1

Topic: Opgravingen Bois de la Houssière

Schoot agent Eddy N. dan toch raak? 'Heel erg raak zelfs.'

Achttien jaar na de feiten is een getuige opgedoken die zegt te hebben gezien hoe de leider van de Bende van Nijvel vier uur na de aanslag in Aalst lag te sterven. Schoot de Aalsterse agent N. dan toch raak? De speurders gaan voluit voor hun 'nieuwe hypothese' en beginnen over enkele weken met graafwerken. Ze hopen het lijk van de killer te vinden en hem zo een naam te kunnen geven. Zo sceptisch als sommige nabestaanden gisteren op een vergadering in Jumet reageerden, zo sterk geloven de speurders van de cel-Waals-Brabant in hun zaak. 'De aanslag op de Delhaize in Aalst was de laatste in de hele reeks', zegt onderzoeksleider Eddy Vos. 'Na Aalst stopte het. Men heeft daar nadien allerlei theorieën over ontwikkeld, maar misschien is de simpelste wel de beste: de Bende-leider was dood. Amen en uit. In de 48 uur na die aanslag is een uitgebrande Golf GTI teruggevonden in het Bois de la Houssière. Wij denken dat dat ook het tijdstip is waarop de later teruggevonden Bende-wapens in Ronquières in het kanaal gegooid werden. De Bende ontbond zich.' De CBW baseert haar hypothese onder meer op het werk van een Franse profiler, die aangaf dat de Bende uit drie mensen bestond: de killer, de reus en de oude.

'De killer was de leider, een psychopaat die kickte op bloed', aldus Vos. 'Wij denken dat hij twintig en wellicht 23 van de 28 moorden pleegde. Die anderen zien we eerder als zijn assistenten.' Nadat het trio in Aalst op zaterdag 9 november 1985 rond 19.30 uur acht mensen doodde, reed het weg met een Golf GTI met open achterdeur. Van daaruit vuurde de killer op alles wat bewoog, ook de combi van de stadspolitie van Aalst die de achtervolging inzette. Agent Eddy N. schoot drie keer terug met zijn Smith & Wesson .38. Achteraf beweerde N. dat hij raak geschoten had, en dat hij de killer minstens moest hebben verwond. Toen twee dagen later de uitgebrande GTI terug werd gevonden was echter nergens een spoor van bloed, laat staan een kogelinslag, te bespeuren. Bluf van N., luidde de conclusie, zeventien jaar lang.

'Wij denken nu dat die agent wél raak heeft geschoten', zegt Vos. 'Heel erg raak zelfs. We zijn de zaak anders gaan bekijken na analyse van alle getuigenissen over die GTI.' Die was al gebruikt bij de aanslagen in Eigenbrakel en Overijse. Alle getuigen, ook in Aalst, spraken van een GTI met vijf deuren. De GTI in 's Gravenbrakel had er drie. Ook de kleur stemde niet overeen. Dan denk je: stel dat die uitgebrande GTI door de twee anderen is achtergelaten om een dwaalspoor te creëren?' Nadat de speurders eerder dit jaar een collectie bewijsstukken uit het Bende-dossier lieten zien op televisie kwamen er weer wat tips, waaronder één van iemand die beweert dat hij op 9 november 1985 rond 23.30 uur twee mannen naast een GTI langs een wegberm in de buurt van een bos opmerkte. 'De plek kan ik niet verklappen', zegt Vos.

Onderzoek » Cel Waals Brabant

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Blijkbaar is er nog een derde zoektocht geweest in het bos van Houssière. Op de teletekst van RTBF viel op 6 augustus 2009 dit te lezen:

Nieuwe zoektocht in het bos van Houssière

Op dit moment vinden nieuwe opgravingen plaats in het Bois de la Houssière in Braine le Comte in het kader van het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Op deze plaats hebben de onderzoekers reeds meermaals opzoekingen gedaan. De onderzoekers zijn vooral op zoek naar het lijk van de vermeende leider van de Bende van Nijvel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Waarom de Cel Waals Brabant nog heel België mag afgraven maar nooit een lijk zal vinden, volgens een gewezen speurder van de Delta-cel:

"(...) Maar ik kijk er wel van op als ik lees dat ze zich onder meer baseren op de verklaringen van een politieman uit Aalst. Die zou bij de overval één van de daders geraakt hebben. Waarom zijn wij, die het onderzoek naar de overval in Aalst gevoerd hebben, dan nooit in dat bos gaan graven? Waren wij misschien te dom om de getuigenis van één van onze eigen agenten uit te spitten? Neen, wij zijn daar nooit gaan graven omdat die man ons nooit gezegd heeft dat hij mogelijk één van de daders geraakt zou hebben. Dat zou trouwens ook indruisen tegen de vaststellingen in het dossier. Ik vrees dat die agent zich dat in de loop der jaren misschien is gaan inbeelden."

"We hebben nota bene een reconstructie georganiseerd waarop alle agenten die op het moment van de overval rond de Delhaize van Aalst aanwezig waren, moesten uitleggen waar ze precies stonden. Dat is ook allemaal minutieus nagetrokken. Als ik me goed herinner, zat die bewuste politieman op z’n knieën naast zijn dienstvoertuig toen de gangsters wegvluchtten. Hij was in elk geval te ver van hen af om de zogenaamde ‘Killer’ van de Bende te kunnen raken. Denk niet dat je met een revolver of pistool iemand van op vijftig meter afstand kunt neerknallen, zoals in de film. Uit wetenschappelijke literatuur blijkt dat de meeste gevechten met vuistwapens op maximaal zeven meter afstand plaatsvinden. Je moet al een scherpschutter zijn om iemand van op vijftien meter te kunnen raken."

En de agent in kwestie bevond zich op dertig tot veertig meter afstand van de overvallers, zei de toenmalige procureur des Konings van Dendermonde, Guido de Saeger, voor de eerste Bendecommissie. "Met een betere bewapening, ja, dan had hij ze kunnen treffen." Of vertelde de procureur dat alleen maar om van de politici wat nieuwerwets geschut af te kunnen pingelen voor het korps. Humo wilde het hem zelf vragen, maar een dame aan de telefoon besliste in zijn plaats dat de magistraat niks te zeggen had over de Bende van Nijvel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Welke Eddy beeld zich nu iets in? Als hij hem al had kunnen verwonden, dan was het in zijn hoofd en/of benen, gezien (het feit dat?) hij een kogelvrij vest droeg, toch?

5 (edited by geronimo 10-09-2010 17:14)

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Voor de leden die een beetje frans begrijpen » www.dhnet.be

6

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Volgens bovenstaand artikel zijn er drie punten waarom de speurders zijn beginnen graven:

  1. Eddy Nevens heeft op een vluchtende Golf geschoten.

  2. Na achttien jaar zijn er getuigen opgedoken die zeggen dat ze die nacht in het bos een VW Golf hebben gezien met drie mannen, waarvan er één op de grond lag.

  3. In februari/maart 2004 werd er voor de eerste gezocht in het bos van Houssière. De maand voordien waren de agenten van de Cel reeds in het bos. Daar kwamen ze een man tegen die ook iets vreemd had gezien. (Ik laat de conversatie in het Frans staan.)

Le particulier: "Que se passe-t-il?" (wandelaar: "Wat gebeurt er hier?")
Les policiers: "Rien. Une vieille histoire qui remonte à novembre 1985." (politieman: "Niets speciaal. Een oude historie die teruggaat tot november 1985.")
Le passant: "Aaah oui, cette fameuse nuit où des gens ont été tués dans un Delhaize? Eh bien, je vais vous dire un truc. Le lendemain de la tuerie, je me promenais, comme aujourd'hui, mais un peu plus loin. Ça m'a intrigué de voir qu'on avait retourné à la bèche un petit coin dans une prairie. Le sol avait été remué. C'était frais. Ça datait de la nuit. Le trou n'était pas très grand, 2 m sur 1." (wandelaar: "Ah ja, die nacht dat die mensen werden vermoord in de Delhaize? Ah goed, ik zal u een geheim vertellen. De ochtend na de overval in Aalst was ik aan het wandelen zoals vandaag, maar een beetje verder. Het intrigeerde me dat in de hoek van een weiland met een spade de grond was omgewoeld. Het was heel recent, van die nacht. Het gat was niet heel groot, 2m op 1m.")

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Gisteren in het nieuws:

Nieuwe opgravingen en verhoren begin december in zaak-Bende van Nijvel

Er zullen nieuwe verhoren plaatsvinden in het dossier van de Bende van Nijvel. Dat werd vandaag volgens de Franstalige televisiezender RTL-TVi bevestigd door rechter Martine Michel, die verder geen uitleg wenste te verschaffen. Begin december worden ook opgravingen uitgevoerd in het bos van la Houssière in 's-Gravenbrakel.

Nieuws » Nieuwe opgravingen en verhoren begin december in zaak-Bende van Nijvel

Kennelijk zijn er tot nu onbekende elementen aangedragen. Ik kan me niet voorstellen dat ze op precies dezelfde plaats gaan graven als vijf jaar geleden. Ze doen dat ook alleen maar als ze nieuwe informatie hebben.

Het woord "verhoren" is ook opmerkelijk. Dit woord wordt niet gebruikt als iemand een hypothese de lucht inblaast, maar wanneer het gaat om een getuige die ernstig kan worden genomen. Het kan zelfs duiden op een verdachte. Ik kan me niet herinneren dat de speurders het woord "verhoor" de laatste jaren in de mond hebben genomen.

De opmerking van Eddy Vos enkele maanden geleden dat "dit onderzoek niet op de Grote Markt wordt gevoerd" duidt erop dat de speurders nog altijd meer weten dan ze naar buiten brengen. Als een onderzoeker informatie naar buiten brengt, heeft dat altijd een reden. Het kan natuurlijk weer op niets uitlopen. Die kans is groter dan dat het iets oplevert, 25 jaar na de feiten. Maar hoop doet leven.

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Hopelijk gaan de inmiddels bejaarde reus en killer geen opgravertje spelen voordat de speurders arriveren. smile

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Misschien is dat net de bedoeling. wink Salesse die vlakbij woont zullen ze nu wel in de gaten houden. wink

10

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Volgens mij zijn er tijdens deze koude decembermaand niet zoveel opgravingen geweest in het bos van La Houssière, maar ik kan mij vergissen natuurlijk.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube