41 (edited by Hestur 27-11-2010 17:21)

Re: Robotfoto 2010

Bouten schreef in zijn boek al dat Salesse bij de Bende betrokken was. Niet "zou" of "mogelijk", maar als feit. Van Esbroeck zou aangegeven hebben dat Salesse de diefstal van de Golf te Erps-Kwerps pleegde (p. 348; p. 314). Half september werd Salesse benaderd door Johny De Staerke en een andere persoon, wiens naam Salesse niet kwijt wil (p. 376).

Salesse bouwde de Golf GTI nadien om tot overvalwagen. Dat had hij ook al met andere wagens gedaan: nummerplaten veranderen, achterzetels weghalen en een contactknop aanbrengen om de achterdeur te openen (p. 376). Tel daarbij dat de man van de robotfoto zat achter het stuur. En Salesse was bekend om zijn capaciteiten als chauffeur.

Ik vind dit zeer bemoedigend nieuws. De ooit als dood en begraven beschouwde piste De Staerke zal nu verder uitgespit worden, zoveel is duidelijk. En als ze begin december mensen gaan ondervragen, wil ik wel een gokje wagen wie. smile

Re: Robotfoto 2010

Op het forum Tueries Brabant vindt je een vergelijking met de foto van het proces en recente robotfoto :

http://i63.servimg.com/u/f63/09/03/15/13/numeri10.jpg

Ik vermoed dat deze uit De Morgen komt?

43 (edited by Raf 27-11-2010 20:04)

Re: Robotfoto 2010

De gelijkenis is alleszins treffend. Salesse bouwde de Golf niet alleen om, hij deed dit ook op exact dezelfde manier als de Bende. Bovendien woonde hij in Watermaal-Bosvoorde, waar de Santana uitgebrand werd teruggevonden.

44

Re: Robotfoto 2010

Als ik mij niet vergis is De Staerke buiten vervolging gesteld.

Re: Robotfoto 2010

Als dit een doorbraak is, kom ik persoonlijk de schoenen van Eddy Vos poetsen. Zoals met alle nieuws, is het nog voorbarig. Maar dit begint nog ergens op te lijken. Echter vrees ik dat er geen bewijzen zijn. Toch, elke opening is er 1.

Re: Robotfoto 2010

noorderling wrote:

Als dit een doorbraak is, kom ik persoonlijk de schoenen van Eddy Vos poetsen.

Zou in alle geval een hele klus zijn, met al dat gegraaf in het Bois de la Houssière! Laat ons hopen dat hiermee de bal finaal aan het rollen gaat.

47

Re: Robotfoto 2010

Bert wrote:

Als ik mij niet vergis is De Staerke buiten vervolging gesteld.

Wel heel toevallig. De Staerke toen gezien in Aalst en nu een robotfoto dat inderdaad sprekend lijkt op Salesse. Sowieso stond de Bende van Baasrode gekend voor zijn militaristische aanpak. Maar de moorden kloppen niet.

48

Re: Robotfoto 2010

luckyiron wrote:

een perfect uitgevoerd portret van Dominique Salesse


Een verrassing is het eigenlijk niet, maar niet te vlug victorie kraaien. Lees hieronder verder.

noorderling wrote:

Echter vrees ik dat er geen bewijzen zijn.


Inderdaad, die man is gezien op de autosnelweg. Niets of niemand kan bewijzen dat Salesse deelnam aan de overvallen van de Bende, misschien was hij de chauffeur of leverancier van de wapens. Salesse werd al sinds het begin genoemd als de man die vee meer weet, hij weigerde elke commentaar of eender wat met de Bende van Nijvel te maken had. Als Salesse gaat praten kan er een doorbraak komen, maar waarom gaat hij nu nog praten en klikken? In zijn plaats zou ik best verhuizen naar de andere kant van de wereld, want dit is wel groot nieuws. Het bewijst echt niets maar het leidt wel naar een spoor.

Dit spoor moest al veel eerder onderzocht worden, dan hadden ze de kans. Ik ken een speurder die vroeger werkte voor het onderzoek maar hij werd gewoon van het onderzoek gehaald. Hij wou het spoor De Staerke tot het bot onderzoeken maar hij mocht nadien het verkeer gaan regelen, hij werd op alle gebieden geboycot tot de dag van vandaag. Blijkbaar zaten er veel rotte appels in het onderzoek (Ruth? Waarom eigenlijk?).

Filip wrote:

Maar de moorden kloppen niet.


Het wil niet zeggen dat Salesse deelnam een de raids of andere leden van de Bende van Baasrode. Misschien zorgden ze gewoon voor de wapens, de Samsonite-koffer. De Bende van Nijvel bestond niet alleen uit 3 man, ze hadden pionnen nodig, waarschijnlijk werden die gebruikt of misbruikt door de eigenlijke Bende. Ze schakelden de gewone gangsters in om het spoor in hun richting te laten lopen.

Het onderzoekt moest een chaos worden en daar zijn ze wel in geslaagd. Misschien een zet van onze vriend Bouhouche? Het vreemde is dat Basjrami ook beweerde in Overijse te zijn, zonder moorden te begaan. Waar of niet? Je gaat dit niet verklaren als het niet zo is, maar het is nooit deftig onderzocht geweest.

49

Re: Robotfoto 2010

luckyiron wrote:

een van de drie daders van de aanslag in Aalst in 1985

Weet iemand hoe groot Salesse is? Aangezien men in Aalst van 2 grote reuzen spreekt, komt zijn gezicht toch niet direct weer in de overige beschrijvingen, al kunnen we misschien niet al te voort gaan op de vroegere robotfoto's.

Maar de gelijkenis is wel treffende met de foto van hem zelf.

50

Re: Robotfoto 2010

Circulez, rien à voir. De snotter op de foto is een gedrogeerde van maximum 22 jaar en Salesse was toen reeds 30 jaar! Hij weegt ook zichtbaar 10 kg meer. Als alle politiemensen die bellen hier Salesse in zien ...