouden ze 15 minuten blijven nadat ze twee mensen hadden gedood en meerdere schoten hadden afgevuurd die hoorbaar hadden kunnen zijn? Wachtten ze op de gendarmes? Dat zou de noodzaak van kogelwerende vesten verklaren .

1,317

S.v.P. wrote:

Ik ben geen ervaringsdeskundige maar +/- 15 minuten na de schoten op het koppel nog aanwezig zijn op de parking lijkt mij in de context van inbreken een eeuwigheid (vs. snel nog wat spullen mee te grissen).

Nadat ze de getuigen hadden vermoord, hadden ze net veel tijd om spullen uit het warenhuis te halen.

S.v.P. wrote:

Is het vermoorde koppel enkel getroffen door de .22LR kogels (met geluidsdemper)?

De gebruikte kalibers om Fourez en Dewit te vermoorden, vind je hier » Feiten

pyrénéen wrote:

Als ze het idee om de kluis te openen hadden laten varen (hadden ze die überhaupt wel?), hoefden ze alleen maar de sieraden van mevrouw Dewit en het geld uit haar tas mee te nemen en in de Mercedes te vertrekken.

De handtas hebben ze meegenomen. Die werd nadien teruggevonden in de Mercedes.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

1,318

Ben wrote:

Cut the crap … Fourez moest tanken. Punt.

Rue Saint-Honoré (Parijs) → Colruyt Nijvel

En André Dehaut had in deze periode dat Jacques Fourez in de Rue Saint Honoré een afspraak had met zijn huurder ook een afspraak vlakbij. De wiskundige kans dat je op een willekeurige dag een specifiek persoon (bijvoorbeeld een oude klasgenoot die toevallig ook in Parijs is) puur door toeval op straat tegen het lijf loopt, is ongeveer 1 op 1,6 miljard.

Het is dus statistisch gezien nagenoeg onmogelijk.

Inderaad. 
"Cut the Crap."

1,319

Tiens, sorry maar je redenering slaat nergens op, statistisch gezien. Je vergelijkt appelen met peren. Ik zal dadelijk een praktisch tegenvoorbeeld geven, weliswaar onbecijferd. Afgelopen dagen was ik in Berlijn, vakantie. Vanochtend neem ik daar een trein om via Keulen naar Brussel te reizen en wie zien we in Berlin HBhf? Een koppel dat we kennen met hun dochter en die een straat verder woont. We wisten niet van elkaar dat we reisden, laat staan waarheen.

Paar weken terug was ik met mijn zoon in een Mc Donalds, voor hem een burger aan het bestellen. Ik kom daar quasi nooit, misschien twee keer per jaar ofzo. Plots valt de stroom uit. Hoe groot is de kans dat ik een McDo een Giant bestel en ineens in het donker kom te staan denk je, gesteld dat je dat zou kunnen berekenen? Je zou op een ontiegelijk lage kans uitkomen. En toch gebeurde het.

1,320

Het is me niet bekend of Jacques Fourez en André Dehaut in dezelfde Mc Donald’s in de buurt van Parijs kwamen toen daar de stroom uit viel op het moment dat ze een hamburger bestelden.

Mocht dat een belangrijk aspect zijn in het kader van het onderzoek naar de zogenaamde Bende van Nijvel en 28 - nog steeds! - onopgehelderde moorden, dan laat ik dat aan jou over.

dim wrote:

Finné stond in relatie met Habiba Hamed Ben Stitut, maîtresse van Van Herzele (moordenaar Vlassenroot) en verbonden aan Faez Al Ajjaz (PV 33.006/87).

Allemaal toeval?

Xenophon wrote:

Paar weken terug was ik met mijn zoon in een Mc Donalds, voor hem een burger aan het bestellen.  Ik kom daar quasi nooit, misschien twee keer per jaar ofzo.  Plots valt de stroom uit.  Hoe groot is de kans dat ik een McDo een Giant bestel en ineens in het donker kom te staan denk je, gesteld dat je dat zou kunnen berekenen?  Je zou op een ontiegelijk lage kans uitkomen.  En toch gebeurde het.

Nee, blijkbaar heeft het te maken met een stroomuitval in de Mc Donalds, 28 onopgehelderde moorden en Dehaut die betaald kreeg door Faez om naar Parijs te gaan waar Fourez en Dewit toevallig in dezelfde buurt op hetzelfde moment waren en Robert Beijer die van niks weet en vooral blijft hameren dat het dossier François en de NBD niks met de Bende van Nijvel te maken heeft en de broer van Karel Clonen die niks van containers weet en Willy Van Mechelen die niks met drugs te maken heeft maar Philippe De Staerke heeft volgens François Achten dan weer niks met de moord op José Vanden Eynde te maken hoewel diens zoon wapens voor Michel De Wit hielp verbergen maar eerstgenoemde totaal niet kent, alleen diens broer Léon. Of zoiets.