1

Topic: Tekening Reus

Delhaize Aalst | Tekening reus

http://www.bendevannijvel.com/gfx/robotfoto_aalst2.jpg

Een beschrijving van de reus

In de Bende-literatuur wordt steeds opnieuw geschreven dat de overvallers in Aalst carnavalsmaskers droegen. Alle getuigen spreken dat nadrukkelijk tegen, ook David Van De Steen, één van de kroongetuigen:

"Ik heb hen duidelijk gezien. Ze droegen absoluut geen carnavalsmaskers. Ze hadden sjaals voor hun mond en hun neus geslagen. Boven die sjaals was hun gezicht onbedekt en zichtbaar. Ze hadden zich ook geschminkt, er lag een laag bruine fond de teint op hun gezicht. Dat viel op, achter hun oren zag je hun witte huid nog. En ze droegen nogal belachelijk uitziende pruiken met dikke, zwarte krullen, van die Zwarte Piet-pruiken."

"Toen ik ze zag opduiken dacht ik eerst dat het een grap was, dat het Vuil Jeanetten uit het Aalsters carnaval waren. Er was een man bij die een kop boven de twee anderen uitstak. Hij had brede schouders en hij was een meter negentig groot. Hij was duidelijk de baas. Hij liep luid brullend in de richting van de supermarkt. Hij schreeuwde in het Frans en in het Nederlands. Geen correct Nederlands, meer het gebroken taaltje van iemand die nauwelijks Nederlands kent. Hij gaf bevelen aan zijn maats en bleef maar tieren dat iedereen op de grond moest gaan liggen, en vooral niet mocht kijken."

"De reus droeg een lange groene jas. Geen regenjas, maar zo'n stoffen overjas die mannen vaak over een pak dragen. Hij had de jas met de bovenste twee knopen vastgemaakt, zodat die openwaaide als hij liep en dan kon je zien dat hij aan zijn ene zij een revolver in zijn broeksriem had zitten, en aan de andere granaten droeg. Tenminste, ik denk dat het granaten waren, maar het zou ook een lader geweest kunnen zijn. Hij schoot met een tweeloop, een jachtgeweer waarvan de lopen snel en slecht waren afgezaagd. Hij hield het ding in één hand, en zo schoot hij ook, nonchalant met één hand. Toen de gangsters terug naar buiten liepen met hun buit zag de grote man, die de zak met geld droeg, mij opnieuw. Ik lag naast mijn schoolvriendje. "Niet kijken", riep hij. Ik keek toch. De sjaal was weggezakt van voor zijn gezicht. Ik zag dat hij een pukkel op zijn wang had, naast zijn neusvleugel."

Meer » Aalst | Robotfoto's

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Tekening Reus

Ben wrote:

Veel jaren later zag hij op een weekbladcover een foto, en hij herkende het gezicht van de Bende-reus van Aalst. Hij zag opnieuw die koude, lichtblauwe, half open ogen die hij toen ook had gezien. Hij zag de pukkel en het harde gezicht. Op de foto tekende hij zwarte krullen en een sjaal rond de kin, en toen wist hij het heel zeker, het was de moordenaar. De man op de foto was Patrick Haemers.

Toen ik de foto zag zonder de tekst te lezen, dacht ik ook direct aan Haemers. Is deze foto gemaakt voor hij de foto van Haemers zag? Of op basis van Haemers' foto die hij zag.

3

Re: Tekening Reus

Renne wrote:

Is deze foto gemaakt voor hij de foto van Haemers zag?

Dat weet ik dus eigenlijk niet. Deze tekening stond bij een artikel van het weekblad Humo over de verklaringen van David Van De Steen, die Patrick Haemers aanduid als 'reus' in Aalst. Maar nu weet ik niet of die tekening is gemaakt op basis van zijn verklaringen tegenover Humo of dat het een reeds bestaande tekening van de onderzoekers was. Die gemaakt werd op basis van verhoren van getuigen, waaronder David Van De Steen.

De Cel Waals Brabant verspreidde deze robotfoto (nr. 21) als de persoon die op David schoot. Eerst werd hij verspreid zonder moedervlek, nadien met.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Tekening Reus

Ben wrote:

Ik zag dat hij een pukkel op zijn wang had, naast zijn neusvleugel.

Die foto waar men die pukkel kan zien bij Haemers is die foto ergens te zien of de site of ergens anders. Waarschijnlijk is het op een alleen zichtbaar langs het zij-aanzicht

Re: Tekening Reus

Op het eerste zicht zou ik onmiddellijk aan Haemers denken. Ook aan de gedragingen zoals David ze beschrijft: wapen nonchalant vasthouden met 1 hand, de eventuele granaat, ... Zo is er maar 1. En dan blijven wachten om de politie uit te dagen (of wachtte men nog op de mensen die ze moesten vermoordden en nog niet waren komen opdagen?). Anderen zouden zich alleszins binnen een tijdspanne wegmaken om politie te vermijden, zij lagen hier precies niet wakker van.

6

Re: Tekening Reus

club_le-happy-few wrote:

En dan blijven wachten om de politie uit te dagen (of wachtte men nog op de mensen die ze moesten vermoordden en nog niet waren komen opdagen?).

Het wachten zal zeker te maken had hebben om de politie uit te dagen en onder vuur te nemen. De rijkswacht heeft gefaald in Aalst.

7

Re: Tekening Reus

Ik vermoed dat deze tekening is gemaakt na het interview met David Van De Steen en deze speciaal werd gemaakt voor het artikel. We weten spijtig genoeg niet of de tekenaar op voorhand wist dat ze Patrick Haemers bedoelden of dat de ze de tekenaar een beschrijving hebben gegeven en dat hij daarvan een tekening heeft gemaakt en dat de persoon dan op Haemers lijkt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Tekening Reus

Dit is gewoon iets wat ze bij Humo ineen geknutseld hebben op basis van een foto van Haemers, geloof ik.

9 (edited by Renne 25-10-2008 19:47)

Re: Tekening Reus

Is men er echt zeker van dat de reus geen masker of bivakmuts op had? Een sjaal zakt heel makkelijk af en met een bivakmuts of carnavalmasker is het bijna onmogelijk om iemand te herkennen. Eigenlijk zou het mij verwonderen, langs de ene kant waren ze echt professioneel maar langs de andere kant héél slordig.

10

Re: Tekening Reus

Renne wrote:

Is men er echt zeker van dat de reus geen masker of bivakmuts op had?

De persoon in Aalst die op David Van De Steen heeft geschoten, had een sjaal en een muts op. Dat zie je duidelijk op de robotfoto die ze van deze persoon hebben gemaakt » Robotfoto nr. 21.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube